Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Amerikan Mimarisi'nin iğrenç durumunu, uygulayıcılarının hiçbir ilkeye sahip olmayan eklektizmini hep kınıyordu. Onun iddiasına göre, insanlar tarihin her döneminde, hep kendi çağlarının ruhuna uygun yapılar yapmışlar, geçmişten tasarımlar beğenip almamışlardı. Tarihe sadakat, ancak onun yasalarına uymakla mümkün olabilirdi, o yasalar da bizden, sanatımızın köklerini kendi hayatımızın gerçeklerine oturtmamızı bekliyordu. Yunan, Gotik ve Romanesk binalar yapılmasının budalalıktan başka bir şey olmadığını söyler; modern ve çağdaş olalım, günümüzün tarzına uyalım diye yalvarırdı. O tarzı da bulmuştu. Rönesanstı o tarz.
Dünyanın hiçbir yerinde var olmamış binaların çizimleriydi bunlar. Dünyaya gelmiş ilk insan tarafından çizilmiş ilk evler gibiydiler. Sanki o insan kendisinden önce de binlerinin ev yaptığını hiç duymamış gibi. Bu çizimler hakkında söylenebilecek tek şey, her bir yapının, tam nasıl olması gerekiyorsa, öyle göründüğüydü. Bunları çizen sanki kâğıtların başına oturup da uzun uzun düşünmemiş; kapıları, pencereleri, sütunları yerleştirmemişti. Sanki içinden gelen zorlayıcı içgüdüleri ve kitapların öğrettiği esasları dökmüştü kâğıda. Binalar adeta yerin bağrından, canlı bir güçten, bu halleriyle, bitmiş olarak fışkırmışlardı. Değiştirilemeyecek kadar doğru biçimde. Keskin çizgileri kurşunkalemle bu kâğıtlara çizen elin daha öğrenmesi gereken pek çok şey vardı. Ama çizgilerin bir teki bile gereksiz olmadığı gibi, gerekli olup da yerine konmamış bir tek düzlem de yoktu. Yapılar yalın ve basitti... Ta ki insan onlara bakıp da, bu basitliğin ne çabalarla, ne metot karışımlarıyla, ne düşünce yoğunluğuyla gerçekleştirildiğini anlayıncaya kadar. Bir tek ayrıntı bile herhangi bir üslubun emri değildi. Binalar Klasik olmadığı gibi, Gotik de değildi, Rönesans da değildi. Howard Roark'du onlar yalnızca.
Reklam
You seek for knowledge and wisdom, as I once did; and I ardently hope that the gratification of your wishes may not be a serpent to sting you, as mine has been.
Sayfa 14 - E-book
Hengist 'in bir kızı vardı, Sahiden hoş ve zarif. Ancak kafir zındıktı; Vortigern aşka düşüp Onu kendine eş aldı, Hayat boyu kargışlandı: Çünkü Hıristiyan, kafirle evlendi, Soyumuzda etle solucan karıştı.21 Hıristiyan inanışının pagan kaynaklardan nasıl Gotik bileşimler topladığını, Devizesli Richard'ın22 12. yüzyıla tarihli "I. Richard'ın Haçlı Seferi" kroniğinden görebiliyoruz. 21 İngiliz hiciv şairi, edebiyat araştırmacısı ve siyasetçi George Ellis'in (1753- 1815) erken dönem İngiliz şiiri üzerine olan incelemesindeki "Merlin" parçasından. Burada Hengist, Danimarka kralıdır; Vortigern ise İngiliz kralıdır. 22 Devizesli Richard: 12. yüzyıl İngiliz tarihçisi ve keşiş.
Bu uzun novellanın kahramanları bilim insanlarından oluşan bir ekiptir, bu da ilginç bakış açısı varyasyonlarını mümkün kılar: Lake'in betimlemeleri hayvan fizyolojisiyle, Peabody'ninkiler ise jeolojiyle ilgili olacaktır... HPL, Arthur Gordon Pym'den düzenli olarak alıntılar yapan, fantastik edebiyata tutkun bir öğrenciyi ekibe dahil etme lüksünü bile kendine hak görür. Artık Poe'yla boy ölçüşmekten çekinmez. 1923 yılında, üretimlerini hâlâ "gotik korkular" ola- rak nitelendirirken, "eski ustaların, özellikle de Edgar Poe'nun tarzına" sadık kaldığını ilan eder. Fakat o eşiği çoktan geçmiştir. Fantastik anlatının içine, kendisine çokça yabancı görünen insan bilgisinden gelen alanların terimlerini ve kavramlarını zorla sokarak çerçevesini paramparça eder. Ve Fransa'daki ilk yayınları, tamamen tesadüfen, bir bilimkurgu koleksiyonuna seçilir. Onu sınıflandırılamaz olarak konumlandırmanın bir yoludur bu seçim.
Sayfa 82 - Uxun novella dediği, Delilik DağlarındaKitabı okudu
Matem
Varlık Ergen
Varlık Ergen
varlikergen.com "..ey güzel lethe’m yıka ve arındır ruhumu sessizce bekleyeceğim müjdeni mezar taşım isimsiz ve yorgunken hatırla beni ve bekle zamanımı yosunlara değdiğinde rüzgâr huzur bulacağız belki kara toprağın koynunda-"
Sayfa 25 - KDYKitabı okudu
Reklam
Matem
Varlık Ergen
Varlık Ergen
varlikergen.com "..gün doğuyor yarım kalan aşklarına bekle özle geride bıraktığın sesleri bekle kavuşmamızı bekle kavuşmaları-"
Sayfa 23 - KDYKitabı okudu
Hiçbir şey, canım sıkıldığı zaman kendimi işime verebileceğim hissi kadar bu hayatı sevdirtemiyordu bana.
Sayfa 32 - İthakiKitabı okudu
*~●。。。Gotik, rahatsız edici gerçekliğe erişmek için gerekli mekanizmayı sağlıyordu. Gotik 'in asıl arketipi Habil ve Kabil'in hikayesiydi. Bu hikâyede, adam erkek kardeşini öldürüyor ve sonsuza dek sürgün ediliyordu. Bu kardeş katliamı, insan ruhuna yansımıştı: Özün iki yarısı, ebediyen mücadeleye mahkûm edilmişti. Gotik'te ruh bölünmesi ve özün ıslah edilmesi gereken parçalarının ayrılması anlayışı var.
Sayfa 111 - Everest Yayınları Çeviren Özlem Sevim GayretliKitabı okudu
“ Bütün kitaplar sıkıcıdır," diye içini çekti Madam Martin. "Ama insanlar kitaplardan da sıkıcıdır. Hem insanlar daha çok şey isterler."
Sayfa 18 - Can 4. Baskı Nisan 2020 İstanbulKitabı okudu
666 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.