Uydurma Menemen hâdisesi münasebetiyle şeyh ve şeyh bozuntusu kim varsa toplayıp Menemen'e gönderdikleri zaman, Efendi Hazretlerini de, ne tarikat, ne siyaset, dünyaya sızan hiç bir faaliyetleri olmadığı halde yakaladılar ve oralara sürdüler. Binbir çile içinde dimdik, tevekkülle İlâhî iradeyi bekledi ve «Divan-ı Harp» huzurunda olanca müdafaasını, şu «Din Mazlumları» kitabındaki harikulâde cümleye sığdırdı:
«- Ben şeyh değilim ve o yüce mertebeye lâyık olmaktan uzağım; yok, eğer şeyhlik, devrimizde gördüklerimin hâli demekse ona da tenezzül etmekten münezzehim!»
Osmanlı milleti yaratmak siyaseti, ciddî olarak İkinci Mahmut zamanında doğdu. Bu padişahın: "Ben tebaamdaki din farkını ancak cami, havra ve kiliselerine girdikleri zaman görmek isterim..." dediği meşhurdur.
Sayfa 18 - Türk Tarih Kurumu YayınlarıKitabı okudu
Faiz ve riba konusundaki bu araştırmanın gayesi imkân nispetinde meseleyi tarafsız bir biçimde ve tarihi gelişme süreci içinde ele alıp İslâm toplumundaki tezahürlerini incelemek, bunun tenkit ve tartışmasını yapmaktır. Esasen karmaşık ve anlaşılması zor olan bu meselenin inanç konusu olarak ele alınması, bu alanda yapılan inceleme ve çalışmaları
Esasında bunlar; ağırlıklı olarak gerçek "Muhammedî İslâm'ın (Hz. Muhammed'in insanlığa tebliğ ettiği İslâm'ı) değil, küresel güçlerin politikaları ve stratejik çıkarları doğrultusunda "üretilen", Osmanlı Devleti'nin çöküşünde İngiliz destekle Teali İslâm cemiyetinin, günümüzde ise "ayarlı İslâm'ın" (Moderate İslâm) sözcülerdir.
İnanç değerlerini, kültürel kıymetlerini kedi var oluşlarının dışında gördükleri için 'tarih dışı, lafızcı, şekilci' din müntesipleridir.
Bu grupta yer alanlar diğerlerinin tersine <<Dini/İslâmî>> referans aldıklarını ifade etmelerine rağmen gerçekte Dinî/İslâmî değerler ve semboller üzerinden siyaset yapanlardır.
Esasında bunlar; ağırlıklı olarak gerçek "Muhammedî İslâm'ın (Hz. Muhammed'in insanlığa tebliğ ettiği İslâm'ı) değil, küresel güçlerin politikaları ve stratejik çıkarları doğrultusunda "üretilen", Osmanlı Devleti'nin çöküşünde İngiliz destekle Teali İslâm cemiyetinin, günümüzde ise "ayarlı İslâm'ın" (Moderate İslâm) sözcülerdir.
İnanç değerlerini, kültürel kıymetlerini kedi var oluşlarının dışında gördükleri için 'tarih dışı, lafızcı, şekilci' din müntesipleridir.
Bu grupta yer alanlar diğerlerinin tersine <<Dini/İslâmî>> referans aldıklarını ifade etmelerine rağmen gerçekte Dinî/İslâmî değerler ve semboller üzerinden siyaset yapanlardır.
İslâm düşüncesi ve klâsik Yunan siyaset felsefesi, özellikle de Platoncu felsefe arasındaki benzerlik, Fârâbî yi felsefe ile din; akıl ile inancın birbiriyle telif edilebileceği, hatta onların bir ve aynı hakikate ulaşmanın ve onu ifade etmenin iki ayrı tarzı olduğu düşüncesine götürmüştür. Bu noktada Fârâbî felsefesinin genel çatısı, Plotinusçu