Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Tasavvufi anlayış, 13., 14. ve 15. yüzyıllarda Anadolu’da çok yaygındı. Ahi Evren, Hacı Bektaş-ı Veli, Yunus Emre ve Şeyh Bedreddin başlı başına ekollerdi diyebiliriz. 16. yüzyıldan itibaren ise durağanlık görülür. Bu yüzyılda ortaya çıktığı düşünülen Pir Sultan’ın şiirlerinin ana temasını da tasavvufi algıdan uzak tutmak mümkün değildir.
28.01.24'
Yârin de gezer dolaşır, Bir gün buraya ulaşır; Hasretler burda buluşur, Rahat benim altımdadır.” Akşam ezanı vakti, Ahi Evren Dede Camii Trabzon...
Reklam
Moğollarla işbirliği yapan ve Fars kültürüne tutkun Selçuklu seçkin sınıfına hitap eden Celaleddin Rumi ile halk adamı Ahi Evren arasında düşmanlık vardı. Bu düşmanlık Mevlana'nın şeyhi Şems-i Tebrizi'nin katliyle ilişkilidir.
Ahi Evren ile Nasrettin Hoca aynı kişidir. Bir halk insanı olarak Nasrettin Hoca'mız, Mevlana'nın "uhre­vi" (göksel) yaşamı öneeleyen yücelikler dizgesiyle dalga geçer, bunun karşısına, fıkralarından bildiğimiz, ayakları yere basan ya­şam biçimini koyar.
Anti Feminist Bir Düşünür Olarak Mevlana
Mevlâna Celâlü'd-din, anti feminist bir zihniyete sahiptir. Onun bu yönü üzerinde hiç durulmamış veya fark edilmemiştir. Bu zihniyet ona hocası Şems-i Tebrizî'den gelmektedir. Çünkü Şems-i Tebrizi'nin daha aşırı bir anti feminist olduğu görülmektedir. Ahmed Eflakî'nin anlattığına göre, bir gün Şems-i Tebrizî iffetli hanımları övdü ve sonra: "Bu iyi meziyetlerine rağmen bir kadına arştan daha yüksek bir makam verilse, o bu makamda iken yerde kalkmış bir alet görse deli gibi o aletin üzerine atlar. Çünkü kadınım mezhebinde ondan daha yüksek bir makam yoktur" demiştir. Mevlâna da "Mesnevi" sinde kadın cinsini konu alan onlarca hikâye anlatmakta ve bütün bu hikâyelerde kadınları tezyif ve tahkir etmektedir. Kadın tabiatında aşağı ve kötü eyilimler bulunduğunu savunmakta ve bu kötü ve aşağılık eğilimleri şairane ve mübalağalı bir üslûbla anlatmaya çalışmaktadır.
Sayfa 236
Mevlana'yı ne kadar iyi tanıyoruz?
Mevlana ve hocası Şems-i Tebrizi Moğol aleyhtarı yapanlara öfkelenmişler, Moğol zulmünü haklı göstermeye çalışmışlardır. Mevlana'nın Moğolları ve Moğol yanlısı yönetimi desteklediği Mevlana üzerinde araştırmaları ile tanınan bazı araştırıcılar tarafından da fark edilmiştir. A. Gölpınarlı, Moğolları İslamlaştırmak için böyle davrandığını öne
Sayfa 238
Reklam
1261 Nasiru'd Din Mahmud ve Alaü'd Din Çelebi'nin, bir ay tutulması gecesi, Moğol kökenli Selçuklu Emiri Nuru'd Din Caca tarafından bir gece baskınıyla öldürülmesi. (Ahi Evren bu sırada 90 yaşındadır. Mevlana, oğlu Alaü'd Din Çelebi'nin cenaze nama­ zını kıl(dır)mayı reddetmiştir. )
1247 Şems'in, Moğol karşıtı Ahiler tarafından öldürülme­ si. (Ahi Evren Şeyh Nasiru'd Din Mahmud ile Mevlana'nın oğlu Alaü'd Din Çelebi'nin de bu olaya karıştıklarını düşündürecek güçlü veriler vardır ) .
220 syf.
6/10 puan verdi
Kapısı açık bir mezarlık
Uzun zaman sonra nihayet bir kitap okuyabilmiş olmanın buruk hüznü ile yazıyorum bu incelemeyi. Umarım yıllar sonra dönüp baktığımda kitaplardan ayrı kaldığıma değmiştir diyebilirim. (Hoş, yoktur ama eğer ara sıra hesabımı kontrol eden, neden artık çok aktif değil diye düşünen birkaç kişi var ise diye ufak bir açıklama yapmam gerekirse, şu an 11.
A'mak-ı Hayal
A'mak-ı HayalFilibeli Ahmed Hilmi · Şule Yayınları · 201816,8bin okunma
·
Puan vermedi
İncelemeye öncelikle Mikail Bayram’ı anlatarak başlamak istiyorum. Kendisi Ortaçağ tarihçisidir. Anadolu Selçuklu dönemi, Danişmentliler ve Ahilik teşkilatı üzerine çokça araştırmalar yapmış. Ayrıca İran kültürüne de oldukça hakimdir. Bu güne kadar Anadolu’da bulunan tüm el yazma eserleri okuyup derlemiş bir kişi kendisi özetle karşımızda çok büyük bir alim var. Kitaba gelecek olursak Mevlana ve Şems üzerine yazılan saçma sapan kitaplar ortalıkta gezerken hocamız bu konuyu enine boyuna tarihi gerçeklerle ele almış ve bir çok yanlış bilenen şeyi ortaya çıkarmıştır. Kitap Ahi Evren ve Nasreddin Hoca’nın gerçek kimliğini belgeler üzerinden bize aktarıyor. Mikail Bayram bu iki kişinin aynı kişi olduğunu ve Moğollara ve onun destekçisi Mevlana karşı mücadele verdiğini göstermeye çalışıyor. Bahsettiği diğer konular Şems ve Kimya Hatun’un gerçek ilişkisi , Şems’in kimliği ve neden öldürüldüğü , Mevlana’nın gerçek kimliği , Ahiler ve Mevlevi’lerin mücadeleleri, Sadreddin Konevi , Ahi Bedreddin Göğertaş, Fatma Bacı ve Bacıyanı Rum , Mevlana’nın şiirlerindeki müstehcen ifadeler ve Moğol yanlılığı , Nureddin Caca Bey vb. O döneme ilgi duyan tarihi gerçekleri görmek isteyen kişilere kesinlikle tavsiye ederim. Kitaba eleştirim de çok fazla tekrara düşmüş biraz yoruyor bu kısım.
Sosyal ve Siyasi Boyutlarıyla Ahi Evren - Mevlana Mücadelesi
Sosyal ve Siyasi Boyutlarıyla Ahi Evren - Mevlana MücadelesiMikail Bayram · Nüve Kültür Merkezi Yayınları · 201272 okunma
Reklam
_Uyanmanız için ne kadar çok tiksinti biriktirmemiz gerekiyor? _Nerede tükettin ömrünü? Bir hareketin hatırası, bir tutkunun işareti, bir maceranın parıltısı, güzel ve firari bir cinnet - geçmişinde bunların hiçbiri yok; hiçbir sayıklama senin ismini taşımıyor, seni hiçbir zaaf onurlandırmıyor. İz bırakmadan kayıp gittin; senin rüyan neydi
Batıya göçen Bektaşi ve Ahilerin ise, Osmanlı Devleti'nin kurulmasında ve güçlenmesinde en önemli amil olduğu bilinmektedir.
Sayfa 237 - Çizgi
535 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.