Dediler ki: Rabbimiz biz nefislerimize zulmettik. Ve eğer hatalarımızı öetmezsen bize sevgi ve merhamet göstermezsen kesinlikle kaybedenlerden oluruz.
Araf Suresi / 23
Bu Hz Ademin en meşhur duâsıdır. İnsanlık tarihinde edilen ilk dua ilk istiğfardır.
Firavun Musa'ya: "Biz seni çocukken yanımıza alıp büyütmedik mi? Sonunda yapacağını da yaptın.
Sen nankör birisin" dedi.
Firavun: "Alemler'in Rabbin de nedir?" dedi. Musa: Kesin olarak inanacaksınız, bilin ki O göklerin,
yerin ve ikisinin arasında bulunanların Rabbidir" dedi. Yanında bulunanlara:
"Ona: "Allah'tan kork!" denildiğinde de gururu kendisini günaha sürükler. Artık ona cehennem yeter. Ne kötü bir yatak!"
(Bakara, 206)
İbn Mes'ud radıyallahu anh'den: "Allah katında en büyük günahlardan biri de kişinin, kendisine
"Allah'tan kork" diyen Müslüman kardeşine
"Sen kendine bak! Sen bana emir veremezsin" karşılığını vermesidir." (1)
Ebu Hureyre radıyallahu anh'den: Nebî sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:
"Ümmetime ümmetlerin hastalığı isabet edecek." Dediler ki
"Ey Allah'ın rasulü! Ümmetlerin hastalığı nedir?" Buyurdu ki:
"Kibir ve hakkı kabullenmeyip insanları hor görmektir, çoklukla övünmek, dünya için yarışmak, birbirine buğzetmek, birbirine hased etmektir. Bunun sonucunda taşkınlık, sonra kargaşa ortaya çıkar."(2)
1- Sahîh. Taberânî (8587) Beyhakî Şuab (6/301)
2- Sahih. Hâkım (4/168) Taberani Evsat (9/23) İbn Ebi'd-Dunya Zemmul- Bagy (2) İbn Ebi'd-Dunya el-Ukubat (261) Deylemi (3457) el-Elbani, es-Sahiha (680)
65. İçinizden cumartesi günü hakkındaki hükmü çiğneyenleri elbette bilirsiniz. Bu yüzden onlara, "Aşağılık maymunlar olun!" demiştik.
[Eski Ahid'e göre İsrâiloğulları'na cumartesi günü yapmaları yasaklanan işler şunlardır: Yemek pişir- mek, besin toplamak, ekip biçmek, ateş yakmak, odun toplamak ve yük taşımak (Çıkış, 16/23; 34/21; Yeremya, 17/21; ayrıca bk. A'râf 7/163).
"Aşağılık maymunlar olun!" ifadesi, fizyolojik değişim veya ahlâkî ve manevi bir bozulma olarak yorumlanabilir.]
Ahmet Akbulut, Sahabe Devri Siyasi Hadislerinin Kelâmi Problemlere Etkileri isimli eserinde, Hz. Peygamber'in Kureyş'ten olması gerekçe gösterilerek Peygamber'in kurmuş olduğu devletin başına bir Kureyşli'nin geçmesinin zorunlu olduğunun ileri sürülmesinin; devlet başkanlığını ele geçirme adına muhacirler tarafından nesep