“İndi qorxu, nifrət, ağrı var, lakin hisslərdəki ləyaqət yoxdur, dərin, yaxud hər şeyi ehtiva edən kədər yoxdur” (Birinci Hissə - III Fəsil).
“Keçmişə hökm edən gələcəyə də hökm edir. Bu günə hökm edən keçmişə də hökm edir” (İngsos partiyasının şüarlarından, Birinci Hissə - III Fəsil).
“Tarix sanki köhnə perqament parçası idi; onu qaşıyıb
III
MAŞAR DAGI
Bir kuşluk vaktiydi, bahardı.
Yollarda çiçek dere dere
Kişi, Maşar Dağı'na vardı,
Baktı doruğundan düzlere.
Göz alan bir güneş dağardı
Gökçegelin gibi Ağrı' dan.
Ve iki yüce dağın ardı
Kızıl bir laleydi Tanrı'dan.
İçimde sanki sen esersin
Tanrım! Garip kişi kuş ola,
Seni bir yerde bulmak için
Kendini dağdan aşağı sala.
Sen bu doyulmaz evrendesin;
Ama nerdesin? Hangi pınar
Başında, hangi ormandasın?
Nerde bahçenden uçan kuşlar?
Boşluklarda Seni arıyor
Dağ bir yanda, kişi bir yanda:
Bir yaralı hayvan bağırıyor
Senden ayrı düşen insanda.
Cumhuriyetin ilanından sonra Dersim Tedip Harekâtına kadar meydana gelen “isyan ve tedip” harekâtları Emekli Kurmay Albay Reşat Hallı’nın kitabında şöyle sıralanmaktadır:
Nasturi Ayaklanması 12-28 Eylül 1924
Şeyh Said Ayaklanması 13 Şubat- 31 Mayıs 1925
Raçkotan ve Raman Tedip Harekâtı
9-12 Ağustos 1925
Sason Ayaklanmaları 1925-1937
I. Ağrı Ayaklanması 16 Mayıs- 17 Haziran 1926
Koçuşağı Ayaklanması 7 Ekim- 30 Kasım 1926
Mutki Ayaklanması 26 Mayıs- 25 Ağustos 1927
II. Ağrı Harekâtı 13-20 Eylül 1927
Bicar Tenkil Harekâtı 7 Ekim -17 Kasım 1927
Asi Resul Ayaklanması 22 Mayıs- 3 Ağustos 1929
Tendürek Harekâtı 14-27 Eylül 1929
Savur Tenkil Harekâtı 26 Mayıs- 9 Haziran 1930
Zeylan Ayaklanması 20 Haziran- Eylül başı 1930
Oramar Ayaklanması 16 Temmuz- 10 Ekim 1930
III. Ağrı Harekâtı 7-14 Eylül 1930
Pülümür Harekâtı 8 Ekim- 14 Kasım 1930
Menemen Olayı 23 Aralık 1930
Tunceli (Dersim) Tedip Harekâtı 1937-1938
Bu 18 harekâttan Menemen Olayı hariç hepsi doğuda meydana gelmiştir ve bunlardan Nasturi İsyanı hariç diğerleri ya Kürtler tarafından çıkarılan isyanlardır ya da Kürtlere yönelik tedip harekâtlarıdır.
"Mümin kişiye bir ağrı, bir yorgunluk, bir hasta lık, bir üzüntü hatta küçük bir tasa hali isabet edecek olsa, bunlar müminin bir bölüm günahlarına kefåret olur. (Müslim, Birr, 52, III, 1993)
"aşk ile tığlar çekip münkire karşı durmuşuz
ol sebepten kavm-i süfyan eşkıya derler bize"
ı
başlanabilir mi bu yurtsuz şiirlerle
soykırımlarla anılan bir tarihe?
ı
Gökanlam
I.
Hani nerde o yalancı kadınlar
Söyleşen kapı önlerinde – kalın erik kokusu
Bembeyaz örtülerde çürümüş karanlıklar
Sızıp da köşelerden ve yağmur sularından
Dökülen taşlıklara esmer, selçukî
Diğer yandan tatlı söz ve iyi davranışların hastaların gönlünü hoş etmeye yardımcı olduğu ve tedavide önemi tartışılmaz olan moral takviyesini sağladığı kesindir. Gerek psikolojik gerekse fiziksel rahatsızlıkların tedavisinde inanç ve moralin tesiri göz ardı edilemez bir gerçektir. Tedavi yöntemleri arasında dua ve Kur"an"a önemli bir