Ebu Osman El Cahiz

Ebu Osman El Cahiz

Yazar
7.9/10
26 Kişi
·
68
Okunma
·
10
Beğeni
·
2594
Gösterim
Adı:
Ebu Osman El Cahiz
Tam adı:
Ebu Osman Amr bin Bahr el-Kinani el-Fukaimi el-Basri
Unvan:
Basra Doğumlu Arap Bilim Adamı.
Doğum:
Basra, 781
Ölüm:
Basra, 868
El-Cahız (Arapça: الجاحظ) gerçek ismi ve tam künyesi Ebu Osman Amr bin Bahr el-Kinani el-Fukaimi el-Basri (d. yaklaşık 781 - ö. Aralık 868 veya Ocak 869) olan, Basra doğumlu Arap bilim adamı. Etnik açıdan Doğu Afrika kökenli bir Afro-Arap olduğuna inanılır. Tanınmış bir Arapça nesir yazarı olduğu gibi birçok Arapça edebî, bilimsel, (Mu'tezilî) teolojik, siyasal-dini polemik ve erken dönem İslam felsefesini konu alan eserler vermiştir. Bilimsel eserlerinde biyoloji, zooloji, tarih ve İslami psikoloji gibi dallara değinmiştir.
Gençliğinde filoloji, sözlükçülük (leksikografi) ve şiir konulu derslere katılmıştır. Eğitimine uzun süre devam eden el-Cahız teoloji ile de uğraşmış, Kur'an ve hadis üzerine çalışmıştır. Ek olarak başta Aristo olmak üzere birçok Yunan filozofun eserlerinin tercümlerini okumuştu. Yazın hayatı oldukça verimli geçer el-Cahız yaşamı boyunca 200 kadar kitap yazmıştır. Eserleri çok çeşitli konulara sahipti: Arapça gramer, zooloji, şiir, retorik ve leksikografi gibi... El-Cahız 816 yılında dönemin Abbasi başkenti olan Bağdat'a taşınmıştır. Bağdat'ta elli yıl kadar kaldıktan sonra Basra'ya dönmüştür. Yaklaşık 869 yılında ise Basra'da, 93 yaşında, vefat etmiştir.
"Eğer bir kişi kendi ayıbının gizli kalıp kalmayacağını bilmek isterse dönüp kendi nefsine bir baksın.Acaba o, başkasının ayıbını gizledi mi? Onların gizlemeye çalıştığı pek çok ayıplarını biliyordu.Onlardan bazıları kendi kusurlarını başkalarından gizlenebileceği zannına kapılmışken; bazıları da o gizlenen kusurların ifşa olacağını biliyordu.Eğer kişi, insanların sır olarak kalmış ayıplarını sezebiliyor ya da öğrenebiliyorsa; o zaman kendi ayıplarının da gizli kalmayacağına, insanların kendisine ait sırları daha çok bileceğine inanması şarttır."
Ebu Osman El Cahiz
Sayfa 94 - Veciz Yayınları
96 syf.
·9/10
Merhaba Sevgili Kitap Dostlarım:)
Ahlakın tanımıyla başlayıp, ahlakın nefislere tesirinin anlatımıyla devam eden kitabımızda kötü nefse dirgen vuramamanın; biz düşünen insanların hayvandan bir farkı olmadığından yana dem vurmuştur.İnsan olarak üstünlük çabası içinde olmamamızı; üstünlüğün ancak takva ve edep ile olduğunun vurgusunu yapmış.Mal ile gelen ilginin mal ile gideceğinden geriye kalanın temiz bir ahlak ve fazilet olacağını doyurucu cümlelerle açıklamıştır.Ben çok severek okudum ve kendimi sorgulama imkanı buldum @vecizyayinlari1 .Hayata farklı bir pencere açıp kendini sorgulamak isteyenler için tavsiyemdir=) Kötü ahlaktan uzaklaşıp güzel ahlaka yönelmemiz temennisiyle.. Matmazelle birlikte sevgiyle, dostça ve hoşça kalın:)
168 syf.
·2 günde·Puan vermedi
Bazı kitaplar vardır, satın alıp kütüphanenize koyarsınız ve derin bir yalnızlığa terk edersiniz. Aradan aylar, yıllar geçer, bir gün elinize alır okumaya koyulursunuz. Câhiz’in kitabı benim için tam da böyle oldu.

Erzurum’daki lisans eğitimim sırasında (7-8 yıl kadar evvel) dersime giren Kenan Çetin’den rica ederek elindeki metni almış ve kopya etmiştim. Aradan geçen bunca zaman içinde elim defalarca bu kitaba gitmiş, ancak bir türlü okumak nasip olmamıştı. Demek her kitabın bir zamanı varmış.

Öncelikle şunu ifade edeyim: Bu kitabın farklı baskıları var. Benim elimde Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yayınları’nın 1988 yılında neşrettiği nüsha var. Tüm baskılarda değişmeyen tek şey, eseri dilimize kazandıranın Ramazan Şeşen olması… Allah hocadan razı olsun. Konunun takipçileri hocanın dilimize kazandırdığı eserleri bilirler. Câhiz’in eseri yalnızca bunlardan biri. Gelelim eserin muhtevasına…

Eserin yazarı Ebû Osman Amr b. Bahr’ın lakabı gözlerinin ‘’patlaklığı’’ndan ötürü el-Câhiz’dir. Kendisi Arap edebiyatının ve Mutezile’nin en mühim simalarından biridir. Câhiz’in Hilafet Ordusunun Menkıbeleri ve Türklerin Faziletleri isimli eseri, siyasi bir amaca dayalı olarak yazılmıştır. O sıralarda Hilafet Ordusu içinde Türklere karşı esen soğuk havayı yumuşatmak isteyen Câhiz, Halife Mutasım’a (öl. 842) sunulmak üzere bir eser kaleme almıştır. Fakat Mutasım’ın ölümü üzerine bu eseri kendisine takdim edememiştir.

Câhiz, hilafete bağlı bütün unsurların barış ve esenlik içinde yaşamasını istediği için bu eserinde Türklerin meziyetlerini anlatmakta, Türklerin hilafet için ne kadar önemli bir unsur olduğunu Arap büyüklerinin ifadeleriyle ortaya koymaktadır. Eserin ilk bölümünde Hilafet Ordusu içindeki unsurların meziyetlerinden bahseden Câhiz, ikinci bölümde ise ‘’Türklerin Faziletleri’’ni konu edinmiştir. Bu bölümde bilhassa Türklerin askerî meziyetleri göğe çıkarılmış, Hilafet Ordusu için ne kadar önemli oldukları ortaya konulmak istenmiştir. Bu eser Mutasım’a sunulamamış, onun ölümünün ardından Fath b. Hakan’a sunulmuştur.

Sözün kısası, bu eser ancak konuyla alakalı çalışma yapanları ya da konuya ‘’akademik’’ manada ilgi duyanları ilgilendirmektedir. Genel tarih okuyucusu için çok fazla şey vadetmediğini belirtmem gerek.
168 syf.
·2 günde·9/10
eserin kendisi aslında sadece 30 küsur sayfa, ancak Ramazan Şeşen hem Cahizle ilgili geniş bir biyografi sunmuş hem de onun diğer eserlerinden ilgi çekici bazı kısımların çevirisini vermiştir. İslam-Türk karşılaşmalarını göstermesi açısından önemli bir eser.
186 syf.
·2 günde·Puan vermedi
Bu kitabı okumaya karar verdiğimde cimrilerin kitabı mı olur demiştim. Evet, oluyormuş. Hem de bu kitapta cimrilerin her çeşidi var. Yazar kitapta cimrilerle ilgili değişik hikayelerle birçok örnek vermiştir. Siz siz olun cimri olmayın...
Tavsiye eder miyim diye sorarsınız ederim neden olmasın...
186 syf.
·9 günde·Beğendi·5/10
Arap edebiyatının önde gelen nesircilerinden el cahiz müthiş bir betimleme ile cimriliği anlatmış.
Okurken şaşırdığım nokta lardan birisi emeviler dönemindeki halifelerden Ömer B. Abdülaziz in cimriliği oldu
Yer yer tebessümlerin eksik olmadığı başyapıt
168 syf.
·7/10
Türkler ile Araplar karşılaştıkları ilk günden bu yana birbirlerini tanımaya çalışmış, ilerleyen zamanlarda aynı dinin mensupları olmaları münasebetiyle aynı cephede mücadele vermişlerdir. Türkler İslamiyetin bayraktarlığını ellerine geçirdikten sonra ise bütün Arap dünyası tarafından tanınan bir kavime dönüşmüşlerdir. Fakat Türkler İslamiyetin ilk zamanlarında Arap insanı için muammadırlar. Bu eser o günlerde bir kavmi tanıtmak ve ümmetteki ayrılıkların önüne geçmek için faziletli Türkleri anlatmıştır. Fakat eserin büyük bir kısmı konunun oldukça dışında olup, mevzu bahis sadece Türkler değildir.
124 syf.
Cimrilik teması o kadar iyi anlatılmış ki eminim günümüzdeki bir çok cimri bile bunları görse şaşırırdı. Okurken çoğunlukla iyiki böyle dediğim diyeceğiniz anlar olacak eminim.
Alışılmışın dışında bir deneyim oldu bu kitap benim için. Tavisye edilir lakin cimri olmayın. :)
168 syf.
·1 günde·Puan vermedi
Kitap toplam 168 sayfa ilk 90 sayfada çeviren kişinin yorumları, bir sürü isim var. kitabın ismiyle ve asıl cahiz in yazdığı kitapla alakalı şeyler yok. 50. Sayfada bu işkenceye katlanamayıp asıl cahiz in yazdığı kısma geçtim yani 94. Sayfa ya atladım 121. Sayfada bitti yani cahiz in yazdığı eser 27 sayfa iken çevirmen buna tarihi bilgi, yorumunu ve cahiz in diğer kitaplarından pekte alakalı olmayan eklemeler yaparak kitabı 168 sayfa olarak yayınlamış. Eser asıl olarak Türklerin savaşçı özelliklerinden ve genel olarak geleneklerinden bazı karşılaştırmalar yaparak anlatmakta.
168 syf.
·Puan vermedi
Bu eseri kaleme alan el-Cahız Mutezile bir alimdir. Devrindeki, Arapların diğer milletlere olan üstünlük anlayışını, Türklerin faziletlerini ortaya koyarak reddetmek istemiştir. Türkleri Haricilerin askerlikleriyle kıyaslayarak, Türklerin askeri üstünlüğü ortaya konulmuştur. Eserde Türklerin sadece askeri değil diğer faziletlerine de yer verilmiştir. Türk tarihini seven, merak eden herkesin ilgisini çekecek kısa bir eserdir. Türkleri tanımak isteyen herkese tavsiye edilir.

Yazarın biyografisi

Adı:
Ebu Osman El Cahiz
Tam adı:
Ebu Osman Amr bin Bahr el-Kinani el-Fukaimi el-Basri
Unvan:
Basra Doğumlu Arap Bilim Adamı.
Doğum:
Basra, 781
Ölüm:
Basra, 868
El-Cahız (Arapça: الجاحظ) gerçek ismi ve tam künyesi Ebu Osman Amr bin Bahr el-Kinani el-Fukaimi el-Basri (d. yaklaşık 781 - ö. Aralık 868 veya Ocak 869) olan, Basra doğumlu Arap bilim adamı. Etnik açıdan Doğu Afrika kökenli bir Afro-Arap olduğuna inanılır. Tanınmış bir Arapça nesir yazarı olduğu gibi birçok Arapça edebî, bilimsel, (Mu'tezilî) teolojik, siyasal-dini polemik ve erken dönem İslam felsefesini konu alan eserler vermiştir. Bilimsel eserlerinde biyoloji, zooloji, tarih ve İslami psikoloji gibi dallara değinmiştir.
Gençliğinde filoloji, sözlükçülük (leksikografi) ve şiir konulu derslere katılmıştır. Eğitimine uzun süre devam eden el-Cahız teoloji ile de uğraşmış, Kur'an ve hadis üzerine çalışmıştır. Ek olarak başta Aristo olmak üzere birçok Yunan filozofun eserlerinin tercümlerini okumuştu. Yazın hayatı oldukça verimli geçer el-Cahız yaşamı boyunca 200 kadar kitap yazmıştır. Eserleri çok çeşitli konulara sahipti: Arapça gramer, zooloji, şiir, retorik ve leksikografi gibi... El-Cahız 816 yılında dönemin Abbasi başkenti olan Bağdat'a taşınmıştır. Bağdat'ta elli yıl kadar kaldıktan sonra Basra'ya dönmüştür. Yaklaşık 869 yılında ise Basra'da, 93 yaşında, vefat etmiştir.

Yazar istatistikleri

  • 10 okur beğendi.
  • 68 okur okudu.
  • 3 okur okuyor.
  • 64 okur okuyacak.