Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Medaricü’s-salikîn’den Ahlak, Tevazu, Mürüvvet ve Fütüvvet

İbni Kayyim El Cevziyye

Medaricü’s-salikîn’den Ahlak, Tevazu, Mürüvvet ve Fütüvvet Hakkında

Medaricü’s-salikîn’den Ahlak, Tevazu, Mürüvvet ve Fütüvvet konusu, istatistikler, fiyatları ve daha fazlası burada.

Hakkında

Fütüvvet kavramı, Kur’ân-ı Kerîm’de Hz. İbrâhim ve Ashâb-ı Kehf’i niteleyen “yiğit, delikanlı” (Ar. فتى) kelimesinden türetilmiş ve “cömertlik, cesaret, gençlik, yiğitlik, mertlik, fedâ” anlamlarını ihtiva eden bir kavramdır. İslâm dünyasında, hem ferdin iç dünyasını hem de toplumsal ilişkilerini belirleyen Kur’an temelli erdemleri öne çıkaran tasavvufî bir kavram olarak kullanılmaya başlanmıştır. Müslüman toplumlarda fütüvvet kurumu, sosyal bir kavram ve tasavvufî bir anlayış olmasının yanı sıra, Ahîlik teşkilatında görüldüğü gibi resmî bir toplumsal ve ekonomik teşkilatlanma biçimi olarak da öne çıkmıştır. Onun temelinde ise “Din, güzel ahlâktır.” ilkesinin, gençler ve meslek erbabı başta olmak üzere toplumun bütün katmanlarına kök salması gayesi vardır. Bu bakımdan fütüvvet anlayışı, gençlere, topluma ve özellikle de meslek erbabına sünnet temelli, toplum yararını önceleyen ve fedakârlığa dayalı bir ahlâk anlayışını sunar. İbn Kayyim el-Cevziyye’nin (ö. 1350) meşhur eseri Medâricü’s-sâlikîn’inden yapılan bu seçkide, sûfîlikle iç içe geçen “tasavvufî fütüvvet” anlayışının bir örneğini sunulmaktadır. İbn Kayyim, fütüvvet yolunun ferde kazandırdığı ahlâkî ilkeler ile itikâdî olgunluk ve zenginliği “Yalnız sana ibadet eder, yalnız senden yardım isteriz” (Fâtiha, 1/5) âyetini birçok vecihden yorumlayarak ortaya koymuştur.
Çevirmen:
Hikmet Akpur
Hikmet Akpur
Tahmini Okuma Süresi: 4 sa. 46 dk.Sayfa Sayısı: 168Basım Tarihi: Şubat 2024Yayınevi: İber Yayınları
ISBN: 9786257249911Ülke: TürkiyeDil: Türkçe
Türler:
Reklam

Yazar Hakkında

İbni Kayyim El Cevziyye
İbni Kayyim El CevziyyeYazar · 81 kitap
Künyesiyle beraber tam adı 'Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed b. Ebî Bekr b. Eyyûb ez-Züraî ed-Dımaşkī el-Hanbelî' olup düşünce ve çalışmaları Hanbeli mezhebi odaklı olmuştur. 7 Safer 691 (29 Ocak 1292) tarihinde Dımaşk (Şam) şehrinde doğdu. Babası Ebu Bekir, Cevziyye Medresesi'nde kayyım olduğu için İslam literatüründe adı daha çok 'İbnü'l-Kayyim' (kayyımın oğlu) olarak anılmıştır. İlk eğitimini babasından aldı. Daha sonrasında ise Şam medreselerinin büyük alimlerinin derslerine katıldı. Bunlar arasında, fıkıh alanında ders aldığı İbn Teymiyye en tanınmış hocalarındandır. Daha sonraları Cevziyye Medresesi'nde imamlık ve 1336 yılından sonra da hatiplik yaptı. 1342 yılından ölümüne kadar da Sadriyye Medresesi'nde ders verdi. Yakın ilişki içinde olduğu hocası İbn Teymiyye'nin devrin Memluk sultanları ile arası iyi olmadığı için o da siyasi takipten kurtulamadı ve birkaç defa hapsedilmiştir. 1331 yılında hac için Şam'dan ayrılmış, 13 Receb 751'de (16 Eylül 1350) yılında doğum yeri olan Şam'da ölmüştür. Mezarı aynı şehirdeki Bâbüssagir Mezarlığı'ndadır. Kitapları Medaricü's-Salikin (3 cilt) er-Ruh Hadi'l-Ervah Tariku'l Hicreteyn ve Babu's- Saadeteyn İ'lamu'l- Muvakkiin (4 cilt) İctimaü'l- Cuyüşi'l- İslamiyye et-Turuku'l Hükmiyye fi's- Siyaseti'ş Şerriyye Tuhfetü'l -Mevdud fi Ahkami'l- Mevlüd Ahkamü ehli'z- Zimme et-Tıbbü'n- Nebevi Miftahü Dari's- Saade es-Savaikü'l- Mürsele fi'r- Reddi Ale'l Cehmiyye vel Muattıla Ahbarü'n-Nisa el-Vabilu’s- Sayyib Mine’l- Kelimit- Tayyib es-Salat et-Tefsiru’l- Kayyim Zadü’l- Mead Fi Hedyi Hayri’l- İbad el-Cevabü’l- Kafi ve’d- Dai ve’d- Deva el-Fevaid Uddetü’s- Sabirin El-Fevaidü’l-Müşevvik ila Ulumil-Kur’an et-Tıbyan fi Aksami’l-Kur’an