Rönesansla başlayan , Fransız ve Sanayi devrimleri ile devam eden tarihsel süreç romantizm , aydınlanma ile düşün dünyamızda çığır açmış , toplum düzenine direkt etkisi başlangıçta zayıf olmakla beraber en büyük otoriterin dahi sorgulanabilirliğini Sağlayan düşünce özgürlüğünü de bizlere hediye etmiştir.. Condillac ile romantizm helvetius ile aydınlanma dönemine girmiş sonrasında ise kant , hume ve bentham ile olgunlaşan süreçte AKIL ÇAĞI, dinlerin kıyasıya eleştirisi ile önemli bir köşe taşı olmuştur.
Eser yahudilik ve hristiyanlık eleştirisi çerçevesinde yazarın dini kimliği ile inancını açıklamasından ibarettir.
İslam dini ve peygamberi hemen hemen hiç anılmamış ve incelemeye dahil edilmemiştir.
Yahudilik ve hristiyanlık eski ve yeni ahitte ayet bazında incelemesi çerçevesinde eleştirilmiştir. Deist yazar islam tasavvufunda ene’l hak inancına benzer tanrı- insan ilişkisi çerçevesi çizer. Mevcut dinler olmadan da Tanrı’ya inanç çabasını aktarmaktadır . Dinlere olan temel eleştirisi kutsal metinlerde yer alan savaşlar, katliamlar,mucizelerin tanrıya ulaşmaya engel olduğu savıdır.
İki kitaptan oluşan eser ilk kitapta vahiy, mucize ve peygamberlik kavramlarına odaklanmış ,ikinci kitapta ise ayetlerin incelemesine ayrılmıştır.
Eser okumadan önce eski ve yeni ahitin okunmasını tavsiye etmekteyim.
İyi okumalar…