Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

1001 Gece Denemeleri

Yapıştırma Bıyık

Salâh Birsel

Yapıştırma Bıyık Gönderileri

Yapıştırma Bıyık kitaplarını, Yapıştırma Bıyık sözleri ve alıntılarını, Yapıştırma Bıyık yazarlarını, Yapıştırma Bıyık yorumları ve incelemelerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
İnsanlar çokluk güzel şeylere yaklaşmaktan, ya da nesnelerin güzelliğini ortaya çıkarmaktan hoşlanmazlar. Zor gelir bu, onlara. Neye alışmışlarsa onu sürdürmeye bakarlar.
Sayfa 42
Bir demeye göre Proust da genç yazarlara hep okumayı öğrenmelerini öğütler. Ona göre insanların çoğu kitap değil, sözcük okur. Yani okumasını bilmez. Yani ham hum hem okur. Yani dandin bakar, dandin okur. Yazarın ne demek istediğini de zırnık çakmaz.
Sayfa 25
Reklam
Proust, 16 ciltlik Geçmiş Zaman Ardında'yı bitirdikten sonra: "Artık ölebilirim." demiştir. Öyle de olur. Romanın son noktasını kondurunca avucundaki can kuşunu da uçurur. Bu, insana inanılmaz görünür. Ama gerçek sanatçı budur. Yarattığı şey kendi yaşamından önce gelir.
Sayfa 79
173 syf.
·
Puan vermedi
·
14 günde okudu
Edebiyata yakın ilgisi olan her okuyucunun muhakkak okuması gerektiği bir hazar Salah Birsel. Hem okunan yazarların hayatlarından hem de yazdıklarını oluşturma şekillerinden çok güzel ve özel bilgiler, elestiriler veriyor yapıyor Salah Birsel o zengin Türkçesi ile. Ama bu kitabın da benim en çok hoşuma giden Kitap okumak ile ilgili yazdığı su paragrafti. "Kışın yazı yazmak şöyle dursun, doğru dürüst kitap bile okuyamazsiniz. Yaz ayları ise tam tersine, sizi kitaba yaklaştırmak için her türlü saklabanligi yapar. Yazın her biçimde ve zaman, geceleyin, gün ağarırken,kuşluk vakti,ikindi, gece yarısından sonra, bağdaş kurarak,bükülerek,uzanarak,yana kıvrılarak,arkaustu yatarak eğilerek,diz çökerek, yuvarlanarak, şarkı söyleyerek,bira içerek kitap okunabilir. Yani yazın kitap okumanın hiçbir ilkesi yoktur." Bence de öyle ama bir sonraki cümlesi de hiçbir okuyucuyu kirmayacak hatta okumaya davet ederek devam eder. "Doğrusu ya kitap okuma biçimleri, yılın öteki mevsimlerinde de bir yasaya bağlanmış değildir. Okumak isteyen her zaman ve her şekilde okuyabilir.
Yapıştırma Bıyık
Yapıştırma BıyıkSalâh Birsel · Sel Yayıncılık · 201447 okunma
"Doğrusu, sözcükler gürbüz bilimdir. Onlarla kumpas kuranların en önde gideni şairlerdir."
168 syf.
9/10 puan verdi
·
3 günde okudu
Yine kendimi çok cahil hissettim, iyi ki yazmışsınız Salah Beyciğim. Yazarlar var yazdıkları hikâye olan, yazarlar var yaşadıklarıyla hikâyelere konu olan. Bu kitap işte onlar üzerine. Birsel der ki: "Benim denemelerim “1001 Gece Masalları” gibidir. Bir denemenin içinde bir değil, birçok deneme vardır. Yani biri bitmeden öbürü başlar. Onun için onlara 1001 GECE DENEMELERİ adım verdim." =)
Yapıştırma Bıyık
Yapıştırma BıyıkSalâh Birsel · Özgür Yayın Dağıtım · 198547 okunma
Reklam
Bir insanın belli bir zaman parçası içinde bir yerlerde yaşamış olması, belli sokaklardan geçmesi, belli insanlarla konuşması, tartışması, selamlaşması ne güzel şey: Bunların topu dünyanın Pendibuhara yol halılarıyla döşenmesinde, tarihin tarih olmasında kılıç üşürmüş kişilerdir.
Proust, 16 ciltlik Geçmiş Zaman Ardında’yı bitirdikten sonra: «Artık ölebilirim» demiştir. Öyle de olur. Romanın son noktasını kondurunca avcundaki can kuşunu da uçurur. Bu, insana inanılmaz görünür. Ama gerçek sanatçı budur. Yarattığı şey kendi yaşamından önce gelir.
Her zaman üstünde durduğum bir sanatçı vardır: Proust. Tıknefesin teki. Odası, nemi çeksin diye mantar tabakalarıyla doludur. Odasına kapanır, yatağına kurulur, yazılarını orada yazar. Kimi zaman, iki gün, yerinden kıpırdamadığı olur. Dışarda, kapının önünde de yardımcısı Bayan Cileste’in yüreği, «Mösyö Proust öldü mü, ölmedi mi?» diye (çağrılmadan içeriye girmesi kesinlikle yasaktır) ağzıyla göğüs kafesi arasında mekik dokur.
Deneme bir de bilgi kumkumasıdır. Denemeci istese de, istemese de, yazısından birtakım bilgiler fışkırır. Yazar sadece gördüklerini, duyduklarını ve okuduklarını yazar. Bu da bilginin ta kendisidir. En büyük bilgi kitabı ise yaşamdır. Yaşam yazarın önünde hasırcıarnavut karpuzu gibi koskoca ve dopdolu durur. Yazarın onu kütletmesi, kütürdetmesi için bıçağı eline alıp yüreğine saplaması yetişir.
Reklam
1878 yılında Tarik gazetesi başyazarı Lastik Sait Bey Tercüman-ı Hakikat’te yayınlanan iki şarkının Ahmet Mithat Efendi’nin elinden çıktığını sanmış ve onları kendi gazetesinde saraka etmiştir. Araya da Efendi’nin özel yaşamıyla ilgili iğneler sokuşturmuştur. Buna sinirlenen Efendi de Babıâli Caddesinde çevirdiği sarakacıya dört dörtlük bir kötek çeker.
Zaten benim kafam hep denemeye çalışır. Dört Köseli Üçgen adlı romanım da bir denemedir. Yani yazdıklarımda kolayca şiirden romana, romandan denemeye, denemeden günlüğe geçilir. Aralarında hiçbir duvar, hiçbir çit yoktur. Ne ki gelecek, denemenindir. Romanlar da gelecekte tam bir denemeye dönüşecektir. Bunun ilk işaretini Aldous Huxley Cesur Yeni Dünya, George Orwell de 1984 ile vermiştir.
Diyeceğim, denemenin bir mantığı vardır. Çokluk bu mantığın tutsağı olursunuz. Romanda romanın, şiirde şiirin mantığına tutsak olduğunuz gibi.
Van Gogh ise sanat aşını hep ateş üstünde tutar. Biri kendisine çalışmadan açacak olsa: «Dün ben de aynı şeyi düşünmüştüm.» der. O, büyük bir savaş yüzü de gösterir. Tıksırıklı günlerinde bile fırçayı elinden bırakmaz. Şimdi birden karıştırdım, birtakım sanrılar sonunda kulağını hacamat edip Arles Hastanesine düştükten sonra mıydı, neydi, kardeşi ve koruyucu meleği Theo’ya şöyle bağırmıştır: —Ya beni bir deli hücresine yatırın dosdoğru, ya da bırakın var gücümle çalışayım.
Sultan Mehmet ve Sultan Bayezit zamanlarında 18 yıl kazaskerlikte kalan Ali Fenari de döşek nedir bilmez. Ömrü boyunca uyanık kalmak mutluluğu içinde yüzmüştür. Ortalığın kararmasından, tan sökünceye değin boyuna okur. Bir an bile kafa kaslarını çalıştırmakta duraksama göstermez. Vakit çok geç olur, uyku da iyisinden bastırırsa, o zaman da sırtını duvara yaslar -kitaplar önünde yine açıktır öylece kısa bir süre kestirir. Sonra uyanarak yeniden okumaya yapışır.
86 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.