Osmanlı Düşüncesi'ne ulaşmanın olmazsa olmaz ön şartı, bu düşünceye ulaşarak onu taşıyanların geçirdikleri aşamaları geçirmektir. Bu aşamaları geçirmeyi bir kenara bırakın, böyle aşamalar geçirilerek bir yere ulaşıldığından haberdar olmayanın böyle bir seyr-ü süluk'a girmesi mümkün olmadığı için, herhangi bir şekilde irtibat kurması da mümkün gözükmemektedir. O hâlde, Osmanlı Düşüncesi'ni araştırmaya yönelmenin ön şartı, bu düşüncenin durduğu zemini, yani “el-İmam” olarak meşhur olan Fahreddin er-Razi metafiziğini ve bunun yanında Muhyiddin-i Arabi'yi, hiç değilse Fusüsul Hikem'i bilmektir. Ancak bundan sonra, yukarıda kısmen isimleri zikredilen eserler ve konular “araştırma konusu” hâline getirilebilir.
Razi'yi tanımayan ve İbn Arabi'den haberdar olmayan birisinin Fenari'nin Mısbâhul-Üns'ü ve dolayısıyla Fenari ve Osmanlı Düşüncesi hakkında ciddi herhangi bir tasavvur oluşturması mümkün olmadığı gibi, sahip olacağı herhangi bir tasavvurun ciddiye alınır bir tarafı da olmayacaktır.
Bu çevirinin kişisel akademik serüvenimde de farklı bir aşama olduğunu belirtmeliyim. Bu itibarla, Sadreddin Konevî hariç, önceki çalışmalarım büyük ölçüde İbnü'l-Arabî'ye hazırlık maksadı taşımıştı.
Önce Ebu'l-Ala Afifî, ardından Abdürrezzak Kaşanî ve Abdülganî en-Nablusî'nin eserleri, son olarak İbn'ül-Arabî Sözlüğü İbn Arabî'nin eserlerini
"Sayısız kemalâtı nedeniyle, Allah kendi Zât’ını bütün gerçekliği içeren bir nesnede müşahade etmek istedi, tâ ki, sırrını kendi
kendisine göstersin... Çünkü bir varlığın kendi başına kendisi hakkındaki bilgisi, bir ayna görevi yapan bir şey aracılığıyla
kendisi hakkında öğrendikleriyle aynı şey değildir. Böyle bir ayna ona kendisini ‘yansıma düzlemi’ne karşılık gelen biçim ve bu düzlemden kaynaklanan yansıma olarak gösterir..."
….. kısa da olsa İbn Arabî ile Mevlânâ arasındaki etkileşimden de bahsetmek ……..
…… bu iki sûfinin birbirleri ile yüzyüze görüştüklerine dâir kaynaklarda bir kayda rastlanmamaktadır. Bunun bir sebebinin iki sûfi atasındaki yaş farkı olduğunu söyleyebiliriz. Bunun yanında, kaynaklar ikisinin Konya'da ve Şam'da karşılaşmış olmaları hususunda
Değerli 1K Okurları!
Yaklaşık 1 ay önce İslam Düşünce Okumaları üzerine 1.Etkinliğimizi düzenledik.
Yapılan istişareler sonunda bu bağlamda 2.etkinliğimizi de düzenlemeye kara verdik:))
Amacımız;
1-Bir düşünürün kitabı belirlenip belli bir zaman diliminde okunması,
2-Veya kimde hangi düşünürlerin kitapları varsa onların