Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Günümüz Hocaları
" Sokrates! Onlar Tanrıların kararlarına göre günah ve sevabın ne olduğunu bildiklerini sanıyorlar ama bilmiyorlar. "
Korku ve saygı üzerine
SOKRATES - Bak şair ne diyor: «Bütün bunları yapan, bunların tohumunu atan Zeus'tur deme; korku olan yerde saygı da vardır.» Ben bundan büsbütün başka düşünüyorum. Niçin, söyleyeyim mi? EUTHYPHRON - Hay hay. SOKRATES - Ben korku olan yerde saygı olacağına inanmıyorum. Çünkü, sandığıma göre, birçok insanlar hastalıklardan, yoksulluktan ve bunlara benzer birçok şeyden korkarlar ama bu korktukları şeylere hiç de saygı beslemezler. Sen de böyle düşünmüyor musun? EUTHYPHRON -Elbette. SOKRATES Ama saygı olan yerde korku da vardır. Bir adam düşünebilir misin ki, hem kötü bir iş işlemekten çekinsin, hem de dile düşmekten korkmasın? EUTHYPHRON - Hayır, Sokrates, böyle bir adam olmaz SOKRATES - O halde: «Korku olan yerde saygı da olur» demek doğru değildir; doğrusu şudur: «saygı olan yerde korku olur, ama korku olan yerde her zaman saygı olmaz. Bence korku, saygıdan daha geniştir; saygı korkunun bir parçasıdır; tıpkı tek sayı, genel olarak sayının bir parçası olduğu gibi; öyle değil mi? Sayı olan yerde tek sayının bulunması zorunlu değildir; ama tek sayının bulunduğu her yerde mutlaka sayı vardır.
Reklam
80 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
·
33 günde okudu
SOKRATES'İN SAVUNMASI / PLATON
SOKRATES'İN SAVUNMASI / PLATON  Sayfa : 80 - Tür : Felsefe Beyan Yayınları - Nisan 2024 de okudum  Tavsiye puanım  8 / 10 #ençokokunankitaplar da 74. Sırada #dünyaklasikleri içinde 46. Sırada  KONU : Yunan filozof Platon tarafından yazılmış olan eser, Sokrates'in bir grup Atinalı tarafından şehrin Tanrılarına inanmayışı ve gençlerin ahlakını bozması gerekçesiyle suçlanışını, Atina demokrasisi tarafından yargılanışını ve cezalandırılmasını konu almaktadır.  YORUM : Yapıt, Euthyphron ve Kriton ile birlikte bir üçleme oluşturuyor. Euthyphron mahkemenin hemen öncesini, Savunma yargılama sürecini, Kriton ise yargılama sonrasını anlatıyor. Savunma”, Sokrates'in düşüncelerini ve duruşunu anlamak için önemli bir kaynak.  Okuyanlar veya dinleyenler varsa yorumlarını merak ediyorum  Herkese keyifli okumalar...
Sokrates'in Savunması
Sokrates'in SavunmasıPlaton (Eflatun) · Beyan Yayınları · 202052,8bin okunma
Sokrates
Ne yapıyorsun, dostum! Çekip gidiyorsun ve büyük bir hayal kırıklığıyla baş başa bırakıyorsun beni. Hani dine uygun olan şeylerle olmayan şeyleri öğrenecektim senden; hani tanrısal konularda Euthyphron sayesinde bilgi sahibi olduğumu, artık cahilce ağzıma geleni söylemeyeceğimi, dinde yenilikler yapmayacağımı ve bundan böyle daha iyi bir yaşam süreceğimi Meletos'a açıklayarak benim için yaptığı bu suçlamadan yakamı kurtaracaktım!
46. Not
Tıpkı Proteus'un kılık değiştirmesi gibi, sofistlerin de aynı konuyla ilgili olarak hep farklı şeyler söylemeleri konusunda Martin Heidegger şöyle bir anekdot aktarır: "Kadim zamanlarda, ders vermek için her yere seyahat eden ünlü bir Grek bilgini vardı. Bu tür insanlara sofist deniyordu. Bir keresinde Küçük Asya'daki bir ders gezisinden Atina'ya dönen bu ünlü sofist, sokakta Sokrates'e rastladı. Sokaklarda avare avare dolaşmak ve insanlarla konuşmak, sözgelimi bir ayakkabının ne olduğu hakkında bir ayakkabı tamircisiyle konuşmak Sokrates'in alışkanlığıydı. Sokrates'in şeylerin ne olduğundan başka hiçbir konusu yoktu. 'Hala orada mı duruyorsun?' diye sordu Sokrates'e bu çok gezen sofist küçümseyici bir edayla 've hala aynı şey hakkında aynı şeyi mi söylüyorsun?' 'Evet', diye cevap verdi Sokrates, 'öyle yapıyorum. Fakat sen, çok açıkgöz olan sen hiçbir zaman aynı şey hakkında aynı şeyi söylemiyorsun.' "
“Sokrates: o zaman dindarlık tanrılar ve insanlar arasında bir tür ticaret sanatı olabilir mi?”
Reklam
Sokrates
"demek ki bir şey görülen olduğu için görülmez, görüldüğü için görülendir; bir şey güdülen olduğu için güdülmez, aksine güdüldüğü için güdülendir ve bir şey hareket eden olduğu için hareket etmez aksine hareket ettiği için hareket edendir. Söylemek istediğim şey açık mı euthyphron? Şunu söylemek istiyorum: bir şey "oluyorsa", "olan" olduğu için "olmaz" , aksine "olduğu" için "olandır" ve bir şey herhangi bir şeye "maruz kalan", olduğu için "maruz kalmaz", aksine "maruz kaldığı" için "maruz "kalandır". Bana katılmıyor musun yoksa?
Sayfa 16 - Kültür yayınevi çevirmen hasan Ali yücelKitabı okudu
EUTHYPHRON [EYΘYΦPΩN] ya da Dindarlık Üzerine
SOKRATES - Öyleyse dine uygunluk ve dindarlık da tanrılara özen gösterme, onlara hizmet etme sanatı mıdır, Euthyphron? Böyle mi diyorsun? EUTHYPHRON - Elbette.
EUTHYPHRON [EYΘYΦPΩN] ya da Dindarlık Üzerine
SOKRATES - ... Şunu söylemek istiyorum: bir şey "oluyorsa", "olan" olduğu için "olmaz", aksine "olduğu" için "olandır" ve bir şey herhangi bir şeye "maruz kalan", olduğu için "maruz kalmaz", aksine "maruz kaldığı" için "maruz kalandır". Bana katılmıyor musun yoksa?
SOKRATES - Babanın öldürdüğü adam akraban mı? Herhâlde öyle olmalı, yoksa yabancı biri için cinayet davası açmazdın babana. EUTHYPHRON - Öldürülenin yabancı ya da akraba olması arasında herhangi bir fark gözetmen ne kadar da gülünç Sokrates. Düşünülmesi gereken tek şey, katilin cinayeti işlerken haklı mı yoksa haksız mı olduğu. Katil eğer haklıysa serbest bırakılmalı, haksızsa aynı evi ve aynı sofrayı paylaştığın biri de olsa adalete teslim edilmelidir.
374 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.