Babam adamsa ben olmayacaktım!
7/10
·160 syf.··
2022 76. kitabı
·
7 günde okudu
·
Okunma: 05 Haziran 2022 16:20
#169665536.. Linkini paylaştığım incelememde Yusuf Atılgan dan ve Anayurt Otelinden bahsetmiştim. O yüzden Yusuf Atılgan ile alakalı kısımları bu incelememde atlayarak gireceğim. Aylak Adam kitabı, Yunus Nadi Roman ödülü 2.si bir kitaptır. 1958 senesinde bu ödülü Fakir Baykurt un filmi de sonrasında çekilen ve başrollerinde Fatma Girik in rol aldığı, benimde okurken çok beğendiğim tam bir köy halkı romanı olan Yılanların Öcü kitabı almıştır. Aylak Adam , Reşat Nuri Güntekin gibi büyük bir kalemin bile dikkatini çekmiş ve Miskinler Tekkesi kitabında Aylak Adam ın baş karakteri C. nin bir dönüşümü ile kitabında bahsetmiştir. Ayrıca Tutunamayanlar kitabınında da çok fazla benzer noktalar vardır Aylak Adam ile. Başkaldırı, yazım şekli, bilinç akışı, psikolojik alt metin, varoluşçuluk ve arayış kavramları iki kitabında temelini oluşturur. 2 kitabını da okuyan biri olarak şunu söyleyebilirim ki Atılgan, mesajlarını psikolojik vakalar üzerinden vermeyi seviyor. Yani normal değil, anormal insanlarla bize bunları anlatıyor. Kitap, Baki nin bir sözü ile başlar: "Mufassal kıssa başlarsın, garip efsane söylersin." sözü ile. Burada aslında Atılgan, kendi bilinç akışı metoduna bir atıfta bulunuyor ve bir gün bi bakmışsın söylediklerin efsane olmuş canım ben diyor :) Aylak Adam ın konusu kısaca şudur : İçerisinde hizmetçilerin, kumar ve kadın düşkünü bir babanın bulunduğu bir evde büyüyen C. isimli karakterin hayatı, sevgiyi, aşkı arama ve hayata anlam verme çabası denilebilir kısaca. Baş karakterimiz C. ye emlaktan elde ettiği kira geliri babası öldükten sonra kendisine geçince, çalışmasına hiç gerek kalmaz. Çalışmayı zaten boş iş, zaman kaybı olarak nitelendirir C. Ataerkil yapıya karşı olan birisidir. İki kişiden oluşan toplum onun için en iyisidir. C. nin ismi neden C. dir derseniz : Bu kişi hepimiz olabiliriz mesajını vermek istemiştir Yusuf Atılgan burada. Aynı şekilde Franz Kafka da Dava kitabında K. yı kullanmıştır. C. ve B. karakterleri ondan isimsizdir. Arayış içerisindeki, sorgulayan, varolma çabasındaki herkes C.dir. Kitapta, 2 aşk hikayesi yaşar C. karakteri. Biri Ayşe, diğeri Güler. Güler sade biridir. Ayşe ise daha hareketli,uçarı, ressam bir kişidir. İkisi ile de bir şekilde ilişkisi devam edemez. Aradığı kişi sürekli onu teğet geçer. Aylak adam C., aslında olmayanı arar. Kusursuz arayışı onu sonsuz bir çıkmaza sürükler. C., hiçbir girdiği işi ya da ilişkiyi uzun süre devam ettiremez. Babasından gelen dünyaya karşı bir kini vardır. Dövüşe başlar, sinirini özellikle babasından ve insanlardan bu şekilde çıkarır. Kitapta, bilinç akışı, günlük, geriye dönüş, mektup, leitmotif kavramlarını sık sık görürüz. Leitmotifler, et parçası, bıyıklı adam, bacaklar, topuklu ayakkabı şeklinde bu kitapta karşımıza çıkmıştır. Bunu bildiğiniz üzere Oğuz Atay da çok uygulayan bir yazardır. Olric in efendim demesi mesela bir leitmotiftir. Et parçası muhabbetini çok beğenmedim ama. Gerçi psikolojisi bozuk bi karakter içinde doğru bir çizim olduğu unutulmamalı. Kitapta, Sigmund Freud un ünlü Oedipus Kompleksini de işlemiştir Atılgan. Zehra teyzenin yanında büyüyen C. aslında Zehra teyzesine karşı bu kompleks içerisindedir. Ölen annesinin yerine onu sürekli koyar. Babasının teyzesine karşı bıyıklarını burmasını asla kaldıramaz. Teyzesini, cinsel olarak arzular, kıskanır. Aslında eksiklikleri, psikolojik ve ailevi alt yapısı onu bu duruma sürüklemiştir. Soren Kierkegaard ve Friedrich Nietzsche nin Varoluşçuluk da yalnızlaşan insan kendi özüne daha kolay döner düşüncesini de kitapta görmek mümkündür. Toplumdan uzaklaşması, geçimsizliği, hiçbir şeyi beğenmeme, yalnızlaşma nedenleri hep budur. Kitapta, C. nin tüm bakış açılarına ailevi olumsuz altyapısı açısından bakmak doğru olur. Ama her şeyi yazarın bu alt yapıya bağlaması benim puan kırmama neden oldu. Bunu da söylemeden geçemeyeceğim. İş hayatı, evlilik, çocuk, yaşamanın amacı, gazete okuma,cinsellik gibi her konuda düşünceleri aşırı karamsar. Mantık çerçevesinde yorumlamak pek mümkün değil o nedenle. Hep kötü geçmişe bağlanmış anlayacağınız. Kitabı okuma grubumuz ile okudum ve sunumunu kendim yaptığım için buraya incelemeyi biraz geç attım.Okuyan grup üyelerimize tekrar gibi olacaktır bu nedenle. Kitap, zor bi kitaptı. Zaten bilinç akışı olan hiçbir kitap kolay değildir. Ön inceleme yapmadan okunmamasını öneririm. Puanım 7.
Edebiyat
Aylak AdamYusuf Atılgan · Yapı Kredi Yayınları · 201771,1bin okunma
··
31,8bin Gösterim
8 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
İnceleme mükemmel olmuş elinize sağlık. :)
Emre Bulut
Gönderi Sahibi
Sağ olun Emine Hanım 😇
Kelimesi kelimesine katıldığım bir inceleme olmuş ✨
Emre Bulut
Gönderi Sahibi
Teşekkürler😇
Söyleminizin aksine kitabı bitirdikten sonra incelemeyi okudum:) ilk sayfalarda zorlandım mantığımda bir yere oturtamadım. Ama ilerledikçe aslında birçoğumuzun yaşadığı birtakım sorunları ustalıkla dile getirmiş yazar. Alışılmışın dışına çıkmak belki de çoğumuzun isteyebileceği bir durumdur ancak bunu dile getirmekten hatta kendimize bile söylemekten korkarız. Kitabı sevdim kendime de çok yakın buldum nedense:) incelemeniz çok iyi bu arada. Herkese keyifli okumalar diliyorum 😊
Emre Bulut
Gönderi Sahibi
Teşekkürler Mizgin Hanım. İyi okumalar.
Ben incelemenizi cok beğendim kitap bana Issiz Adam filmini cağrıstirdi.Ana karakter cocukluktan gelen sorunlarını çözememis bir adam.Yaşama ve toplum gerçeklerine karşı olumsuz bakan insanların aslında bir çesit yardım isteme çabaları gibi geliyor bana bu tarz davranışları.Kitabı başlarda sıkılarak okusamda sonlara doğru daha akıcı ve merak uyandırıcı oldu.
Emre Bulut
Gönderi Sahibi
Kesinlikle benziyor.. Aslında tek konu bence oydu..Ailenin önemi mesajı hariç elle tutulur büyük bir mesaj yoktu..😇👍🏽
A.Camus 'ın Yabancı kitabıyla aynı fikri işliyor bence.
Emre Bulut
Gönderi Sahibi
Benzermiş evet..