·
Okunma
·
Beğeni
·
2723
Gösterim
Adı:
Aşksız İlişkiler
Baskı tarihi:
Kasım 2016
Sayfa sayısı:
192
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755392028
Kitabın türü:
Orijinal adı:
More Pricks Than Kicks
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Samuel Beckett'in tüm sanatı, bireyin anlamlandıramadığı, sancılı bir varoluş serüveni içinde acı çekmesi üzerine kuruludur. Beckett, Descartes'ın ünlü söylemini, "Acı çekiyorum, o halde varım" biçiminde yeniden dile getirmiştir adeta. Yarattığı kişilikler dış dünyanın "fiyasko"sundan kaçmaya çalışan, yalnız, yorgun ve tekbenci karşı-kahramanlardır. Bir ilk yapıt olmasına karşın Aşksız İlişkiler Beckett'in yazarlığında ve dünya yazınında küçümsenmeyecek bir yere sahiptir. Öykülerin kahramanı Belacqua Shuah, modern yazında yabancılaşmayı uç noktalara taşıyacak olan Beckett karşı-kahramanlarının öncüsüdür; modern dünyanın anlamsız kaosuna teslim olmak istemeyen, usunun dışında akıp giden günlük yaşam karşısında yalnızca bir izleyici, hatta kimi kez bir isyankârdır.

Öyküler, Belacqua Shuah'ın öğrenciliğinden bir ameliyat sırasında narkoz sonucu ölümüne dek, yaşamındaki kronolojik akışla uyum içindedir; aynı zamanda her biri bağımsız ve kendi içinde bir bütün olarak okunabilir. Dante ve Istakoz adlı çarpıcı açılış öyküsü ise Beckett'in tüm yazınında acı çekmekte olan karşı-kahramanların ilk ve sonsuz çığlığını duyurur adeta; çabuk bir ölüm diler Belacqua canlı canlı kaynatılan ıstakoz için: "Tanrı bizimledir. Değil ama."

Hiçbir ölüm çabuk değildir Beckett'in dünyasında; tüm yaşam bir ölüm sürecidir çünkü.

Beckett'le tanışmış ve tanışmamış olan tüm modern yazın severlere...
192 syf.
·2 günde·Beğendi·9/10
Acı, yine acı.
Anlamsız ve sebepsiz gibi gelen ama sürekli insanı kendi 'ben'ine kaçmaya zorlayan, soyutlayan, sorgulayan bir acı.

Bir hayal kırıklığının ürünü sanki.
Beckett 'in bütün kahramanlarını yoran, yalnız bırakan, dünyanın anlamsızlığında kendi anlamını aratan ve her şeyi dışardan izliyormuşcasına hareketsiz kılan, tuhaf, Beckett usulü bir acı.

Onun kahramanlarına hayran olamıyorsunuz. Mesela Belacqua ; mıymıntı,pasaklı bir ayyaş.
Kendini kimsenin anlamayacağına inanan, hatta kimsenin kendini anlamasını istemeyen tipik bir anti kahraman.

Aşka o kadar uzak ki. Yani bizim bildiğimiz aşka. Huzurlu bir hayat için özel bir reçeteyi uyguluyor gibi. Ya da amaan umrumda değil dercesine.
Belki de aslolan ilişki şekli bu olmalı. Belirli sınırlarda, mantıklı, duygusuz, ne kadar olması gerekiyorsa o kadar.

Her zamanki gibi zor bir dili var ve odaklanmak gerekiyor. Anlatıp anlatıp;
"Neyse bu konuyu kapatalım. " derken de, okuyucu diye bize hitap ettiği kısımlarda da çok içten bir anlatıma sahip. Sohbet eder gibi okutuyor yazdıklarını.

Ve başka bir yerde ekliyor ;
"Bir bilebilseydiniz şu iki kere iki dört eder deyişinizle benim canımı nasıl sıktığınızı.."
Çünkü onda sistem farklı. Tıpkı asıl yerinin akıl hastanesi olduğunu düşünen kahramanı gibi, onu anlatırken yazdığı satırlar gibi , tarzı gibi farklı.

Beckett yazarken ne kadar ciddiydi bilmiyorum ama resmettiği acı yoğunluklu öyküleri okurken yer yer beni gülümseten satırlara rastladım. Bu kitap bir tür kara mizah örneği diyebiliriz. Okları kendimize, iç dünyamıza çeviriyoruz. Hedefi tutturabilene aşk olsun.

Kitap kısa öykülerden oluşuyor ama hepsinde bir bütünlük var. Hatta kronolojik anlamda bile belirli bir sırayı takip ediyor. Bütün öykülerde değişmeyen ana kahraman hep aynı kişi, Belacqua.

Kitabı başladığımız şekilde bitiremiyoruz. Çünkü bir yerlerde gizli aynalar var, kendinizi, yansımanızı görebileceğiniz.


Ne diyelim, acılara kadeh kaldıran Belacqua 'ya selam olsun.




Keyifli okumalar..:)
162 syf.
·6 günde·Puan vermedi
Samuel Beckett, alışılagelmiş kalıpların dışında kendine has biçimler üretir. Yazınlarında genel olarak parçalanmış kişiliklere sahip karakterler kurgular. Bu karakterler bozulmuş, anlamlandırlamayan mekan ve zaman içinde okuyucunun karşısına çıkar. Beckett, 19. ve 20. yüzyıl modern romanından farklı bir yol benimsemiş ve bu dönem içinde yazılan romanların aksine belirli bir mekan, zaman ya da karakter kurgulaması yapmaktan kaçınmıştır. Eserlerinde belirli bir olay örgüsü ve derin karakter betimlemelerine yer vermez.

İçine duygu yerine hava basılmış karakter, Belaqua. "Hiçbir ölüm çabuk değildir."

Aşksız ilişkiler, 1934 yılında yayımlanmıştır. Birden fazla öyküden oluşan bu kitap, aslında ana karakter Belaqua'nın  (Dante'nin aynı adlı kahramanından adını alan bu karakter, onunla aynı kişisel özellikleri göstermektedir. ) yaşamını, aşklarını, ölümünü ve cenazesini anlatır. Birbirinden bağımsız görünen bu öyküler, bütüne bakıldığında Belaqua'nın kronolojik bir yaşam öyküsüdür.

Kitap, Dante ve İstakoz adlı çarpıcı bir öykü ile başlar ve okuyucu Belaqua'nın hayatını ıstakozun yaşamı üzerinden sorgular. Istakoz üzerinde derin düşüncelere dalan Belaqua'nın karakter çözümlemesi de okuyucuya bırakılır.

Varoluşçuluk düşüncesinin sorgulandığı bu kitap ne bir ilişkiyi ne de aşkın felsefesini konu edinmiştir. İnsanoğlunu kuşatan evrensel olguların, kişinin zihninde fazlaca büyütüldüğünü, aslında yaşamın, gereksiz ayrıntılarının içinden boğuşmaktan çok daha fazlası olduğunu anlatır. Yazar, anlatıcı olarak yer yer metne müdahalelerde bulunur. Kişiler hakkında bizi yoruma çağırır, bireyi içinde yaşadığı toplum ile ele alarak, bilginin ve doğru bilinenlerin sorgulamasını yaptırır.

Elbette böyle yazınca çok karanlık ve kasvetli görünmüş olabilir. Ancak, Beckett sorgulamayı da, parçalanmış kişilerin ağzından hayatı çok da takmayan bir dille yaptırır. Okurken yüzünüzde tumturaklı bir gülümseme yaratır. Farklı mitos ve felsefi kaynaklardan yararlanılan, çeşitliliği de beslendiği kaynaklarla sağlayan bir kitap olmuştur.

Aşksız ilişkiler, eserlerinde bir bütün yaratmanın aksine onları sıkıştırıp daraltarak hiçliğe ulaşmaya çalışan Beckett'ın yazın dünyasını anlamak ve eserlerinin gittikçe nasıl minimal bir çizgiye ulaştığını görebilmek adına ilk okunacak kitaplardan biridir.

Keyifli okumalar...
192 syf.
·6 günde·Puan vermedi
Merhaba değerli BinK Ailesi:)
Beckett, bu eserinde Belecqua isimli kahraman üzerinden " durum öykülerine" ve " olay öykülerin" yoğunlaşmış. Eser tür olarak roman olup, kendi içinde bölümlere ayrılarak da, her bölüm birer öykü niteliği taşımakta. Her öykünün kahramanı ise Belecqua'dır.
Dil sade olup, üslup ve anlayım oldukça yoğun. Yazar, eserde bir olay ve durum üzerinden varoluşsal yaşama problemi ve bireyin çektiği acılara değinmiş. Yer yer bilinçakışı ile yazılmış. Okumakta zorlanabilirsiniz.
İyi bir Samuel Beckett okuru olmak istiyorsanız, ferah ve aydınlık bir zihinle okumanız gerekiyor. Farklı ve zorlayıcı bir kitap. Sayfa sayısının az olmasına rağmen 5 günde ancak bitirdim. :) dedim ya anlatımı çok yoğun;)

Matmazel Sizlere keyifli okumalar diler:) Sevgi ile kalın; esen kalın.
160 syf.
·2 günde·6/10
Her insan ilişkiler kurar. Kimi iyi kimi kötü. Kimi sevgiyle örer evinin duvarlarını kimi sevgisizlik üzerine. Ama bunu bilerek yapanlar kadar bilmeden yapanlar da azımsanmayacak sayıdadır.
Karakterimiz hayata ne tarafından tutunacağını bilemeyen, sevemeyen, çokça sorgulayan ve derinlerine kadar düşünen bir adam. Seviliyor fakat olmuyor. Eksiklik duygusu eksilmiyor içinde. Ne yana dönse yalnızlık. Kiminle olsa ölümün nefesi ardında. Enteresan ilişkiler ve enteresan bir kurgu..
160 syf.
·2 günde·6/10
Gayet aşina olduğumuz Beckett'ın karakterlerinden Belacqua. Aşksız ilişkiler ismine takılmamak lazım, ben o aşksızlığı çok göremedim. Bir Beckett hayranı için karakterin kadınlarla bunca iletişimde olması ve sürekli evlenmesi çok şaşırtıcı.
192 syf.
·13 günde·Beğendi·Puan vermedi
Aşksız İlişkiler,Samuel Beckett'ın 1934'te yayımlanan öykü kitabıdır.Öyküler ayrı ayrı okunabileceği gibi kronolojik sıra takip ettiği için bir bütün halinde de düşünülebilir.Baş karakter olan Belacqua,yı Dante'nin İlahi Komedya'sının Araf bölümündeki tembel, cennete gitme umudunu yitirmiş ud ustasından almıştır.Kitabın ilk öyküsünün adı da Dante ve İstakoz'dur.Belacqua toplumdan kopuk, içkiye düşkün,pis, batı dilleri öğrencisi olan bir şairdir.Geçen yıl atölye çalışmamızda incelediğimiz, Murphy kitabının baş karakteri olan Murphy gibi, bedeni ve bedeninin ait olduğu dış dünya ile usu arasında bir çelişki, kopukluk yaşar.Murphy akıl hastanesinde hastabakıcılık yaparken, Belacqua Shuah kendini akıl hastanesine ait hisseder.Aşk ve sevgi kendisine çok uzaktır.Buna karşılık kitap boyunca birkaç kez evlendiğini görürüz.Ancak evlendiği, hayatına giren kadınların çoğu ölür.Kitapta söz edilen karakterlerin bir kısmı gerçek yaşamdaki kişilere dayanmaktadır.Mary Manning Howe (Caleken Frica), Ethna MacCarthy (Alba) ve Lucia Joyce (Syra Cusa) gibi.Ayrıca Smeraldina'nın Aşk Mektubu bölümündeki Semeraldina karakterine ilham veren kuzeni Peggy Sinclair' dir.Günlük yaşam karşısında sadece izleyici olan, uyuşuk, bencil Belacqua Shuah Beckett'ın daha sonraki eserlerinde sık sık göreceğimiz karşı kahramanlarının ilkidir.

"Hayvanı kaynatacağım" dedi kadın, "başka ne yapabilirim ki?" "Ama ölü değil ki" diye karşı çıktı Belacqua."Onu canlı canlı kaynar suya atamazsın."Kadın şaşkın gözlerle baktı.Belacqua kendinde değil miydi ne?"Kendine gel" dedi sert bir bir biçimde,"ıstakozlar hep canlı haşlanır.Böyle olması gerekir."Istakozu yakaladı ve sırtüstü çevirdi.Hayvan titriyordu."Hiçbir şey hissetmezler"dedi...
..."Dırdır edip beni şaşırtıyorsun" dedi kadın sinirli bir biçimde."Ama yemekte iştahla mideye indireceksin."Kadın ıstakozu iyice havaya kaldırdı.Hayvanın yaşayacak otuz saniyesi kalmıştı.Öyleyse, dedi Belacqua içinden, hızlı bir ölüm olsun.Tanrı bizimledir.Değil ama.
syf 18

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Aşksız İlişkiler
Baskı tarihi:
Kasım 2016
Sayfa sayısı:
192
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789755392028
Kitabın türü:
Orijinal adı:
More Pricks Than Kicks
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Ayrıntı Yayınları
Samuel Beckett'in tüm sanatı, bireyin anlamlandıramadığı, sancılı bir varoluş serüveni içinde acı çekmesi üzerine kuruludur. Beckett, Descartes'ın ünlü söylemini, "Acı çekiyorum, o halde varım" biçiminde yeniden dile getirmiştir adeta. Yarattığı kişilikler dış dünyanın "fiyasko"sundan kaçmaya çalışan, yalnız, yorgun ve tekbenci karşı-kahramanlardır. Bir ilk yapıt olmasına karşın Aşksız İlişkiler Beckett'in yazarlığında ve dünya yazınında küçümsenmeyecek bir yere sahiptir. Öykülerin kahramanı Belacqua Shuah, modern yazında yabancılaşmayı uç noktalara taşıyacak olan Beckett karşı-kahramanlarının öncüsüdür; modern dünyanın anlamsız kaosuna teslim olmak istemeyen, usunun dışında akıp giden günlük yaşam karşısında yalnızca bir izleyici, hatta kimi kez bir isyankârdır.

Öyküler, Belacqua Shuah'ın öğrenciliğinden bir ameliyat sırasında narkoz sonucu ölümüne dek, yaşamındaki kronolojik akışla uyum içindedir; aynı zamanda her biri bağımsız ve kendi içinde bir bütün olarak okunabilir. Dante ve Istakoz adlı çarpıcı açılış öyküsü ise Beckett'in tüm yazınında acı çekmekte olan karşı-kahramanların ilk ve sonsuz çığlığını duyurur adeta; çabuk bir ölüm diler Belacqua canlı canlı kaynatılan ıstakoz için: "Tanrı bizimledir. Değil ama."

Hiçbir ölüm çabuk değildir Beckett'in dünyasında; tüm yaşam bir ölüm sürecidir çünkü.

Beckett'le tanışmış ve tanışmamış olan tüm modern yazın severlere...

Kitabı okuyanlar 128 okur

  • KİTAB - I AŞK
  • Said ÖZMEN
  • İbrahim Varelci
  • Pouliche
  • Smtkn
  • Sita
  • Emrah Gülşen
  • sevde
  • Sümeyye ARSLAN
  • Beril Yılmaz

Yaş gruplarına göre okuyanlar

0-13 Yaş
%8.7
14-17 Yaş
%0
18-24 Yaş
%21.7
25-34 Yaş
%30.4
35-44 Yaş
%34.8
45-54 Yaş
%4.3
55-64 Yaş
%0
65+ Yaş
%0

Cinsiyetlerine göre okuyanlar

Kadın
%50
Erkek
%50

Kitap istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%21.9 (7)
9
%25 (8)
8
%18.8 (6)
7
%15.6 (5)
6
%12.5 (4)
5
%3.1 (1)
4
%0
3
%3.1 (1)
2
%0
1
%0