Kul, iyi bir öğrenci olamaz. Türkiye'de eğitimin temel sorunu,
öğrenciye önce kulluktan kurtulmasını, öğrendiğini her şeyden
önce kendi keyfi ve zevki, kendi tutkusu için öğrenmesini öğretmektir. Eskiden padişahın kulu olan şimdi de patronunun veya
amirinin kulu olmuştur. Amacı, daracık hayalindeki "iyi yaşamı"
yakalamaktır (ki Türkiye'de o da yalnızca bol paralı yaşam demek
tir), yoksa bir işi adam gibi yapmak, hatta daha önce hiç yapılmamışı başarmak, yaratıcı olmak falan değil. İnsanı yücelten,
kanımca insanı aslında insan yapan yük sek idealizm Atatürk' ün
vatandaşlarına öğretmek istediği bir şeydi. Ondan sonra Hasan
Ali Yücel bu uğurda ömrünü tüketti. Onlardan sonra Türk toplumunu yönetenler ve sözümona eğitiminden sorumlu olanlar,
topluma ihanet ettiler. Bugün öncelikle bu ihanet yolundan
tekrar Atatürk' ün akıl ve uygarlık yoluna dönmenin, kulluktan
çıkarak uygar insan olmanın yollarını aramalıyız.