Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Bediüzzaman Said-i kurdi

Profil
Bediüzzaman
Said Nursî, bir kavga adamı. Yalçın bir irade, taviz vermeyen bir mizaç, tefekkürden çok iman. Said'in kavgası, Yogi ile Komiserin kavgası.
Bediüzzaman
Tanzimat'tan beri her hisarı deviren teceddüt dalgası ilk defa olarak Nur kalesi önünde geriler. Bu emekleyen, bu kekeleyen yığın, devrim yobazları için bir yüz karasıdır. Düşünmezler ki kendi yüz karaları bu. Nurcuları yok farzetmek, gaflet. Nurcular adalarında kendi hayatlarına devam edebilirler. Ama kökünden kopmak kimseye mutluluk getirmez. Aydının görevi fildişi kulesini yıkarak bu mazlum kitleyi muhabbetle bağrına basmak, acısını anlamağa çalışmak.
Reklam
Bediüzzaman
O konuştukça, laikliğin kartondan setleri yıkıldı birer birer. Kentle köy, çağdaş uygarlık düzeyi (!) ile Anadolu, tereddütle inanç... karşı karşıya geldi. Nurculuk, bir tepkidir. Kısır ve yapma bir üniversiteye karşı medresenin, küfre karşı imanın, Batı'ya karşı Doğu'nun isyanı. Her risale bir çığlık, şuuraltı'nın çığlığı
Sayfa 246
Bediüzzaman
Nass'ların yalçın duvarları arkasından geliyordu bu ses, tarihin içinden geliyordu: kabuğuna çekilmiş yüz binlerce in- sanı uyandırdı. Bu hayali insanlar o konuştukça gerçekleşti. Yani, Nurculardan önce kelâm var.
Bediüzzaman
Said, dağbaşında va'z eden bir mürşit. Hor görülenler, her şeyini kaybedenler, mukaddesleri çiğnenenler ona koştu akın akın.
Said Nursi
Said'in müridi, bir havariler ormanı. Yekpare ve kesif. Ağaçlar kaynaşmış birbirleriyle. Ve bağrından adsız bir uğultu yükseliyor... Bir fırtına rüzgârına benzeyen Nur risâlelerinin zaman zaman boğuk, zaman zaman heybetli yankısı.
Sayfa 246
Reklam
"Heqîqet aciz û bêzar nake . Ez naxwazim kincê wê biguherînim ."
Abîdeyeke dilnizm exlaqî pak û nefsbiçûk ku mirov jê muteessir bibe
Ji bo wan kesên ku jê dipirsîn : "Tu çima di hêla meîşetê de evqas feqîrane dijî?" wek bersîv digot ku: Ez dixwazim ku tabiyê piraniya xelqê bibim. Exlebê xelqê jî dikare evqas bidest bixe. Ez naxwazim ku bibim tabiyê hindikayiyên/eqallê musrîf.
Teşkilata Medreseyan li Kurdistanê
Alimekî ku îcazeya ilmê bigirta, diçû li gundekî, tenê ji bo riza Xwedê Teala medreseyek vedikir. Eger îmkan û derfetên wî hebûna, wî bi xwe îhtiyacên wê pêk dia- nî. Eger na, gundiyan ew wezîfe bicîh dianîn. Çawa ku seyda dersa telebeyan ji bo Xwedê, bê heq û ucret dida, gundiyan jî îhtiyac û aboriya wan digirtin ser xwe. Yani hemû telebeyan xwarinên xwe ji malên gundiyan dia- nîn. Gundiyan çi xwarin bixwara, rojê sê danan didan telebeyan jî. Carinan jî wî kesê ku medrese ava kiribû, xwarina feqiyan temîn dikir. Di van herdû rewşan de jî ji wê xwarinê re bi Kurdî digotin "ratib". Feqî û telebeyên medreseyan salê carekê ji bo komki- rina zekatê derdiketin gundên der û dora xwe. Bi vê ze- katê ve pereyê cil û bergên xwe temîn dikirin. Mela Seîd di vî mudetê telebetiya xwe de qet neçûye zekat û ratibê. Lewra di nezera Mela Seîd de çûyîna rati- ban her wekî ku mirov li ber xelqê destê xwe veke û husti yê xwe xwar bike, wisa lê giran dihat. Lewma hewcedarî bi girtina zekatê jî nekir. Heta dema ku hevalên wî di- çûn zekatê, ew nediçû û tenezzulê wê nedikir. Gundî pê hesiyabûn ku Seîd li xwe danayne ku here zekatê hilde, lewma mutehessis bûn û di nav xwe de jê re hinek alîka- ri kom kirin ku ji yên wan hevaldersên wî yên ku ji bo zekatê digeriyan zêdetir derket. Wek hediye ji bo xercki- rinê tînin didine wi. Wî ji ber îhtimala minnetê, ev pere negirte ser xwe. Da birayê xwe Mela Ebdullah.
Serhildana Şex Seîd û Bedîuzzeman Seîdê kurdî
Seidė Kurdî ji ber mucadeleya xwe ya heqdar a hemberî "Dewra Îstibdade" (Dewra Abdulhamide II) hate avêtin bi hebisxane û tîmarxaneyê. Heçî dewra C mhûrêyetê ye, nefi (sirgûn) û zindan wek du şopgerê beeman her daîm li dû wî bûn. Heyata wî ya nefiye (sirgûnê) rastî tarîxeke manîdar tê. Ev dîrok ew sal in ku hereketa Şêx Seîd hê nû destpê kiriye û berdewam e. Kifş e ku ihtimala beşdariya wî jî ya li hereketê, sergerdeyên cumhuriyeta ciwan veciniqandiye ku wî jî tevlî qurbanên tehcîrê (koçberkirinê) dikin.
Reklam
Bediüzzaman'da İttihad-ı İslam düşüncesi; Müslüman olmayan milletlerle hukuksal eşitlik temelinde siyasal beraberlik ve özgürlük tanımaktadır. Kendisine yöneltilen, "Gayr-ı Müslimlerle nasıl eşit olacağız?" sorusuna; "müsavat ise fazilet ve şerefte değildir, hukuktadır. Hukukta ise şah ve geda birdir" derken, "Şimdi Ermeniler kaymakam ve vali oluyorlar nasıl olur?" Sorusuna ise; "saatçi ve süpürgeci oldukları gibi," diyerek verdiği cevaplar onun siyasal özgürlüklere yaklaşımını gösterir. "Anâsır-i gayrimüslimeyi de ittihad-ı İsevi ve Museviye teşebbüslerine teşviktir. Bu ise, taassubla ve iftirakla meşrutiyete darbe olmaz mı?" sorusuna verdiği; "Zarar yoktur, onlar da yapsınlar." gibi cevaplar Said-i Kürdi'nin azınlıkların kamusal ve dini özgürlüklerine dair hukuksal vizyonunu yansıtmaktadır. Bu vizyon müslümanların önüne; istibdattan kurtuluş ve kendi aralarındaki uzlaşı ile beraber gayr-i müslimlere de uzanan barış eli misyonuyla hareket etme görevi çıkarmaktadır.
Sayfa 28
Her ele geçen kitap okunmamalı, Her söylenen söze kulak vermemeli!
Bediüzzaman Said Nursî
Bediüzzaman Said Nursî
Hakiki ve elemsiz lezzet yalnız imanda ve iman ile olabilir.
Sayfa 29
114 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.