Yüksek düzeyde zeki kişi, imajından ziyade düşüncesiyle büyüler. Fiziksel görünümüne özel bir önem vermez, kişiliğine de aşırı bir özen göstermez. Cazibesi ve büyüleyiciliği zekasıyla baştan çıkarma kapasitesinden kaynaklanır. Sözel ifadesi çok sağlam bir retorik sergiler. Schooenhauner’in tarif ettiği “daima haklı olma sanatı” nda üstüne yoktur.
Güçlü bir bencillik hasta olmaya karşı bir savunmadır ama son aşamada hasta olmamak için sevmeye başlamamız gerekir; engellenme sonucu sevemediğimiz takdirde hastalanmaya mahkumuzdur.
Herkes kendi look'unu arıyor. Kendi varlığını bahane etmek olanaksız olduğuna göre kala kala görünüşü göstermek kalıyor, artık ne olmak ne de seyredilmek kaygısı bile taşınmıyor. Artık, "Varım, ordayım değil;
Ben görünürüm, ben görüntüyüm"
— look, look!
Narsizm bile denmez buna, bunun adı
derinliği olmayan bir dışa dönüklüktür, artık herkes kendisinin emprezaryosu olmuştur.
Narsizm bir sapıklık değil, kendini koruma içgüdüsünün bencilliğinin libidinal bir tamamlayıcısı, her canlı varlığa haklı olarak bir ölçüde atfedilebilecek bir özellik olarak karşımıza çıkar.
Sayfa 23 - Metis Yayınları/Dördüncü Basım: Kasım 2012
paranın bir yüzü yazı, bir yüzü turadır. Geçer akçe budur. İki yüzü yazı olan para geçersizdir; iki yüzü tura olan da öyle. Sadece kendinle ilgili mutluluk tasavvuru hedonizmdir, egoizm dir, narsizm dir. Mutluluğun bir psikolojik iç bükey, bir de sosyolojik yani dış bükey boyutu vardır. O da salih olduktan sonra islah etmek, kâmil olduktan sonra ikmal etmektir. Aksi takdirde sen cennete girdin, kurtuldun. Ya eşin, çoluğun, çocuğun, evlad ü iyalin, akraban cehenneme sürüklenip götürülürken cennette nasıl bir mutluluk tasav vur edebilirsin? Bu mefkûre, insanın hızlı ve acil bir eylem planı yaparak eşini, evladını, dostunu istikamete çekmesini zorunlu kılar. Onun için Kur'an'da Peygamberimiz'e önce yakınından başlaması, önce yakınını uyarması emrediliyor. Yakınını toparlayamayanın uzağa söz söylemesine imkan ve ihtimal yoktur. "Nizam-âlem, nizam-ı Âdemdir." Ademe nizam vermeden âleme nizam veremezsiniz.
“Organik bir acı ve rahatsızlık yüzünden ıstırap çeken bir insanın çektiği acıyla ilgisi olmadığı sürece dış dünyadaki şeylerle ilgilenmekten vazgeçtiği herkes tarafından bilinir ve doğal kabul edilir.”