Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Alonso Quijano

Alonso Quijano yorumladı.
‘Tolstoy’u neden sevmiyorum’ alıntısı
Tolstoy‘da her şey kral gibi başlamış, peygamber gibi bitmiştir. (Tevrat’ın kral peygamberleri gibi değil, kral olmayan peygamberleri gibi…) Krallığı toprak sahibi oluşundan geliyor sanırım. Peygamberliği de sınır tanımaz bencilliğinden... Tolstoy, romancılığını, krallığı ile peygamberliği arasında öldürmüş bahtsız bir sanatçıdır . Büyük sanatçılarda biraz krallık biraz peygamberlik yok değildir ama, onlar bunları sanat platformundan dışarıya taşırmadan, sanata yararlı kılmayı becererek kullanmışlardır. Bütün insanları sevmeye giden sahici yolun, çevremizdeki insanları tek tek sevmekten geçtiğini bilememek, Tolstoy için sahiden büyük bahtsızlık, sahiden büyük bilgisizliktir.
Sayfa 214 - İthaki, 1.Baskı Nisan 2016Kitabı okudu
Alonso Quijano okurunun profil resmi
Biz cennetten düşmüş Dosto'dan yanayız :)
Reklam
Geleneksel toplumlara göre gündelik hayatın bütün önemli eylemlerinin "ab origine" olarak tanrılar ya da kahramanlar tarafından ilham edildiğini eklememiz gerekir. İnsanlar bu örneksel ve aparadikmatik hareketleri sonsuzca yinelemekten başka bir şey yapmazlar.
Alonso Quijano okurunun profil resmi
Avustralyalı Yuin kabilesi Daramulun'un, "Alla Father"in, şimdiye kadar kullandıkları bütün aletleri ve silahları sırf Yuin kabilesi için icat ettiğini bilir. Aynı şekilde Kurnai kabilesi En Yüce Varlık Munganngaua'nın, zamanın başında iş aletlerini, sandalları, silahları, "kısacası, bildiği bütün meslekleri" nasıl imal edeceğini öğretmek için Yeryüzünde Kurnai kabilesinin yanında yaşadığını bilir. Yeni Gine'de, çok sayıda mit "günümüz denizcilerine model" sunan uzun deniz yolculuklarından bahseder, ama bunlar aynı zamanda bütün diğer etkinlikler için de model sunmuşlardır: "İster aşk, savaş, balık tutma, yağmur yağdırma ya da başka bir şey olsun... Bu mitler bir geminin inşasının farklı anlarını ve cinsel tabular için geçmiş örnekler verir." Bir kaptan denize açıldığında, mitsel kahraman Aori'nin kişiliğine bürünür. "Mitlere göre Aori'nin giydiği kıyafeti giyer; yüzünü onunki gibi siyaha boyar ve Aori'nin İviri'nin saçlarından aldığı aşkı giymiştir. Bir platformun üstünde dans eder ve Aori kanatlarını açtığı gibi kollarını açar... Bir balıkçı bana (okuyla) balık tuttuğunu söyledi, kendisini Kivavia sanıyordu. O mitsel kahramanın yardımını ya da kayrasını dilemiyordu: Kendisini onunla özdeşleştirmişti."
İyileştirme, dölleme, çocuk doğurma, tarım işleri söz konusu olduğunda Dünya'nın Yaratılış miti okunur. Kozmogoni yaratışın bizzat kendisini temsil eder.
Alonso Quijano okurunun profil resmi
Demetrius ilkbaharın başında yeni ekilmiş toprak üzerinde Jason ile birleşir (Odisseas, V, 125). Bu birleşmenin anlamı açıktır: Toprağın verimliliğine, toprağa ait mahlukların olağanüstü hızına katkı sağlar. Son asırlara kadar, Kuzey ve Orta Avrupa'da çok yaygın bir âdetti bu (tarlalarda çiftlerin sembolik birleşme âdetleri)". Çin'de, genç çiftler, ilkbahar geldiğinde, "kozmik yenilenmeyi" ve "evrensel filizlenmeyi" teşvik etmek için çimlerin üzerinde birleşirlerdi. Gerçekten de, her insan birleşme modelini ve açıklamasını hiyerogamide, elementlerin kozmik birlikteliğinde bulur.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
"İlkeller" de ayinlerin mitsel modelleri olduğu gibi, herhangi bir insan hareketi zamanın başlangıcında bir tanrının, bir kahramanın ya da bir atanın gerçekleştirdiği bir hareketin tıpatıp aynısını yinelediği ölçüde etkili olur.
Alonso Quijano okurunun profil resmi
Örneğin son asırlarda Mısır'da, rahiplerin sahip oldukları ayin ve söz gücü, sözünün gücüyle dünyayı yaratmış olan tanrı Thot'un ilk hareketlerini taklit etmelerinden kaynaklanır. İran geleneği dinî bayramların bir yıl süren Kozmos'un Yaratılışının aşamalarını hatırlamak için Ohrmazd tarafından düzenlendiklerini bilir. Her dönemin sonunda göğün, suların, toprağın, bitkilerin, hayvanların ve insanın yaratılışını temsil eden Ohrmazd beş gün boyunca dinleniyordu ve böylece temel Zerdüşti bayramları oluşturmuştu (bkz. Bundahishn, I, A, 18 vd.). İnsan sadece Yaratılış eylemini yinelemekten başka bir şey yapmaz; dinî takvimi bir yıl içinde "ab origine" olarak gerçekleşmiş bütün kozmogonik evreleri kutlar. Aslında, kutsal yıl aralıksız olarak Yaratılış'ı tekrarlar, insan kozmogoninin ve antropogonie*'yle çağdaştır, çünkü ayin onu başlangıcın mitsel dönemine taşır. * İnsanın yaratılışını ve gelişimini anlatan mitler.
Her ayinin ilahî bir modeli, bir arketipi vardır. "Tanrıların başlangıçta yaptıklarını yapmalıyız" (Çatapatha Brahmana, VII, 2, 1, 4). "Tanrılar böyle yaptı; insanlar böyle yapar." (Taîttiriya Brahmana, I, 5, 9, 4). Bu Hint atasözü bütün ülkelerin ayinlerinin altında yatan her teoriyi özetler.
Alonso Quijano okurunun profil resmi
Örneğin, Avustralya'nın güneydoğusunda yaşayan yerliler mitsel ataları onlara o şekilde öğrettiği için sünnet işlemini taştan bir bıçakla yapıyorlar; Amazulu zenciler aynı şekilde yapıyorlar, çünkü Unkulunkulu (medeniyetleştiren kahraman) "in illo tempore" şöyle emretmişti: "Erkekler çocuklara benzememek için sünnet olmalıdırlar". Kızılderili Pawnee'lerin Hako töreni en yüce Tanrı Tirawa tarafından zamanın başlangıcında rahiplere bildirilmiştir. Madagaskar'daki Sakhalave'larda "bütün ailevi, toplumsal, ulusal, dinî âdet ve törenler lilindraza'ya, yani atalardan miras alınan yazılı olmayan yasalara ve mevcut âdetlere uygun olarak gerçekleştirilmelidir..."
468 öğeden 1 ile 5 arasındakiler gösteriliyor.