Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Özlem| E'lir

Özlem| E'lir
@Acapella
"Her şey sağır içimde ne şiir ne musiki Dünyadan bezginliğim dünyalar kadar eski"
Daha pozitif bir deneyimi arzu etmenin kendisi negatif bir deneyimdir. Ve paradoksal olarak, insanın negatif deneyimini kabul etmesinin kendisi pozitif bir deneyimdir.
Reklam
Toplumda egemen olan kurallara uymayan kadınları cezalandırmanın başka bir yöntemi ise kadınların sokakta gördükleri cinsel taciz. Kadınların toplum içerisinde bedenlerine yaptıkları cinsel yatırımlar cezalandırılırken, erkeklerin "kötü kadın"lara uyguladığı sözlü ya da fiziksel taciz çoğunlukla normalleşmiş ve rutin hale gelmiş durumda. Bu tip olaylarla karşılaşmamak için, kadınlardan bedenlerini erkek bakışının farkındalığına göre düzenleyerek önlem alması bekleniyor. Eğer bir kadın "hafif' davranmayı göze alıyor ve orospu yaftasını kabulleniyorsa, aynı zamanda erkeğin cinsel tacizini de hak etmiş sayılıyor. Pateman'ın da dediği gibi orospuluk, erkek cinsinin sahip olduğu haklara dair kurulan yasanın uygulandığı alanlardan biridir ve bu hakla beraber erkeklerin kadınların bedenlerine erişimi de garanti altına alınmış olur. Bu hak sadece seks işçiliği yapan kadınları erkeklerin erişimine sunmaz; aynı zamanda "orospu"yu hatırlatan ya da andıran her türlü tutum, davranış ve giyim tarzına sahip kadın da erkeklerin erişim alanlarının bir parçası olarak görülebilir.
bakire/anne/fahişe üçlemesi
Belki de bu fahişeler ve diğer iki kadın tipi arasındaki farkın en büyük nedeni fahişenin kamusal kimliği: Fahişe egemen tarafından özel alana ait ve duygusal diye tanımlanmış cinsel ilişkiyi görünür kılıp ticarileştiriyor. Türkiye özelinde de, saygıdeğer kabul edilebilmesi için kadından tüm cinselliğini evinde bırakıp kapıyı üstüne örterek kamusal alana çıkması bekleniyor. Mesela, sokakta kısa etek giymek, erkek arkadaşıyla yolda öpüşmek ya da yüksek sesle kahkahalar atıp istediği şekilde oturarak rahat davranmak, toplumun "düzgün" bir kadına yakıştırmadığı ve kadınları kolaylıkla orospuluk yaftasıyla tanımlayabildiği davranış biçimleri.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
2009 yılında İstanbul Emniyet Müdürlüğü'ne Hüseyin Çapkın'ın gelmesiyle başlayan "bonus sistemi", seks işçiliği yapan transkadınları sokaktan dışlamak ve görünmez kılmak için para cezası yöntemine başvuruyor. Bu sisteme göre polis, transkadınlara ya trafiğe engel olduklarını bahane ederek ya da Kabahatler Kanunu'na muhalefet ettiklerini iddia ederek (yani çevreyi rahatsız eden tutum, görünüş ve davranışlarda bulunduklarını savunarak) para cezası yazabiliyor. Ceza kesilen transkadın sayısı, polislerin terfi ya da mükafat almak için biriktirmeleri gereken puanları artırarak, bu ceza sistemini polisler arasında rekabetin güçlendiği ve artık neredeyse her yoldan geçen trans-kadına para cezasının yazıldığı bir sokaktan trans "temizleme" operasyonuna çeviriyor.
"Küçük bir oğlanken, annen senin için neyin doğru olduğunu senden daha iyi bildiği zaman nasıl öfkelenirdin, hatırlamıyor musun? Böyle bir davranışın çocuklar karşısında bile nereye kadar haklı gösterilebileceği gerçek bir sorun. Felsefi bir sorun bu, ama felsefe çocuklarla ilgilenmiyor. Bu konuyu, hiç de doğru bir biçimde ele almayan pedagojiye bıraktı. Felsefe çocukları unuttu," bana bakarak gülümsedi, "bazen benim sizleri unuttuğum gibi geçici bir süre için değil, sonsuza dek unuttu." "Ama..." "Ama yetişkinler sözkonusu olduğunda, bir başkasının onlar için doğru bulduğunu, kişinin kendisi için doğru bulduğu şeyin üzerine çıkarmayı haklı gösterecek hiçbir gerekçe düşünemiyorum." "Daha sonra bizzat o kişi de bundan mutluluk duyacak olsa bile mi?" Başını, "hayır" anlamında salladı. "Burada mutluluktan değil, onur ve özgürlükten konuşuyoruz. Sen daha küçük bir oğlanken bile aradaki farkı biliyordun. Annenin daima haklı çıkması, seni avutmuyordu."
Sayfa 119Kitabı okudu
Reklam
Ama ebeveyne karşı beslenen sevgi, insanın sorumluluğunu taşımadığı tek sevgidir.
Sayfa 142Kitabı okudu
Salacağım onun üstüne açlık ve yangın Etrafını ıssızlık sarana değin. Sonra harici karanlıktaki tüm iblisler Ağızları açık bakıp hayret edecekler Ve intikam insan işidir diyecekler.”
Sayfa 332Kitabı okudu
Tahlların bizim yaşlarımızdaki çocuklara yönelik bir sözü vardır: Oğlan uzar ama kız büyür.
Sayfa 240Kitabı okudu
"Doğru düzgün öykü anlatabilmek için biraz yalancı olmak lazım. Gereğinden fazla hakikat, olayları içinden çıkılmaz hale getirir. Aşırı dürüstlük seni samimiyetsiz gösterir."
Sayfa 213Kitabı okudu
"Güç iyidir hoştur ve aptallık genelde zararsızdır. Ama ikisinin bileşimi tehlikelidir.”
Sayfa 124Kitabı okudu
Reklam
"Bakın, yarın Biren’de durursak ve biri size ormanda ayak sürüyenler olduğunu söylerse ona inanır mıydınız?” Babam başını iki yana salladı. “Ya bunu iki kişi söylerse?” Aynı tepki. Ben kütüğünde öne doğru biraz eğildi. “Peki ya bir düzine insan tam bir içtenlikle etrafta ayak sürüyenler...” “Tabii ki inanmazdık,” dedi babam kızarak. “Bu çok saçma bir iddia olurdu.” “Elbette öyle,” diye doğruladı Ben, bir parmağını kaldırarak. “Ama asıl soru şu: Ormana girer miydiniz?”
Sayfa 104Kitabı okudu
Haksız yere suçlanmak zordur, ama hayatlarında bir kitap açıp okumamış veya yaşadıkları yerden yirmi kilometre bile uzaklaşmamış kişilerin sana tepeden bakması daha da zordur.
"Dedem hep güzün sonradan başına bela olmasını istemediğin şeyleri söküp atma vakti olduğunu söylerdi " Kote yaşlı bir adamın titrek sesini taklit etti. "Bahar aylarında her sey hayat doludur. Yazlarıysa çok güçlüdür ve sonuna kadar direnir. Sonbahar...." Ağaçlardan dökülen yapraklara doğru baktı. "Sonbahar tam zamanıdır. Sonbaharda her şey yorgundur ve ölmeye hazırdır."
Türkiye'de namusa ilişkin genel algıyı oluşturan toplumsal kurallar ve normlar kadın bedenini kadının kendine ait bir bedenden öte, erkeğin, ailenin ya da toplumun mülkiyetiymiş gibi kodluyor. Sonuç olarak kadının cinselliğinin kamusal görünürlüğü toplumun genel düzenine dair bir tehdit oluşturuyor. Bu durum kadınları namus, edep ve bekaret üzerinden kategorilere ayırabiliyor. Kadınlar bedenlerini egemen olan namus kodları çerçevesinde düzenledikleri ve kontrol ettikleri sürece, kadınların cinsellikleri aileyi kurucu bir unsur olarak kabulleniliyor; tüm toplumca övgüye layık görülebiliyor. Dolayısıyla kadın cinselliğinin mahremiyetini bireye ait değerlerden dışlayarak doğum ve toplumun devamıyla ilişkilendiren erkek egemen bir görüş birliğinden söz etmek mümkün.
Biz namusumuzla topluma karışmak istediğimizde sistem sürekli bize geçmişimizi hatırlattı. Bizi "nereden geldiğinizi unutmayın" diye aşağıladılar ama, genelevlerden vergi toplamayı da bildiler. İşte biz de böyle önü kesilen insanların şiddetten kurtulmaları, fuhuş batağından kurtulmaları, sosyal hak ve güvencelere kavuşmaları için bir parti kurma hedefindeyiz. Türkiye'nin ayıbını Türkiye'nin önüne sermek cesaret ister. Biz bu cesareti gösteriyoruz( ... ) Bu partide herkes "dipten" olacak.
519 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.