Samuel Beckett’in, üçüncü büyük oyunu olan “Oyun Sonu”, 1954–56 yılları arasında yazılmıştır. İlk kez 3 Nisan 1957’de yine Roger Blin’in yorumuyla Londra’da Royal Court Theatre’da sahnelenmiştir.(*)  Oyun, efendi-köle ilişkisini ve sevgisizliği etkileyici bir biçimde anlatır. Oyunun geçtiği yer, tüm dünyadan soyutlanmış bir odadır. Bu odanın iki yüksek penceresi ve mutfağa açılan bir kapısı vardır.  Bu odanın tam merkezinde Hamm’ın tekerlekli koltuğu durur. Bu koltuk Hamm’ın isteğiyle biraz hareket etse de yine Hamm’ın isteğiyle merkeze gelir. Sahnede Hamm’ın seyirciye göre sol tarafında iki çöp kutusu bulunmaktadır. Bunların içinde Hamm’ın annesi Nell ve babası Nagg yaşarlar. Nagg ve Nell’in ayakları yoktur. Bir kazada ayaklarını kaybetmişlerdir. Hamm ise kötürümdür. Tekerlekli sandalyeye bağımlıdır. Gözleri de görmez ve beyni kanamaktadır. Oyun başladığında, başında kanlı bir mendil vardır. Oyunun tek hareket eden kişisi Clov’dur. O da romatizmaları yüzünden oturamaz.  Hamm, Clov’u küçükken yanına almış ve büyütmüştür. Clov şimdi Hamm’ın hastabakıcısıdır. Aralarında zorunlu bir bağımlılık ilişkisi vardır. Zorunlu bağımlılık ilişkisinde, eğer iki taraf da eşit değilse, bir taraf güçlü ya da Hamm gibi kendisini önemli birisi gibi hissediyorsa ve diğer taraf da her zaman emir alan ve sömürülen tarafsa, aynı zamanda bir efendi-köle ilişkisi var demektir. Buradaki, Hamm ve Clov arasındaki ilişki, Godot’yu Beklerken’deki Pozzo ve Lucky’nin ilişkisine benzer. Pozzo kendisini önemli bir kişi zanneder ve Lucky’yi sömürür. Lucky de bir türlü onu bırakıp gidemez. “Oyun Sonu”nda da, aynı efendi-köle ilişkisi vardır. Hamm Clov’u sürekli aşağılar. Clov da onu bırakıp gitmek ister ama bir türlü gidemez.  Burada zorunlu bağımlılık ilişkisi vardır. Zorunlu bağımlılık ilişkisinde bir taraf özgürdür. Diğer tarafı ezer, sömürür. Diğer taraf da bundan kurtulamazsa, aralarında nefret başlar. Burada Hamm hastadır. Clov ona bakar. Hasta ve bakıcısı arasındaki ilişki, sevgisiz bir ilişkidir. Hasta, bakıcısı özgür olduğu için ondan nefret etmeye başlar. Bakıcısı da ona bağımlı olduğu için hastadan nefret eder. Hasta, bakıcısı bir gün onu bırakıp gider diye önlemler almaya başlar. Böylece, daha acımasız ve sevgisiz olur.  Bu ilişki gittikçe ikisini de tüketmeye başlar. Hamm, Clov’a onu çocukken yanına alıp büyüttüğünü kafasına kakarak söyler. Gittikçe zalimleşir. Clov gitmek ister ama gidemez çünkü uğradığı kötü muameleler ve aşağılamalar yüzünden yaşam sevincini kaybetmiştir. Yeni bir yaşam kuracak gücü yoktur.  Buradaki sevgisiz bağımlılık, zorunlulukla sürer. Clov yürüyebilir ama kilerin şifresini bilmez. Hamm yürüyemez ama kilerin şifresi ondadır. Bu sevgisiz ve bir kısırdöngü halindeki ilişki gittikçe ikisini de tüketir.  Bu sevgisiz ilişki yalnızca Hamm ve Clov arasında değildir. Hamm ile annesi Nell ve babası Nagg arasında da sürer. Hamm babası Nagg’a şeker vereceğine söz verip ona öykü anlatır ama sonra vermez. Aynı sevgisizlik anne ve babası tarafından küçükken Hamm’a karşı yapılmıştır.  Nagg, küçükken sık sık uyanıp ağlayan Hamm’ı sakinleştirip rahatlaştıracakları yerde, onu sesinin duyulmayacağı bir yere götürüp, Nell’le rahatça uyuduklarını söyler. Şimdi de, onlar yaşlanmış ve sakat kalmış olduklarından Hamm’a ihtiyaçları vardır. Hamm da kendi sırası geldiğinde onlara kötü davranır. Zaten onları çöp tenekesine atmıştır.  Oyunda tek sevgi kırıntısı Nell’in de anlattığı gençlik anısı, yani o göldeki kısacık mutluluk anıdır. Beckett’e göre zaten mutluluk gençlikte yaşanan kısacık bir olaydır.  Beckett’in tüm oyunlarında olduğu gibi, bu oyunda da belirli bir zaman ve uzam kavramı yoktur. Oyun bunlardan soyutlanmıştır. Örneğin Hamm ilacını içtiği halde yine ister.  Beckett’e göre, insan bebekliğindeki çaresizlikten, yaşlanıp da bir türlü ölememesine kadar hem kendisi acı çeker, hem de kendi yakınlarına acı çektirir. Bu da insanın varoluşunun anlamsızlığıdır. 
Yazar:
Samuel Beckett
Samuel Beckett
Çevirmen:
Genco Erkal
Genco Erkal
Tahmini Okuma Süresi: 2 sa. 16 dk.Sayfa Sayısı: 80Basım Tarihi: 2007Yayınevi: Mitos Boyut YayınlarıOrijinal Adı: Endgame
ISBN: 9786055127619Ülke: TürkiyeDil: TürkçeFormat: Karton kapak

Yorumlar ve İncelemeler

Tümünü Gör
80 syf.
·
Puan vermedi
·
6 saatte okudu
.Öykü efendi ile köle ilişkisini, sevgisizliği etkileyici bir biçimde ele alıyor.. Oyunun geçtiği yer, tüm dünyadan soyutlanmış bır odadır. Bu odanın iki yüksek penceresi ve mutfağa acılan bır kapısı vardır.. Hamm & Clow sevgisiz ve zorunlu birliktelikleri var, belkı;bir süreliğine ne zamana kadar?? Bilemiyoruz...!! Bu sevgisiz ilişki ıkısını de tüketiyor,.. Hamm, Kör & kötürüm Clow Hamm'ın hizmetci si belkı.. Nell ve nagg babası... “... onun insanları içine fırlatıldıkları dünyada değer üretebilme olanağından yoksundurlar; bu nedenle, birey bile değildirler.”(kıtaptan)
Godot'yu Beklerken
Godot'yu Beklerken
1953
Oyun Sonu
Oyun Sonu
1957 Samuel beckettın farkının yansıdığı oyunu okuduk, sizde bu farklılığı fark etmk için Buyurun #OKUYUN #OKUTUN
Samuel Beckett
Samuel Beckett
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
Reklam
80 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
1 saatte okudu
O meşhur alıntı bu kitapta, Godot’yu Beklerken diye paylaşılıp duruluyor :))
“Ama düşünün, düşünün, siz yeryüzünde bulunuyorsunuz, işte onun çaresi yok!” #oyunsonu “Godot’yu Beklerken belirsizlik içinde, Araf’ın girişinde gelişiyordu.Oyun Sonu daha ürkütücü: Ne Cennet ne Cehennem ne de Araf var;hayat, herkesin kaybeden olduğu bir satranç oyunu.” #didieranzieu İkinci görsele ekledim. Oyun Sonu Beckett’in oyunlarında tam bir geçiş oyunu. Sonraki oyunlarında sese indirgediği karakterleri kadar edilgen değil karakterler ama #godotyubeklerken ‘e göre daha edilgenler. Üçlemesinde Malone Ölüyor’a denk düşüyor bence bu edilgenlik. Ve ilk defa Beckett okuyacaksınız tercihiniz Murphy ya da Godot’yu Beklerken olsun. Oyun ile ilgili #ayşegülyüksel in bilgilendirici bir yazısı var. Bu oyun için mutsuzluğun komedisi diyor. Karamsar gri bir dünya, parçalanmış beden imgesi, düalite, çıkmaza giren diyaloglar ile bildiğimiz ve sevdiğimiz Beckett Çeviri #gencoerkal
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
80 syf.
·
Puan vermedi
Dışarıda hayat, uygarlık son bulmaktayken, kör ve kötürüm bir halde ve başkasına bağımlı yaşamaya mecbur durumda kalmak. Kör ve kötürüm kalmak ölüm kaygısı karşısında duyulan hisler. Absürd bir oyun ve sonu olmayan bir kitap.
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
80 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
·
8 saatte okudu
Ben Bugün Düşüp Kaldım
Hislerime tercüman olan çok kitap okumuşumdur ama böyle rastgele ele alınmış bir kitabın günümü bu denli yansıtabileceğini nasıl bilebilirdim . Yazar yorulmanın nasıl hissettirdiğini kelimelere kazımış bu oyunununda . ben bugün bıkkınlıkla doluyum pencerelere sahip olupta göremeyen biriyim . Ben bugün yitirilmenin ağırlığıyla , bu oyunu oynamaya hep mecbur bırakılmaya içerlemiş durumdayım . Ben bu kitabı anca bugün okuyabilirdim . Denk düşmenin rahatlığıyla...
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
Reklam
80 syf.
8/10 puan verdi
·
Beğendi
oyun sonu Beckett
İyi hazırlanıp sahnelenirse çok çok başarılı olunabilecek bir oyun.Absürd oyun dram desen var ama komedi de var ki hemde nasıl,acı acı gülümsüyorsunuz.4 kişilik bir oyun, Clov: Uşak ,herşeye rağmen görevini bırakmayan,ama yaptığı iştende nefret eden. HAM:Görünürdeki baş karakter ,tam bir it,yatalak ama hala pisliğinden bir şey kaybetmeyen,Godot'u Beklerken'deki zengin kapitalistin ölmek üzere ki hali. NAG ve NELL:Ham'ın çöpe atılmış baba VE annesi.(oyun boyunca keşke daha çok rolleri olsa da dediğim iki karakter ,acı ama oyunun komedi bombabaları bence) velhasıl kelam önce Godo'yu sonra bu oyunu okuyun pişman olmazsınız. NELL:Hiçbir şey mutsuzluktan daha gülünç değildir,kabul ediyorum.
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
80 syf.
·
Puan vermedi
Oyun Sonu, absürt tiyatronun önemli eserlerinden. Yani buradaki tema, umutsuzluk. Oyunda dört karakter var: Clov, Hamm, Nagg ve Nell. Hamm kör bir felçli, Clov ise oturamayan bir hizmetçidir. Dolayısıyla bu ikilinin birbirine bağımlı olduğunu söyleyebiliriz. Hamm Clov'a yiyecek yemek ve kalacak yer sağlarken, Clov onun gözleri ve ayakları rolünde. Nagg ve Nell ise, Hamm'in çöpte yaşayan anne ve babası. Beckett bu oyunda başlangıç ve sonunda birbiriyle ilişkili olduğunu açıklamaya çalışıyor. Hamm ve Clov yaşadıkları hayatı sonlandıramayan ve yeni bir hayata da başlayamayan iki karakter. İkisi de hiçbir değişim olmayan hayatlarında, monoton bir şekilde yaşıyor. Evlerinin çevresi dahi oldukça statik. Zaman zaman geçmişe dönüp eski günlerden, eskiden olabilecek fakat artık geri dönülmesi mümkün olmayan şeylerden konuşuyorlar. Ancak ikisinin de geleceğe ait bir düşüncesi yok. Yalnızca ölümü bekliyorlar, yani kaçınılmaz sonu. İlgilenenlerin eseri okuduktan sonra Youtube üzerinden oyunu izlemesini tavsiye ederim.
Oyun Sonu
Oyun SonuSamuel Beckett · Mitos Boyut Yayınları · 2007265 okunma
100 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.