Kötülüğün Şeffaflığı Aşırı Fenomenler Üzerine Bir Deneme

7,5/10  (2 Oy) · 
8 okunma  · 
2 beğeni  · 
610 gösterim
Baudrillard, Kötülüğün Şeffaflığı adlı bu eserinde, Batı'yı var eden temel kavramlardan olan gelişme, ilerleme ve kendini koruma ilkesinin, her yerde, yok oluşun ve ölme halinin sürekliliğine dönüştüğünü gösterir. 1960'ların "cinsel devrim"i, cinsel özgürlüğe değil; travestiliğin hükümranlığına, kadın ve erkek kategorilerinin birbirine karışmasına yol açmıştır. "Sanatta devrim" ile iyi ve kötü gibi estetik düzeye dair kategoriler terk edilerek "kötünün de kötüsü" türünden trans-estetik kopyalar hayatlarımızı doldurmuştur. Sibernetik devrim, makine ile insan arasındaki ayrımı makine lehine ortadan kaldırmış; politikanın sonuna yol açan "politik devrim" ise eski politik biçimlerin simülasyonu olan "trans-politika"nın egemenliğini kurmuştur...
Batı'nın politik bağışıklık sistemi, kendi bünyesindeki virüsler nedeniyle tehdit altındadır. Sömürgecilikten bu yana, farklı olanı ve "öteki"ni yok etmiş olan Batı, artık "aynı"nın aynasında, kendi kendinden üreyen ve türeyen cinsiyet ve zihniyetleriyle birbirinin kopyası olan bireylerin dünyasıdır. Artık "öteki cehennemi"nde değil, kendi cehenneminde yaşayan bu insanın bir diğerinde keşfedebileceği hiçbir şey kalmamıştır; çekici tek şey nesnelerdir...

Geçmişte Batı'nın sayısız kötülük tohumu gönderdiği "öteki dünya" olan Üçüncü Dünya da bugün, yıllarca benimsemiş gibi gözüktüğü modern değerleri reddedişiyle Batı'dan rövanşı almanın peşindedir...

Kendisini "kuramsal terörist ve nihilist" olarak tanımlayan Baudrillard'ın bu eseri, insanın ve insanlar arası ilişkilerin yok oluşuna bir ağıt, bir çığlıktır. Seçimi insandan yana olan ve bu çığlığı güçlendirip bir karşı çıkış manifestosuna dönüştürmek isteyen herkesin okuyarak, düşünerek ve tavır alarak katılabileceği bir eser...
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Aralık 2012
  • Sayfa Sayısı:
    176
  • ISBN:
    9789755395722
  • Orijinal Adı:
    Transparency Of Evil
  • Çeviri:
    Işık Ergüden
  • Yayınevi:
    Ayrıntı Yayınları
  • Kitabın Türü:

Kitaptan 13 Alıntı

Fisfis kayikci 
23 Eyl 2015 · Kitabı okudu · Beğendi · 8/10 puan

Her kişi kendi görünümünü arıyor.
Kendi varoluşunu ileri sürmek artık olanaklı olmadığından, ne var olmayı ne de bakılıyor olmayı dert etmeksizin başka yapılacak bir şey kalmıyor geriye.
"Varım, buradayım" değil; "Görülüyorum, bir imajım, bak bana bak!"
Narsisizm bile değil bu; sığ bir dışa dönüklük, herkesin kendi görünüşünün menajeri haline geldiği bir tür reklamcı saflığı.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard

"İnsanlar akıllı makineler yaratıyor ya da düşlüyorlarsa gizliden gizliye kendi akıllarından umut kestiklerinden ya da dehşet verici ve gereksiz bir aklın ağırlığı altında ezildiklerindendir: O zaman bu akılla oynayabilmek ve onunla eğlenebilmek için aklı makinelere hapsederler. İktidarı politikacılara bırakmanın bize her tür iktidar isteğine gülme olanağı tanıması gibi bu aklı makinelere emanet etmek de bizi her tür bilme iddiasından kurtarır."

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard
sule sevinc 
05 May 23:18 · Kitabı okudu · 7/10 puan

İnsanın yok edilişinin, mikroplarının yok edilişiyle başladığını varsaymak saçma olmaz. Çünkü mevcut haliyle mizaçları, tutkuları, gülüşü, cinselliği ve salgıları ile insanın kendisi de pis bir küçük mikroptan, şeffaflık evrenini bulandıran akıldışı bir virüsten başka bir şey değildir.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard (Sayfa 66)Kötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard (Sayfa 66)
sule sevinc 
05 May 23:24 · Kitabı okudu · 7/10 puan

Artık büyümüyor, ur halini alıyoruz. Hızlı çoğalma toplumundayız; hiçbir belirgin hedefe göre kendini düzenlemeden büyümeyi sürdüren bir toplumdayız. Urlaşan bir toplum, kendi tanımına aldırmadan, kontrolsüz biçimde gelişen ve nedenlerin yitimiyle birlikte sonuçların yığıldığı bir toplumdur.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard (Sayfa 36)Kötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard (Sayfa 36)
öykü 
24 Oca 14:47 · Kitabı okudu · Beğendi · Puan vermedi

..eğer hak talebi dayatılıyorsa, istenen şey kaybedilmiş demektir.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard

[Modern dünyanın hâli için "muhteşem gereksizlik" benzetmesi yapar Baudrillard ve ekler ]"Sürekli şişen ama bir türlü doğuramayan bir dünya"

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard
öykü 
15 Oca 17:02 · Kitabı okudu · Beğendi · Puan vermedi

işlemsel zorlanımdan işlemsel paradoks doğar: burada önemli olan yalnızca değer verdirmek değildir, daha iyi değer verdirmek için hiçbir değerin olmaması en iyisidir, daha iyi öğretmek için hiçbir şey bilmemek; daha iyi ürettirmek için hiçbir şey üretmemek; daha iyi iletmek için söyleyecek hiçbir sözü olmamak en iyisidir. tüm bunlar mantıklıdır: güldürmek için gülünç olmamanın daha iyi olduğu bilinir. iletişim ve enformasyon için sonuç acımasızdır: en iyi biçimde ve en hızlı transit geçiş için içeriğin şeffaflık ve anlamsızlık sınırında olması gerekir.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard
öykü 
24 Oca 14:13 · Kitabı okudu · Beğendi · Puan vermedi

yapay aklın olağanüstü başarısı bizi gerçek akıldan kurtarıyor olmasından, düşüncenin işlemsel sürecini aşırı büyüterek bizi düşüncenin belirsizliğinden ve dünyayla arasındaki çözümsüz bilmeceden kurtarıyor olmasından gelmiyor mu? tüm bu teknolojilerin başarısı, kurtarıcı işlevlerinden ve ezeli özgürlük sorununun artık ortaya bile atılamaz olmasından kaynaklanmıyor mu? ne rahatlık! sanal makineler geldi, sorun bitti! artık siz ne öznesiniz ne nesne, ne özgürsünüz ne yabancılaşmış, ne o ne bu: birbirinizin yerine geçmenin verdiği hayranlık içinde aynısınız. ötekiliğin cehenneminden aynılığın esrikliğine, ötekiliğin arafından özdeşliğin yapay cennetine geçildi.

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard
öykü 
24 Oca 14:37 · Kitabı okudu · Beğendi · Puan vermedi

AIDS artık ahlaksal değil de işlevsel olan yeni bir cinsel yasağın bahanesidir; cinselliğin serbest dolaşımı hedef gösterilmiştir. temas kesilir, akışlar durdurulur. oysa bu, seksin, paranın ve bilginin serbestçe dolaşmasını, her şeyin akışkan, hızlanmanın da sonsuz olmasını buyuran modernlikle çelişkilidir. viral tehlike bahanesiyle cinselliğin yürürlükten kaldırılması, spekülasyonu ya da doların yükselişini besledikleri bahanesiyle uluslararası değişimin durdurulması kadar saçmadır. kimse böyle bir şeyi bir an bile düşünmez! derken, birdenbire seks üzerinde durulur. sistemin çelişkisi mi bu?

Kötülüğün Şeffaflığı, Jean BaudrillardKötülüğün Şeffaflığı, Jean Baudrillard
2 /