Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
İttihat, Osmanlıda oğlancılık, Rabıta, 28Şubat, Apollo, Yunan...
_İttihat Terakki Cemiyeti_ _Mustafa Kemal Paşa, Rauf Orbay, Kazım Karabekir, Fethi Okyar, Halil Kut, Mehmet Akif Ersoy, Fahrettin Paşa, Enver Paşa, Cemâl Paşa, Talat Paşa, İsmet İnönü, Celal Bayar, Ali Fuat Cebesoy, Ali Çetinkaya, Ziya Gökalp, Hacı Bekir, Tevfik Rüştü Aras, Said Halim Paşa, Nuri Conker, Çerkez Ethem, Yunus Nadi… _1889 devletin
"Saltanat’ın kaldırılışının, siyasî iktidar - din ilişkileri yönünden getirdiği yenilik nedir? Bu adım, layik, siyasî iktidarın biçimlenişi yönünden kesin bir gelişimdir. İslâmî siyaset kurallarına göre iki başlı bir bütün olan siyasî iktidarın, monarşik başı yok edilmiştir. Diğer bir deyişle, îslâmın siyaset kurallarına göre tek elde toplanması gereken siyasî ve dinî iktidarlar birbirinden ayrılmıştır. İslâmiyet, «hükümeti emrettiği» halde, devletin kuruluşu içinde yer alan Hilâfet hükümet etmek yeteneklerinden yoksun kalmıştır. Saltanat kalktıktan sonra, Halifenin Meclis tarafından seçilmesi gerekliliğinin kabulü de, ilk defa olarak dinî iktidarın siyasî iktidara bağlı ve ona tabi duruma getirildiğini göstermektedir."
Gerçek Yayınevi - III. Yeni Türkiye'ye Doğru Yeni Hukukî Yapı ve İslâmcı Tepki - Soru XXXIII: Saltanatın kaldırılışının siyasî iktidar - din ilişkileri yönünden önemi nedir?
Reklam
232 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Son zamanlar siyasi iktidarın etkisinin de inkar edilemez oluşu ile Türkiye, yeniden bir İslamcılık konusuna doğru yelken açmış görünüyor. Tabi bu yelken açmada sadece siyasi iktidarı başat unsur kabul etmek doğru olmayacağı az çok konu ile ilgilenenlerin malumudur. Gerek Müslüman dünyasının içinde bulunduğu hal ve şerait gerek dünyanın gidişatı
İslamcıların Siyasi Görüşleri 1
İslamcıların Siyasi Görüşleri 1İsmail Kara · Dergah Yayınları · 201431 okunma
Zaferden sonra yeni bir devlet kurulurken din ve devlet ilişkileri iki planda gündeme geldi. Birincisi şuydu: Daha Lozan görüşmeleri başlarken, eski işgalci güçler, hâlâ dost ve işbirlikçileri olarak gördükleri İstanbul Hükümeti’ni de Lozan’a, barış görüşmelerine katılmaya davet etmişlerdi. Bu durumda devrimci Ankara Hükûmeti hızla harekete geçerek önce hilafeti saltanattan ayırdı ve saltanatı ilga etti; Cumhuriyet ilan edildikten sonra da, artık sembolik bir makam hâline dönüşmüş olmasına rağmen hâlâ dolaylı yollarla bir iktidar kavgası yürüten hilafet makamının varlığına son verdi. Kuşkusuz bu gelişmeler kolay olmadı ve Atatürk komisyonlarda direnç gösteren hocalara zor kullanma tehdidini de ihmal etmedi.(...) Laiklik, Taner Timur
Halife Abdülmecid Efendi kültürlü bir şehzadeydi. Resim yapıyordu ve bazı tabloları müzeliktir. Ama asıl önemlisi, güçlü bir bestekar oluşudur. Abdülmecid Efendi mütareke dönemi ve İstiklal Savaşı sırasında Anadolu hükümetiyle olumlu ilişkiler kurmuştu; bununla birlikte halifenin bazı hanedan üyelerinin de belirttiği gibi siyasetten anlamadığı, Ankara hükümetiyle dengeli ilişkileri sürdürmek yerine alayişli selamlık alayları tertiplediği, hatta bunlardan birinde Fatih Sultan Mehmet kıyafetiyle geçtiği biliniyor. Maalesef protokol ve bütçe işlerinde de ölçülü bir idare kuramamıştı ve Ankara’yla gerilimli ilişkilere girdi. Yeni cumhuriyetin iktidar savaşına tahammülü yoktu. Esasen hilafet kurumu da, iktidarın dışında kalmak gibi garip bir hukuki konumla bağdaşamazdı. Zira hilafet ruhani bir makam değildir. Dünyevi iktidar sahibi olmak gerekir. Bu sonuç kaçınılmazdı.
Bütün Yönleriyle Kürt Meselesi...
ZENDPRESS – Kemalizm ve Kürt meselesini nasıl izâh edersiniz? SALİH MİRZABEYOĞLU – Kemalizm ile Kürt meselesinin karşılaştırılması, ikisinin de ne olduğu malűm farzedilerek, yâni iki malűmun karşılaştırılması şeklinde olur ki, bugün için böyle bir anlayış ortalamasından bahsedilemez… Farklı bakış içinde, ortada bir sürü uydurma tasvir var…
Reklam
368 syf.
9/10 puan verdi
·
18 günde okudu
Resmi İdeolojinin Eleştirisine Giriş
İnsanlardaki kafa karışıklığının sebeplerinin başında kavramların düzgün kategorize edilmemesi, değerlendirme ölçütleri oluşturamaması dolayısıyla sap ile samanın sıklıkla birbirine karıştırılması gelir. Bilim ve felsefe bize bu konuda oldukça sağlam elekler sunar. Eğer bunları tanır ve etkili bir biçimde kullanmayı öğrenirsek, sap ile saman
Paradigmanın İflası
Paradigmanın İflasıFikret Başkaya · Yordam Kitap · 2019482 okunma
Türk Devrimi ile oluşan siyasi iktidarda küçük burjuvazinin ağır basan niteliğine daha önce işaret etmiştim. Atatürk liderliğindeki siyasi iktidar, yan feodal düzeni saltanat- hilafet kurumlan aracılığıyla savunan akımlara (İkinci Grup-Terakkiperver Fırka) pozitivizmle karşı çıkmıştır. Pozitivizm Atatürk döneminde nasıl somutlaşmıştır? Bunu
ORTADOĞU Üzerine Tavsiye Okuma Listesi
GENEL 1. Modern Ortadoğu Tarihi, William Cleveland, Agora Yayınları 2. İslâm Toplumları Tarihi, Ira Lapidus, İletişim Yayınları 3. Ana Hatlarıyla İslâm Tarihi, Âdem Apak, Ensar Neşriyat 4. İslâm Mezhepleri Tarihi, Halil İbrahim Bulut, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları 5. Ortadoğu: Bir Şiddet Tarihi, Hamit Bozarslan, İletişim Yayınları 6.
İktidar - Hilafet İlişkileri
1923 yılında ,Seyyid Bey'in Hilafetin Mahiyet-i Şeriyyesi adlı risalesi ,hilafet kurumunun İslam itikadıyla bağlantısı olmadığını savunur; " Hilafet dini değil ,dünyevi ve siyasi bir kurumdur." der.
Sayfa 249 - Kronik kitapKitabı okudu
16 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.