Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Timur İslamla kan dökme arasında hiçbir çelişki görmüyordu. Bir gün savaş alanında adam boğazlayıp ertesi gün bir camide veya türbede sessiz sedasız dua etmekte onun açısından bir ahlaki sorun yoktu.
Sayfa 116 - Yapı Kredi Yayınları - 4. BaskıKitabı okudu
Ankara
O bütün Orta Anadolu'ya bir iç kale vazifesini görmüş, eteklerinde daima tarihin büyük düğümleri çözülüp bağlanmıştır. Etilerin, Frigyalıların, Lidyalıların, Roma ve Bizans'ın, Selçuk ve Osmanlı Türklerinin zamanlarında bu, hep böyle olmuştur. Roma kartalı şarka doğru uçuşu için bu kaleyi seçmiş, Bizans-Arap mücadelesinin en kanlı safhaları burada geçmiştir. Selçuk zamanında Bizans'ın Anadolu içinde son savleti 1197 yılında burada kırılmıştır. Kılıç Arslan'ın ve Melik Danişmend'in müşterek zaferi olan bu muharebeden sonra Bizans kartalı bir daha Anadolu'da uçamaz. Yıldırım, Timurlenk'le, yani talihinin zehirden acı yüzü ile yine Ankara'da karşılaşır. Kısacası Anadolu kıt'asının kaderinde az çok değişiklik yapan vak'aların çoğu onun etrafında gelişir.
Reklam
Çok zeki, ihtiraslı, kuşkucu ve çıkarcıydı; insanları avcunun içinde oynatmayı biliyordu. İyi bir Müslüman mıydı, yoksa esasen Cengiz Han yasalarına mı bağlıydı, sorusunun meselenin özüyle bir ilgisi yoktur. Timur, bu öğretiler fetih planlarına cevaz verdiği sürece onlara itibar ediyordu. Burada üzerinde durulması gereken nokta, Timur'un işine geldiği gibi bir onu, bir bunu kullanmakta gösterdiği maharettir. Ve bu da onun olağanüstü liderlik vasfını ispat eden bir olgudur.
Sayfa 117 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Timur İslamla kan dökme arasında hiçbir çelişki görmüyordu. Bir gün savaş alanında adam boğazlayıp ertesi gün bir camide veya türbede sessiz sedasız dua etmekte onun açısından bir ahlaki sorun yoktu.
Sayfa 116 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Timur'un dini eğilimlerinin tam ne yöne meylettiğini kestirmek güç olmuştur. Timur bir bukalemundu. Davasına yarayan veya davasını ileri götüren ne varsa onca makbuldü. Bu kuşkusuz alaylı bir yorumdur; fakat cihat anlayışının düşünsel tutarlılık ve bütünlük konusundaki eksikliğini, bu uğurda sarf edilen fiziksel gücün boyutu fazlasıyla kapatmaktaydı. Bu, basit olarak bir fetih ideolojisiydi.
Sayfa 114 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Fakat Timur'un,
kendi gibi Müslüman olanları kılıçtan geçirmesini anlamak zordur.
Sayfa 112 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Reklam
Timur'un cihat anlayışı da İslama bağlılığı konusunda kuşku uyandırır. Onun gözünde bu, kime olursa olsun vahşet ve zorbalık uygulamayı meşru kılıyordu.
Sayfa 112 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Yani Timur'un dini bir araç olarak kullandığı aşikârdır.
Timur, Cengiz geleneğinden nasıl faydalandıysa, İslamın akidelerine de öyle serbestçe girip, bu dinin işine yarayan yönlerini kullandı, yaramayanları görmezlikten geldi. Örneğin peygamberin, bir erkeğin en fazla dört kadın alması öğüdüne hiç aldırmadı. Dahası, bütün ömrü boyunca seferde olduğu halde, durumu elverişli ve dini bütün her Müslüman için farz ve onur olan İslamın beş şartından birini, Mekke'de hacca gitmeyi yerine getirmedi. Ne kafasını tıraş etti, ne sarık sarındı, ne de dince makbul olan giysileri giydi.
Sayfa 112 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Yani dini bir araç olarak kullanıyor diyebiliriz, iyi de kullanmış...
Timur kâfir değildi. Nasıl ki Hıristiyanlık Haçlıların Kutsal Topraklara yaptığı kanlı seferler için gereken itici gücü sağladıysa, Timur'un askeri harekâtına da İslam hâkimdi. Hilal, Timur'un hükümdarlık sancağında daima üstte olmuş, bütün fetihlerini İslam adına yapmıştı. İslamla toplu katliamın bağdaşmadığı konu dışıdır. Aynı şeyi, Hıristiyanlık ve Haçlılar için de söylemek mümkündür.
Sayfa 112 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Timur'un iktidarı sağlamdı, hiç kimse itiraz edecek bir şey bulamazdı,
Çünkü, her şeyden önce fırsatçıydı.
Sayfa 111 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Reklam
Timur'un dini ve siyasi ideolojisi, bir yanda Cengiz Han yasalarının, diğer yanda İslam öğretisinin gayet kurnazca ve hesabi bir biçimde harç edilmesiyle oluşturulmuştu.
Sayfa 111 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Timur,
Olayları çok iyi tartar, bir bakışta bir meselenin özün iyi kavrardı; en ufak bir işareti, belirtiyi kaçırmamaya idmanlıydı; ne safsataya aldanır ne dalkavukluğa geçit verirdi; yalanla gerçeği şaşmaz bir biçimde birbirinden ayırt ederdi ve samimi bir öğüdü, sahte bir iltifattan ayıracak kadar zekiydi; av için yetiştirilmiş bir atmaca gibiydi; bu yönleriyle bir yıldız gibi ışıl ışıl parlıyordu.
Sayfa 108 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya KocaolukKitabı okudu
Timur,
"şakadan ve yalandan hoşlanmazdı," diye devam eder. "İnce nükte, zarif söz ve hafif sohbet ona göre değildi; ne kadar acı olursa olsun gerçeği bilmekten haz duyardı; ne yokluğa-yerinir, ne varlığa sevinirdi... Yanında açık saçık konuşulmasına izin vermez, kan dökmekten, esaretten, talan, yağma ve hareme tecavüzden bahsettirmezdi. Kanlı, canlı ve cesurdu; çevresinde korku ve itaat duygusu uyandırırdı.
Sayfa 107 - Yapı Kredi Yayınları~ 5.Baskı, İstanbul Mart 2020 | Çevirmen: Hülya Kocaoluk- Parantez içindekiler Arabşah'ın sözleri.Kitabı okudu
Geri199
1.500 öğeden 1.486 ile 1.500 arasındakiler gösteriliyor.