Kitap
Çaresaz

Çaresaz

OKUYACAKLARIMA EKLE
7.3
158 Kişi
504
Okunma
122
Beğeni
3.586
Gösterim
80 sayfa · 
 Tahmini okuma süresi: 2 sa. 16 dk.
Basım
Türkçe · Türkiye · Can Yayınları · Ocak 2017 · Karton kapak · 9789750733918
Diğer baskılar
Çaresaz
Çaresaz
Çaresaz
“Evet, hayat hep böyle insana oklarını atar, siz de göğsünüzü açar, onların ciğerlerinize saplandığını görürsünüz. Allahım, içimdeki sızı ne kadar garip... Fakat niçin? İmam nikâhı kıyılırken, onlar birbirlerine hareketlerinde tamamen hür olduklarını söylememişler miydi? Eğer Mediha da başka bir erkeğe tutulursa Münir böyle hareket etmeyecek miydi?” Halide Edib Adıvar’ın son eserlerinden olan Çaresaz, 1961’de tefrika edildikten sonra 1972’de Âkile Hanım Sokağı’yla birlikte ilk defa kitap olarak basılmıştı. Yazarın romanlarında sıklıkla yer verdiği, başkalarına yardım etmek için koşturan, kendini geri plana çekip duygularını göstermeyi zayıflık olarak gören kadın karakterlerinin bir örneği olan Mediha’nın hikâyesinin anlatıldığı Çaresaz’da, imam nikâhı ve resmî nikâh ekseninde kadın erkek ilişkileri de ele alınıyor. Kaleme aldığı her metinle yeniden tartışılan Halide Edib’in bütün eserleri, gözden geçirilmiş baskılarıyla Can Yayınları’nda.
5 mağazanın 6 ürününün ortalama fiyatı: ₺9,76
7.3
10 üzerinden
158 Puan · 39 İnceleme
Okuyunca
Çaresaz'ı inceledi.
80 syf.
·
Beğendi
·
9/10 puan
Kütüphaneden ödünç alıp aynı günde bitirdim. Çok beğendim. Yazar ile tanışma kitabım oldu. Reşat Nuri Güntekin 'i okur gibi hissettim. İlk fırsatta diğer kitaplarını da okumak istiyorum. Tavsiyemdir. Okuyun.
Çaresaz
7.3/10
· 504 okunma
OKUYACAKLARIMA EKLE
10
Gökçe
Çaresaz'ı inceledi.
80 syf.
·
Puan vermedi
Herkese merhaba, yine uzun zamandır merak ettiğim bir kitapla geldim. Öncelikle kitabın adı olan "Çaresaz" ın kelime anlamı "çare bulan" dır. Kitapta ise "Çaresaz" adını fedakarlıkları ve yardımseverliği ile alan kişi; öğretmen Mediha'dır. Küçük yaşta aldığı sorumluluklarla hayata 'anaç' bakış açısıyla devam etmiş ve Erenköy'de gerek komşuları gerek öğrencileri için kıymetli bir ilaç halini almıştır. Bolca çalışan, hiçbir işten erinmeyen, işinde oldukça ciddi fakat bir o kadar da sevecendir. Karşı konakta oturan Münir Bey ile tanıştıktan sonra birtakım olaylar gerçekleşiyor ama buralara girmeyeceğim. Zaten 75 sayfalık bir kitaptı ve asıl anlatılmak istenen şey olaylar değildi. İmam nikahı, resmi nikah, kadın-erkek ilişkileri ön planda bu kısa romanda. Verilmek istenen mesaj alındığında romanın katkısı güzel elbet. Ama dediğim gibi uzun zamandır okumak istediğimden bekledikçe beklentimi büyüttüğüm bir romandı çünkü bütün halinde konu ilgimi çekmişti, okuduktan sonra genel itibariyle "çok sevdim" diyemesem de sevdim. Tabii benim için Halide Edip'in diğer kült eserleri ile bir tutulamaz.
Çaresaz
7.3/10
· 504 okunma
OKUYACAKLARIMA EKLE
1
nescheツ
Çaresaz'ı inceledi.
112 syf.
·
1 günde
Kadınların değersiz, hep geri planda kaldığı hikayeleri okumak içimi acıtıyor. Çaresaz yani Mediha 'da bunlardan biri. Herkesin derdine çare bulan, devacı ama kendine derman olamamış bir muallime. Hakim Münir ile imam nikahı kıymaya razı oluyor sırf Münir' in annesi üzülmesin diye. Münir de duygularının esiri. Bir öyle bir böyle çapkının biri. Gün geliyor Şehnaz adında bir paşa kızına abayı yakıyor. Kız resmi nikah olmadan evlenmiyor. Münir bu meseleyi Çaresaz'a açıyor. Çaresaz da kabul ediyor. Ne değişik bir ilişki. Ama onların ki karı koca ilişkisinden çok ruh eşi, kardeşlik gibi. Ama durumlar değişir mi bunu okuyarak öğrenebilirsiniz. İyi okumalar:)
Çaresaz
7.3/10
· 504 okunma
OKUYACAKLARIMA EKLE
10
80 syf.
·
4 günde
·
Puan vermedi
Çaresaz eseri ilk olarak, 1961 yılında Cumhuriyet Gazetesi’ne tefrika edilmiştir (roman, belirli bölümler şeklinde yayınlanmıştır). Daha sonra 1972 yılında kitap olarak ilk basımı yapılmıştır. İçerik olarak bir erkek ve iki kadın; biri ‘Resmi Nikâh’ diğeri ise ‘İmam Nikâh’ olan eşlerin konusu irdelenmiştir. Konu genelinde, bir tarafta vefa diğer tarafta aşk; bir yanda çaresizlik diğer yanda kıskançlık... Asıl ismi Mediha olan Çaresaz, Münir ile hastalıktan kaynaklı bir yakınlaşma ve yardımın da bir göstergesi olarak aradaki bağı artıran ve Çaresaz’ın konağa yerleşmesine etki eden durumdur. Kimsesiz olan Çaresaz’ın Münir’in köşküne yerleşmesi, tutunacak dal araması ile de ilişkilendirilebilir. Hayatta herkesin korunmaya ihtiyacının olduğu, söz konusudur. Belki bir baba şefkati, belki bir abi koruması, belki de hayatta birlikte yol yürüyeceği bir eş, bir yâr, bir yâren. Eser içeriği bu yönde belirtilmemiştir, ancak temele inildiğinde bu durum gözlemlenir. Ayrıca kimsesi olmayan genç bir kızın kendini bunlara mecbur hissetmesi ihtimali de eserin içeriğinde baskındır. Bunun yanı sıra farklı amaçlar için de olsa, aynı köşkte yaşamaları, aralarında duygusal bağın oluşmasında etkindir. Neriyye Hanım ve Münir’in hastalıklarının bitmesine rağmen Çaresaz’ın köşkten ayrılamaması da buna örnek verilebilir. Münir, Çaresaz’ın gitme ve başkasıyla evlenmek isteyebilme düşüncesiyle boğuşur. Ve bu bir korkudur. Buradaki korkunun sebebi, ‘Birine Alışma’ göstergesidir. Hayatta hepimizin içinden koparıp atamadığı insanlar ya da nesneler mevcuttur. Diğer bir husus ise Çaresaz ile evlenseler bile düzenlerinin bozulmayacağı ve hep özgür kalacakları şeklindeki sükûnettir. Bu konuşma sonunda İmam Nikâhı kıyılarak aynı evde yaşanır. Dikkat edilmesi gereken konu; Münir’in bir gün âşık olabileceği biriyle evlenebilmesi ve bu durumun gayet normal karşılanmasıdır. Ve Münir bir gün, Şehnaz isimli bir kadınla evlilik kararı alır. Evlilik ile beraber ise kıskançlık, Resmi Nikâhlı eşte gözlemlenir. Böyle bir durumda köşkten ayrılma gerçekleşir. Bu belki bir kaçıştı belki de bir kurtuluş; tam olarak bilinemez. Fakat kimse değer ve saygı görmediği ortamda fazla kalamaz-dı-. Münir’in de Şehnaz’a zamanla tahammülsüzlüğü artar. Bu durum Münir’in, Çaresaz’ın ayaklarına kapanıp af dilemesinde etkendir. Ancak vicdan ön plandadır ve Çaresaz, kadının doğum anına kadar olayları görmezden gelir. Bu durum, bir anlamda Münir’e olan sevgisini göstermektedir. Münir’in de değeri, vefayı, anlayışı, sevgiyi Çaresaz’da bulması, ondan ayrılmak istememesine kapı aralar. Günümüzde hem imam hem de resmi nikâhlı evliliklerin, kadın haklarına yönelik çalışmaların artması ile beraber azaldığı görülmektedir. Ancak bazı bölgelerde halen devam ettiği de söylenebilir. Diğer bir ifade ise, imam nikâhı adı altında evliliklerin yapılmasında, dini bir ölçeğin kullanılarak yönelimi söz konusudur. Kitap içerisinde bu durum ise, farklı şekilde irdelenir. Bu yön, kaybetme korkusundan dolayı ilk eşe İmam Nikâhı kıyılması ve aşk adına bir diğerine Resmi Nikâh kıyılmasıdır. İkinci eşe, eser içerisinde İmam Nikâhı kıyılmaması kafamızda bir takım soruların ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Belki de İmam Nikâhı kıyılmıştır ancak eserde bu durumun belirtilmemesi, en temel eksiklik olarak görülebilir -ya da bilerek eksiltilmiştir-. Not: Evlilik aşkı bitirir mi bilemem ama ‘değer vermek, saygı duymak, vefa bilmek’ evliliği zedelemez. Aksine aşk bitse dahi evliliği ayakta tutacak değerler, her daim mevcuttur. Müzdelife YILMAZ
Çaresaz
7.3/10
· 504 okunma
OKUYACAKLARIMA EKLE
2