Henore de Balzac 'ın bu nâdide kitabı için dediği gibi ; Benim her gün olup biten gizli ya da açık olaylara, bireysel yaşamın eylemlerine, bunların nedenleriyle ilkelerine, şimdiye dek tarihçilerin yalnız ulusların genel yaşantılarındaki olaylara verdikleri önem kadar verdiğimi göreceklerdir.
Balzac'ı tanımam ve Vadideki Zambak kitabını okumam için en uygun ân bu ândı , Balzac'ın anlatırkenki o tasvirleri ilk başlarda yormuş olup beni yavaşlatsada Félix' in o yalnızlık dolu hayatında ilim , okuma ve bilime olan ilgisiyle hayatının bir döneminde (Henriette ) ile tanışıp , hayatlarının birleşmesinin bu yolculuğunu ruhumla tatmak , hissetmek beni ve düşüncelerimi büyüttü . Sayflar ilerledikçe madde , öz , ruh ve erdemlik ahlakının üzerinde durulması , Aşkın o (gerçek ) ruhen yaşanan hâli fikirlerime mâna kattıkça kattı . En çok Madame Henriette' nin topluma bakışı , olgunluk ile anneliğini yapışı ; Félix'e mektuplarıyla yol gösterişi beni çok etkiledi . Mektup .. her şeyin eskiden güzel olduğu ânları anımsatıyor . Velâkin , Fransız edebiyatı bu kitaptan sonra vazgeçilmezimlerinden oldu şimdiden . Beni büyüten , beni olgunlaştıran , bana nahiflik , bana incelik katan bu metinler her zaman okurlara önerdiğim çok değerli hazine oluyor . Gerçekten ruhunuzu genişletmek istiyorsanız , Madame Bovary / Vadideki Zambak / Faust / Sokratesin Savunması .. devamı okudukça gelecek olan klasikleri kesinlikle okuyun .
Keyifli okumalar ,Madame Henriette ve Mösyö Félix ,ve okurlârım