1952'de ayrıca, Türk Tarih Kurumu Mustafa Celâl Saygın'ı hayli sıradışı bir metin olan, Dini Perspektiften Atatürk'ün Reformları'nı yazmakla görevlendirdi. Bu metinde yazar, laikliğin Kemalist yorumunu meşrulaştırmak için Kuran'dan alıntılar yaptı. Dolayısıyla, sultanlık ve hilafetin kaldırılmasını, Şapka Kanunu'nu,
Sayfa 336Kitabı okudu
İskenderun tartışmasının açılması, Atatürk'ün cumhurbaşkanı olarak son eylemiydi. 1938 Kasım ayında elli yedi yaşında öldü. Üstün yetenekleriyle her türlü tehdide karşı koyabilecek, çok seyrek rastlanan liderlerden biriydi. Osmanlı askeri seçkinler üyesi olarak ününü 1. Dünya Savaş'ıyla, sonra da İstiklal Savaşı'nda kazanmıştı ve gösterişli zafer planlarını reddederek bir ulus yaratma görevini üstlenmişti. Cumhurbaşkanı olarak elde ettiği büyük gücü, hukuka saygı ve yönetime halkın katılımı için temel atarak kullanmıştı. Reformları bazıları halk için çok ani olmuştu ve bireylerin hayatlarını Osmanlılardan daha çok düzenlemek isteyen bir devlet yaratmasının, kırgınlıklara ve zaman zaman da direnmelere yol açmış olduğu doğrudur. Türkleri İslami geçmişlerinden koparmaya çalışan ve İslam dünyasının geri kalanıyla bağlarını kesen yaygın laik önlemler, özellikle kırsal alanda olmak üzere, halkın bir kısmını yabancılaştırmıştı. Ve Türkiye'yi Avrupa örneğine göre yeniden kurma hedefi bazı çevrelere itici gelmişti; Atatürk seçici bir reformcu değil, kendini adamış bir Batılılaşma yanlısıydı. Atatürk'ün cumhuriyetinin otoriter unsurları Batı'da kuşku yaratmışsa da, onun kurduğu demokratik kurumlar hâlâ yaşamaktadır. Belki de en önemli mirası, iktidarın 1938'de Kemalizm ilkelerini ilerletmeye kararlı olan İsmet İnönü'ye olaysız geçişidir.
Sayfa 207 - Agora KitaplığıKitabı okudu
Reklam
SENUSİ HAREKETİ
Seyyid Ahmed Eş-Şerif, öğrenimini bizzat amcasının gözetiminde gördü. Yeni liderin karşısındaki en önemli sorun, Avrupa Emperyalizmine karşı verilmesi gereken ölüm-kalım mücadelesi idi. Kanının son damlasına kadar mücadele eden Senusiler sonunda Fransızların askeri ve teknik güçlerinin fazla oluşuna yenik düştüler. 1909'da yenilgi
Sayfa 149 - Bir YayıncılıkKitabı okudu
Atatürk -M.Âkif
Atatürk'ün reform anlayışı ile Akif'in reform anlayışı arasında derin ve doldurulmaz bir uçurum vardı. Milli Kurtuluş hareketine önderlik eden Devlet adamı ile İstiklâl Marşını yazan şair, anti-emperyalist savaşta elele yürüdükleri halde, Atatürk reformları gerçekleşme alanına girmeğe başlayınca ister istemez çatışmak zorunda kaldılar. Zira, çatışan bu iki şahsiyet iki ayrı toplum anlayışını temsil ediyordu. Akif, esas itibariyle, panislamizmin, yani Hilâfete bağlı, siyaseten birleşmiş bir İslâm dünyasının savunucusu idi. Onun nazarında, Kur'an İslâmın Anayasasıdır; ve bu temel Yasa, prensiplerinde, aslâ değiştirilmemelidir. Teokratik Devlet tezine bağlanan Akif'e göre: 1924 Anayasasının 2. nci maddesindeki «Devletin dini dîn-i islâmdir» hükmü kaldırılmamalı; Büyük Millet Meclisinin şer'i hükümleriŞ uygulıyacağını belirten hükümleri silinmemeli; Devlet lâiktir, hükmü konmamalıydı.s.96-97
Şahsi yayın
128 syf.
8/10 puan verdi
·
7 günde okudu
Kitabı Sırbistan ve Bosna Hersek'te gezerken okumak verilen mücadeleyi daha iyi anlamama yardımcı oldu. Sadece Balkanlar değil, tüm dünya Müslümanlarının mücadelesi bu. Bazı görüşlerini doğru bulmasam da (özellikle Atatürk reformları hakkında olumsuz görüşlerini doğru bulmuyorum), Müslümanların geldiği nokta ve sebepleri güzel anlatılmış.
İslam Deklarasyonu
İslam DeklarasyonuAliya İzzetbegoviç · Ketebe Yayınları · 20197,8bin okunma
"Harf Devrimi"
Üçüncü Türkiye Büyük Millet Meclisinin ilk işi, Anayasadan, "Türk Devleti'nin dini, İslam dinidir," sözünü silerek dini reformları bütünlemek olmuştu. Böylece Türkiye, hukuk ve anayasa açısından Batılı devletler gibi laik bir devlet oldu. Herkesi vicdan özgürlüğü tanındı.
Sayfa 511 - Altın Kitaplar YayıneviKitabı okudu
Reklam
35 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.