Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Görsel Temsil Psikolojisi Üzerine Yeni İncelemeler

İmge ve Göz

E. H. Gombrich

İmge ve Göz Gönderileri

İmge ve Göz kitaplarını, İmge ve Göz sözleri ve alıntılarını, İmge ve Göz yazarlarını, İmge ve Göz yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
Hepimiz oyuncularız, hepimiz toplumumuzun bize sunduğu rollerden birini itaatkârca oynuyoruz-
Sayfa 110 - YKYKitabı okudu
Reklam
Kişinin çağdaşlarınca reddedilmesi neredeyse gelecekteki ününün güvencesidir, çünkü, diye sürüyor efsane, bütün büyük sanatçılar, aslına bakılırsa bütün gerçek dâhiler, çağdaşlarınca küçümsenirler. Bunun kötü bir tarih anlayışı olduğunu söylemeye gerek bile yok... Kötü sanat ve iyi sanat yoktur, yalnızca çağdışı ve ileri sanat vardır. Bir gün yarı kör çoğunluğun birden gözleri açılacak ve şimdi küçümsedikleri şeyi kabul edeceklerdir; ama bu olduğunda, avangard gene işe soyunacak ve gelecek çağ uğruna kendini feda etmenin peşinde koşacaktır.
Sayfa 241 - YKYKitabı okudu
Birçok okur, Van Gogh'un Arles'da yaptığı mütevazı yatak odasının resmini bilecektir. Yapıtın sanatçı için taşıdığı anlatımsal anlamı bildiğimiz çok az sanat yapıtından biridir bu. Ekim 1888'de Gauguin'e yazdığı mektupta Van Gogh şöyle der: Gene [evimi] süsleme amacıyla... bildiğin beyaz ahşap mobilyasıyla yatak odamı resmettim. Doğrusu, içinde hiçbir şey olmayan o mekânı, Seurat'ya özgü bir yalınlıkla resmetmek çok ama çok eğlendirdi beni: Aynı tonda, ama kabaca sürülmüş boyayla, sade renk, duvarlar soluk menekşe rengi... Bilirsin işte, siyah çerçeveli aynadakinin dışında beyazın olmadığı bu çok farklı tonlarda mutlak bir dinginliği dile getirmek istedim... Kardeşi Theo'ya yazdığı bir mektup, Van Gogh'un amacını doğrular ve daha ayrıntılı olarak açıklar: Gözlerim hâlâ yorgun, ama sonunda yeni bir fikir var aklımda... Bu kez oldukça basit: Yatak odam. Renk her şeyi üstlenmeli, yalınlık yoluyla şeylere daha yüce bir üslup kazandırmalı, genel olarak dinlenme ve uykuyu telkin etmeli... Köşeli mobilyalar da kimsenin bozmadığı dinlenmeyi dile getirmeli... Van Gogh'un dinginliği ve dinlenme halini dışavurur olarak yaşantıladığı, bu kod değişimidir. Yatak odası resmi bu duyguyu aktarıyor mu? Soruyu sorduğum naif deneklerden hiçbiri, resimde bu anlamı keşfetmedi; resme ilişkin açıklamayı ( Van Gogh'un yatak odası) bilmelerine karşın, bağlam ve koddan yoksundular. İletiyi algılamadaki bu başarısızlıktan, sanatçı ya da yapıtı hakkında değil, olsa olsa sanat ile iletişimi eşit görme hakkında olumsuz bir yargıya varılabilir.
Sayfa 161 - YKYKitabı okudu
Sanatta Kalıplaşmış Jestler ve Anlatım
Herhalde hayvanlar kalıplaşmış bir boyun eğme ya da "sırnaşma" edimini sergilerken, seyrek olarak yetersizlik hissine kapılırlar; çünkü hayvanlar büyük bir olasılıkla şu seçik olarak insana özgü yetiden yoksundurlar: Yalan.
Sayfa 73 - YKYKitabı okudu
Görülür dünyanın, imgelerin algılanması zaman içinde bir süreçtir. Üstelik oldukça yavaş ve karmaşık bir süreçtir. Böyle olmasaydı, statik imgeler bizde harekete ilişkin anılar ve öncelemeler yaratamazdı.
Sayfa 60 - Yapı Kredi Yayınları, 1.BaskıKitabı okudu
Reklam
Müzik ve şiir öteki sanatlardan farklı olarak ardışık sanatlar değildirler, resim ve heykel de durdurulmuş hareket sanatları değildir.
Sayfa 55 - Yapı Kredi Yayınları, 1.BaskıKitabı okudu
Maske ve Yüz: Yaşamda ve Sanatta Yüz Benzerliğinin Algılanması
İmge ve Göz
İmge ve Göz
"An" bizlere karakteri sunamaz ve bir tabloda da "an"ı birçok etkenle gözlemler, farklı "anlar"la -belki de yaşadığımız gibi- sunarız. Tabloda "an"a denk düşen yüzde gördüğümüz ise ona takıştırdığımız -aklımızdaki- maskeler olur.
Dikkatin özü, seçici olmasıdır. Görüş alanımız içindeki herhangi bir şey üzerinde odaklanabiliriz, ama her şey üzerinde odaklanamayız. Dikkatin gerçekleşmesi için, her durumda, bir dikkatsizlik arka planının olması gerekir.