Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Tahir Uluç

9.6/10
9 Kişi
29
Okunma
4
Beğeni
2.376
Görüntülenme

Tahir Uluç Gönderileri

Tahir Uluç kitaplarını, Tahir Uluç sözleri ve alıntılarını, Tahir Uluç yazarlarını, Tahir Uluç yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
...insanların tabiatlarıyla baş başa bırakılmaları, yani dinden mahrum edilmeleri, insanlığın sırf yok olmak için yaratılmış olması demektir, ki bu gayesizlik anlamında hikmetsizliktir. Bu da Tanrı için söz konusu olamaz. O halde Tanrı insanlara peygamber ve din göndermelidir.
İki insanın iki farklı şeye sahip olduklarını karşılıklı olarak kabul etmeleri bir zıtlık veya çelişki doğurmaz iken iki insanın iki farklı inanca sahip olması halinde bir çelişkinin doğması kuvvetle muhtemeldir.
Reklam
İnanma ilk safhada kimi dinî inançları farklı adanmışlık seviyelerinde benimsemek olarak kendini dışa vurmakta, bir sonraki aşamada başkalarını o inanca çağırmak gelmekte ve son aşamada zıt inançlarla mücadele ve çatışma ortaya çıkmaktadır.
İnsanın bedensel arzu ve ihtiyaçlarının çokluğu, çeşitliliği ve karmaşıklığı onu toplumsal bir hayat sürmeye zorlamış, bu zorunluluk ise insan bireyleri ve toplumları arasında çatışma ve savaşlara sebep olmuştur.
Hemen bütün dinî, felsefî ve mistik geleneklerde insan; beden ve ruhtan oluşan bir varlık olarak tasavvur edilir. Yine insanın beden yönünün yansımaları olarak yeme, içme, evlenme ve çoğalma gibi arzu ve ihtiyaçlar zikredilir iken ruh yönünün tezahürleri arasında düşünme ve inanma özel bir vurgu eşliğinde dile getirilir.
Reklam
299 syf.
·
Puan vermedi
Eser, İslam Felsefesinde ön plana çıkan İbn Sina'nın epistemoloji ve ontoloji anlayışına Sühreverdi'nin yönelttiği eleştirileri içermekte. Ne kadar büyük olarak addedilirse edilsin her düşünürün ortaya koyduğu teorilerin çok çeşitli biçimlerde tenkide tabi tutulabileceğinin güzel bir örneği bu eser. İlk etapta makul gibi görünen pek çok anlayış ve teoriye karşı daha dikkatli olunması ve insanlar tarafından ortaya konmuş anlayışlara "her şeyin teorisi" muamelesi yapılmaması gerektiğine dair düşünceyi kuvvetlendirmekte. Bununla beraber eserde, Sühreverdi'nin yaptığı eleştirilerde hakkaniyetli olduğu ve ortaya koyduğu İşraki felsefenin kimi yerlerde İbn Sina'nın teorileriyle paralel olduğu ve İşraki felsefenin de tam olarak izah edemediği bazı noktalar olduğu vurgulanmış.
Sühreverdi’nin İbn Sina Eleştirisi
Sühreverdi’nin İbn Sina EleştirisiTahir Uluç · İnsan Yayınları · 20125 okunma
Varlık, insanın doğrudan bilgisine sahip olduğu en evveli ve en apaçık kavramdır. Varlıktan daha evveli, daha apaçık ve daha genel bir kavram olmadığından varlık başka bir kavramla anlaşılıp tanımlanamaz.
Sayfa 171Kitabı okudu
Görme duyusu ateşi güzel bulur, ancak bir de dokunma duyusunu dinleyelim ateş hakkında ne diyor! Bir şeyden alınan estetik zevk elde edilen yararla kıyaslanamaz. Faydasız güzel, güzel olmayan faydalıdan üstün değildir.
Sayfa 117Kitabı okudu
Sühreverdi
Tanım, görülmeyen bir şeyin hakikatinin bilgisini vermez. O şey görüldüğünde ise tanıma gerek kalmaz.
Reklam
İşrakimenon Paradoksu
Bir kimse bilmediği şeye has olan bir zâtîyi, bir başka yerden bilmiyorsa, bilmemeye devam eder. Fakat bu zâtî, bir başka bağlamda bilinirse, bu kez de tanımlanan şeye has olmaz. O halde o zâti o şeye has olup duyularla görülen ve bilinen bir nitelik değilse, bilinmemeye devam eder. Dolayısıyla tanımlanan de bilinmemeye devam eder.
İbn Sina/ Risaletü'l- Hudud
Farz edelim ki zâtî olmayan lâzim arazîlerin içinde yer almadığı bütün meçhul zâtîlere ulaşıldı ve tanımda yer verildi, yani yakın cins zikredildi. Pekiyi, insanoğlu tanımlanan şeye tam karşılık gelecek ve hiçbirisini dışarıda bırakmayacak şekilde bütün kurucu fasılları nasıl elde edecek?... Bu ve benzeri sebeplerle, ancak pek azı dışında, gerçek tanıma ulaşmak mümkün görünmemektedir.
Düşünmek ve bilmek, zihinde var olan bilgileri belli bir sıraya göze dizerek zihinde var olmayan bilgilere ulaşmaktır.
Kazvinî'ye göre aynadaki görüntülerin bir gerçekliği yoktur.
18 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.