İmam Ahmed hazretlerinin Yahya b. Saîd-Malik b. Miğvel-Abdullah b. Büreyde yoluyla Büreyde radıyallâhu anhdan naklettiği bir hadiste su ifadeler geçmektedir: "Hz. Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem, 'Allah'ım, şüphesiz ki ben senin kendisinden başka ilah olmayan, Ahad ve Samed, doğurmamış ve doğmamış olan ve hiç kimse kendisine denk olmayan Allah olduğuna şahitlik etmem karşılığında senden istiyorum' diye dua eden bir adamı işitince şöyle buyurdu: Bu adam Allah'ın en büyük ismiyle istekte bulundu ki o isimle kendisinden bir şey istendiğinde verir ve o isimle kendisine dua edildiğinde kabul eder."
Berā b. Azib radıyallâhu anhın naklettiğine göre Hz. Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur: "Allah bir kuluna hayır vermeyi dilediği zaman ona şu kelimeleri öğretir, sonra onları bir daha unutmaz: Allah'ım, şüphesiz ki ben zayıfım, zayıflığımı rızan yolunda kuvvetlendir, beni hayra yönlendir ve rızamın son noktasını İslam eyle. Allah'ım, şüphesiz ki ben zayıfım, beni kuvvetlendir; ben zelilim, beni aziz eyle; ben fakirim, beni zengin eyle."
Enes b. Malik radıyallahu anh şöyle anlatıyor: "Ümmü Süleym bir keresinde Resûlullah sallallâhu aleyhi ve selleme geldi ve şöyle dedi: Ey Allah'ın elçisi, bana dua edebileceğim bazı kelimeler öğret. Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: On kere sü bhanallah, on kere elhamdülillah ve on kere Allahu ekber de, sonra ihtiyacını iste. O zaman Allah der ki yaptım, yaptım!"
CEMÂL: Yüz güzelliği. Fertteki güzellik sıfatı. Allah'ın lutuf ve ihsanı ile tecellisi. Doğru söz. Hüsn... İmân, Nisbe Sûreleri de denemesi...
SAMED: Her şey kendisine muhtaç ve kendisi hiçbir şey ve kimseye muhtaç olmayan. Refi' ve âli, içi dolu şey. Kavmin ulusu.
Sünen kitaplarında ve Sahih-i Ibn Hibbân'da geçen, Abdullah b. Büreyde'nin babasından yaptığı rivayete göre; Rasûlullah (s.) bir adamı "Allahım, senin asıl Yaratıcı olup senden. başka ilah bulunmadığına, tek, samed (=hiçbir şeye muhtaç olmayan, herkesin ona muhtaç olduğu zat) olduğuna; doğurmadığına, doğurulmadığına, hiçbir denk ve benzerinin bulunmadığna şahitliğimin hürmetine senden istiyorum ki..." diye dua ederken işitti, ve "Vallahi Allah'a, onunla istenildiğinde verdiği, dua edildiğinde kabul ettiği ismiyle dua etti." buyurdu. Bir rivayete göre "Vallahi sen Allah'a ism-i âzâmı ile dua ettin!" buyurdu
Doğan her çocuk fıtrat üzere doğar. Allah, arzuladıkları ve sevdikleri arasında kalplerin mutmain olacağı ve huzur bulacağı Zatından başka bir şey olmayacak şekilde kalpleri yaratmıştır. Sevilenin sevdiği yiyecek, içecek, giyecek, bakacak, duyacak, dokunacak ne kadar şey varsa, kalp hepsinin dışında başka bir şeyi arar. Bütün bunların dışında kalp, ilah olacak, kendi kendine kaim (samed) olacak, kendisinde huzur bulacak ve bu türden olup ona benzeyen şeyleri sever. Bu yüzden yüce Allah, Kur'an'da "Haberiniz olsun, Allah'ı anmakla kalpler huzur bulur." (Ra'd, 28) buyurur.
Ubey b. Ka'b (ö. 30/650)'a göre samedden maksat, Yüce Allah'ın baba ve çocuk sahibi olmaması demektir.
Taberi, Cami'l-beyan, XXIV, 734 vd; Mâverdi, en-Nüket ve'l-uyun, VI, 372; Begavi, Me'alimu't tenzil, VIII, 588; Kurtubi, el-Cami', XXII, 558.
Sayfa 664 - Cilt 3. 112 İHLAS SÜRESI 2.Kitabı okuyor
Abdullah b. Abbas'a göre de bu âyette yer alan (الصَّمَدُ) hiçbir varlığa ihtiyaç duymayan, ancak bütün varlıkların kendisine muhtaç olduğu Yüce kudret anlamına gelmektedir.
Maverdi, en-Nüket ve'l-uyun, VI, 371; Zemahşeri, Keşşaf, VI, 461; Kurtubi, el-Cami, XXII, 558.
• Allah’ü Teâlâ’ya ancak Esmâü’l-Hüsnâ’dan biri ile dua yapılır ve ancak Esmâü’l-Hüsnâ’dan biri ile zikir edilir.
• Örneğin: “Tanrım! Tanrım!” diye dua edilemez ve “tanrı, tanrı” diye zikir edilemez.
Âlemlerin Rabbi Allah Teâlâ buyuruyor:
• “Esmâü’l-Hüsnâ (en güzel isimler) Allah’ındır. O halde O’na, onlarla dua edin.” (A’râf, 180)
• “Yer
Efendimiz (s.a), sahabe ve tabiinin ahlaka ve zühde dair kıymetli sözlerinin bulunduğu en önemli hadis eserlerinden biridir. Yaklaşık 2000 rivayetin bulunduğu bu kıymetli eserden hem bu dünyayı hem de ahiretimizi düzene sokabilmek adına istifade edebiliriz.