Giriş Yap
480 syf.
İki Şehrin Hikayesi'nin ilk bölümü 1859'da Dickens'ın haftalık dergisi All the Year Round'un ilk sayısında çıktı. Dickens'ın popülaritesine rağmen, roman eleştirmenleri tarafından beğenilmedi. Dickens'ın Fransız devrim dönemini karakterlerin kişisel sıkıntılarını yansıtmak için başarıyla kullandığını belirtmelerine rağmen, hikayeyi düz ve tipik mizahi sesinden yoksun buldular. Ayrıca birçok karakteri unutulabilir buldular. Fransız devrimi 18. yüzyılın sonlarında Fransa, asırlık feodal sistemin kalıntısı olan bir monarşi olan Ancien Régime'ı (Eski Rejim) sona erdiren şiddetli bir devrim yaşadı. Devrimden önce Fransa'daki insanlar vatandaş değildi. Her biri üç gruptan birine aitti: * Asiller veya Soylular * Din Adamları * Diğer Herkes Üçüncü zümre -geri kalan herkes- artık varlıklarını sürdürmelerini soylularla veya bir manastırla olan ilişkilerine borçlu olan basit bir köylü kitlesi değildi; kimin kendi yönetiminde rol oynamak istediği anlamına gelir. Aristokrasi bile, hükümdarın herhangi bir meydan okuma veya sınırlama olmaksızın ilahi yönetme hakkını üstlenmesine içerlemişti. Devrim iki kısımda gerçekleşti: aristokratik isyan (1787'den 1789'a kadar sürdü) ve 1789'daki halk isyanı. Aristokratik isyan, zenginlerden vergi alarak ülkenin açığını kapatmayı amaçlayan mali reformların sonucuydu. Bu arada, halk kaderinden memnun değildi ve Kral XVI. Louis, meclisi arayarak onları yatıştırmak zorunda kaldı. Oyların nasıl tartılacağına dair bir anlaşmazlık, üçüncü zümrenin diğer iki zümreyi dahil etmeden bir meclis oluşturacağını açıklamasına neden oldu. Kral, Ulusal Kurucu Meclis'i kurarak karşılık verdi, ancak aynı anda onu dağıtmak için bir ordu kurdu. Bu durum, aristokrasinin ve kralın üçüncü sınıfı devirmek için halk üzerinde bir araya geldiğine dair korkulara yol açtı. Hasat başarısızlıkları ve azalan yiyecek kaynakları köylüleri daha da endişelendirerek, köylü isyanının başlangıcı olan 1789 Büyük Korkusunu ateşledi. Paris kale hapishanesi olan Bastille'e baskın düzenleyerek kralı halkın yönetimine desteğini açıklamaya zorladılar. Şehirlerin dışındaki köylüler, onları kontrol eden soylulara karşı ayaklandılar ve Ulusal Meclis, feodal sistemi tamamen ortadan kaldırdı. Kral, Meclis tarafından hazırlanan yeni reformları veya anayasayı desteklemedi. Ancak halk, özgürlük ve özyönetim için tartışmaya devam etti. Meclis bir güç paylaşımı rejimi yaratmaya çalıştı. Kral kaçmaya çalıştı ama uzağa gidemedi. Ancak aristokrasi başka ülkelere kaçtı. Fransa, Avusturya ile savaşa girdi ve Avusturya'nın müttefiki Prusya, Paris'e saldırdı. Devrimciler - haklı olarak - monarşinin kendilerine sırt çevirdiğinden şüphelendiler ve Kral XVI. Louis ve eşi Marie Antoinette vatana ihanetten yargılandı ve 1793'te idam edildi. Ortaya çıkan Terör Hükümdarlığı, binlerce kişiyi Cumhuriyet'e karşı komplo kurmaktan giyotinle öldürdü. 18. Yüzyılın Sonlarında Londra ve Paris Londra, kişinin sınıfına bağlı olarak ya alışveriş, eğlence ve eğlence için sonsuz fırsatlar sunan bir endüstri ve finans merkeziydi; veya aşırı kalabalık bir atık ve hastalık karmaşası. Çoğunlukla eski ahşap yapıların bulunduğu şehrin merkezi bölgesi, Eylül 1666'daki Büyük Yangında büyük ölçüde tahrip olmuştu. Yeniden inşa edilen alanlarda taş binalar ve (Aydınlanma kavramlarına uygun olarak) daha fazla yeşil alan bulunuyordu. Bir daha böyle bir felaketten kaçınmanın yolları arandı. Bunu karşılayabilenler daha yeni, daha güvenli bölgelerde yaşarken, yoksullar ayakta kalan ahşap yapılara doluştu. Dolayısıyla 18. yüzyılda Londra'nın nüfusu patladığında, en yoksul insanlar karanlık, dar sokakların üzerine yığılmış harap, teraslı evlerde yaşıyordu. Kanalizasyon pisliği, endüstriyel atık gibi sokaklar boyunca ve Thames Nehri'ne akıyordu. Nehir kötü kokuyordu ve yakınında yaşayan veya çalışan herkes için sağlık tehdidi oluşturuyordu. Artan nüfus ve yüksek yoksulluk seviyesi ile suç çok yaygındı. Devrim öncesi Paris, Aydınlanmayı besleyen aktif bir entelektüel ve sanatsal yaşamla karakterize edildi. Avrupa'nın en büyük şehriydi ve nüfusu, refahı ve okuma yazma oranları artıyordu. Bununla birlikte, en yoksullar, Londra'daki gibi yaşıyordu ve nüfus artışına, orta sınıfı endişelendiren suç artışı eşlik ediyordu. Büyüyen laiklik Kilise'yi endişelendiriyordu. Terör Hükümdarlığı sırasında, Paris bir şiddet ve korku yeriydi. Aristokrasi canını kurtarmak için kaçtı ve kalanlar giyotinle idam edildi. Entelektüel ve sanatsal yaşam geriledi. Ülke bir dizi yeni hükümetten geçerken, suç yaygınlığını sürdürdü ve salgın hastalıklar şehrin daha fakir bölgelerini kasıp kavurdu. 19. Yüzyılın Ortalarında Fransa ve İngiltere Fransız Devrimi'nden yetmiş yıl sonra, Dickens İki Şehrin Hikayesi'ni yayınladığında, Fransa hâlâ kargaşa içindeydi ve iki devrim daha yaşamıştı: 1830 ve 1848'de. Ülke yönetiminin merkezi olan Paris, bu istikrarsızlığın merkeziydi. III. Napolyon yönetimindeki İkinci İmparatorluk ekonomik büyüme yaşadı, ancak imparator 1859 sonrasına kadar liberal reformları uygulamaya koymadı. Karşılaştırıldığında, İngiltere siyasi olarak Fransa'dan daha istikrarlıydı. İki ülke arasındaki ilişkiler, 1066'da İngiltere'nin Norman işgaline kadar uzanan uzun bir İngiliz-Fransız savaşları geçmişinden dolayı zayıftı. İngiltere'de Fransız radikalizminin olası yayılmasına ilişkin endişelere rağmen, Fransa'nın (1815'te sona eren) Napolyon Savaşlarındaki yenilgisinden sonra, iki ülke müttefik oldu ve müttefik kaldılar.
Reklam
·
Reklamlar hakkında
Şevardnadze’nin böyle davranmasının en büyük sebebi, bu bölümde ve bir öncekinde gördüğümüz diğer devlet inşacılarından daha zayıf bir konumda olmasıydı. Çete liderlerini kurnazca tasfiye ettikten sonra bile Gürcistan’da güçlü bölgesel odaklarla karşılaşmaya devam etti. Yetkin bir devlet inşa etmekten ziyade iktidara tutunmaya çalışıyordu. Bunu yapma yolu da güçlü çıkar gruplarını refah dağıtma yoluyla yumuşatarak sürece katmaktı (ya da en azından rüşvet dağıtarak). Gelişmekte olan ülkelerde yolsuzluk yaygındır. Kamu görevlilerine rüşvet veren maşrutka sürücüleri de çok rastlanılan bir durumdur. Fakat Gürcistan’da yaşanan şey bu tür yolsuzluktan biraz farklıydı. Şevardnadze, sürücülerin yasayı ihlal etmek zorunda oldukları bir sistem yaratmıştı ve polis için ağacın alt dalında asılı meyve haline gelmişlerdi. Yasa ihlalini kaçınılmaz hale getirerek yolsuzluğu teşvik eden bir sistem kurdu. Bunun asıl nedeni de yasayı sürekli çiğnemekten suçlu durumuna düşen toplumu böylelikle denetim altına almaktı. Yasanın uygulanmasını bugün rüşvet vererek engelleyebilirdiniz ama devlet herhangi bir zaman peşinize düşebilirdi. Üstelik, aynı düzenek bir başka potansiyel güç odağı olan kamu görevlilerini de denetim altına alıyordu. Ne de olsa rüşvet almak suçtu ve eğer devlet isterse onların da peşine düşebilirdi. Şevardnadze “düşük seviyede yolsuzluk” ve “yüksek düzeyde yolsuzluk” diye adlandırabileceğimiz karmaşık iki sistemi bütünleştirmişti. Üst düzey seçkinler, parlamento üyeleri ve kıdemli kamu görevlileri bir grup haline getirildiler. Bu kişilerin Şevardnadze rejiminden çıkarları olması sağlandı. Devletin elde ettiği, özellikle de uluslararası bağışçılardan gelen kaynakları onlarla paylaşıyordu. Fakat bu gelirlerden yararlanmaları Şevardnadze’nin iktidarda kalmasına bağlıydı. Bu nedenle onunla işbirliği yapmak zorundaydılar. Şevardnadze bunu güvence altına almak için çeşitli yöntemler kullandığı gibi, ülkenin komünist tarihinden kaynaklanan büyük bir avantajı da vardı. Gürcü devleti ekonominin en üretken sektörlerini elinde tutuyordu. Birkaç küçük deneme yapılmış olsa da özelleştirme Şevardnadze’nin iktidara gelişine kadar gerçekleşmiş değildi. Şevardnadze iktidara geldikten sonra Rus tarzı özelleştirmelere başladı. Genellikle iktidarına dahil etmek istediği güçlü kişilere seçilmiş varlıkları ucuza sattı (bu özelleştirmelerin Rusya’da nasıl işlediğini Dokuzuncu Bölüm’de göreceğiz). İşin tamamlanması için bu insanları sahip oldukları şirketler hakkında düzenlemeden sorumlu bakanlıklara atadı. Bu şekilde bir dizi tekel yaratmayı başardı. En alttaki düzenlemeler, tıpkı en yukarıdakiler gibi siyasi stratejisinin bir parçasıydı. Örneğin devlet her aracın özel bir tür yangın söndürme cihazı bulundurmak zorunda olduğuna dair bir yasa geçiriyordu. Yangın söndürme cihazlarını ithal etme hakkı da içişleri bakanının bir akrabasına veriliyordu. Şevardnadze’nin ailesi de boş durmuyordu. Nüfusun çoğu devamlı tekrarlanan elektrik kesintilerinden mustaripken, başkanın ailesine ait iki şirket, devletin elektriğini yılda 30 milyon dolarlık, tatlı bir kârla satıyordu. İthalat ve ihracat konusunda çok fazla düzenleme olduğu için kaçakçılık çok kârlıydı ve büyük boyutlara ulaşmıştı. 2003’te bir meclis komisyonu, ülkede tüketilen unun yüzde 90’ının, benzinin yüzde 40’ının ve sigaraların yüzde 40’ının kaçakçılıkla geldiğini hesaplamıştı. Kaçakçılığın yarattığı devasa bir rüşvet dalgası vardı. Çoğu devlette çalışan seçkinler bu yasadışı ticarete karıştıklarından, devletin eline onların peşine düşmek istediğinde kullanabileceği büyük fırsatlar geçiyordu. Tıpkı maşrutka şoförlerine yapılan muayene denetimlerinde trafik polislerinin yaptığı gibi. Yasadışılığın teşvik edilmesi stratejinin parçasıydı.
1633 syf.
Fransa'nın Devrimleri ve Restorasyonları Fransa, 10 yıllık bir süreçte gerçekleşen Fransız İhtilali ile 1789'da başlayarak cumhuriyetçi yönetime giden uzun ve kanlı bir yola girdi. Devrimin sayısız nedeni vardı, ancak genel olarak, Avrupa'da Orta Çağ'dan beri yürürlükte olan feodal sistemin çökmesine ve burjuvazinin -tüccarlar, imalatçılar, daha fazla siyasi güç talep eden profesyoneller, hali vakti yerinde köylüler- ayrıca ek haklar ve servetlerini artırma olanağı için yaygara koparıyorlardı.
Montesquieu
ve
Jean-Jacques Rousseau
gibi aydınlanma filozoflarının fikirleri, gücün kralların ilahi hakkından ziyade halkın kolektif iradesinden kaynaklanacağı yeni bir hükümet yaklaşımı için siyaset teorisi sağladı. Devrimin en acil nedenleri, 1788'deki mahsul kıtlığı ve yiyecek kıtlığı ve Fransa'nın Amerikan Devrimi'ne katılmasının getirdiği hükümetin iflasıydı. Din adamları, aristokrasi ve halktan (Üçüncü Zümre) oluşan üç büyük siyasi seçmenin resmi bir toplantısı olan Estates-General, ülkenin bütçe açığının nasıl yönetileceğine karar vermek için Mayıs 1789'da toplandı. Third Estate, oylamanın Estate yerine kişi sayısına göre yapılması gerektiğini savundu ve bu onlara avantaj sağlayacaktı. Kendilerini Millet Meclisi olarak tanımladıkları ve bir anayasa yazdıkları bir darbe yaptılar. Kral iktidarı yeniden ele geçirmek için komplo kurarken, Ulusal Meclis, bir köylü isyanını önlemek için feodal rejimi kaldırdı ve özgürlüğü, eşitliği, mülkiyet hakkını ve insan haklarını ilan eden İnsan ve Yurttaş Hakları Bildirgesi'ni çıkardı. Zulme direniş… Devrim ilerledikçe, Fransa dışarıdan Avusturya ve Prusya tarafından ve içeriden iç savaşın başlamasıyla saldırıya uğradı. Ulusal Konvansiyonun radikal fraksiyonu üstünlük kazandı ve 1793'ten başlayarak kraliyet ailesinin ve Devrim'e sadakatsiz sayılan diğer birçok kişinin idam edildiği bir Terör Hükümdarlığı başladı. İnfaz, mahkumların kafasını kesen ilkel bir makine olan giyotinle yapılıyordu. Böylece Monsenyör Bienvenu, romanın 1. Kısmında eski "Konvansiyonist"i ziyaret eder ve onu '93 için görevlendirir, Terör Hükümdarlığı'na ve o tasfiyede dökülen kana atıfta bulunur. 1795'e gelindiğinde radikallerin yerini iki meclisli bir yasama organı (iki şubeli veya meclisli bir yasama meclisi) ve yeni bir anayasa kapsamında beş kişilik bir rehber aldı. Ancak yeni hükümet otoritesini sürdürmek için büyük ölçüde orduya güvenmek zorunda kaldı. 1799'da Napolyon Bonapart bir darbe düzenledi ve hükümetin dizginlerini eline aldı. Böylece, Napolyon'un hem Devrim'in bazı reformlarını sürdürdüğü hem de Fransa'yı bir kral gibi yönettiği ve 1804'te kendisini imparator ilan ettiği Napolyon dönemi başladı. Geniş bir toprak parçası Fransız kontrolü altındadır. Napolyon, 1812'de Rusya'yı fethetmeye çalışırken ezici bir yenilgiye uğradı. Avrupa birliklerinden oluşan bir koalisyon, onu 1814'te istifaya zorladı. Napolyon yeniden toplandı ve 1815'te Fransa'yı geri aldı, ancak Belçika'daki Waterloo'da Wellington Dükü komutasındaki birleşik Avrupa güçleri tarafından temelli olarak mağlup edildi. Sefiller, Napolyon'un son yenilgisinden sonra 1815'te başlıyor ve ondan hoşlanmayanlar ona Bonaparte, iktidardan düşmesine pişman olanlar ise Napolyon olarak atıfta bulunuyor. Romandaki Bonapartçılar, Napolyon'u hem Fransa'da hem de Avrupa'da liberal reformları teşvik ettiği ve Fransa'nın ihtişamını parlattığı için övüyor. Marius'un savaşlarında onunla birlikte savaşan babası gibiler, ona büyük bir lider olarak saygı duyarlar. Gillenormand gibi Kralcılar, Devrim'deki rolü ve kraliyet gücünü ve ayrıcalığını gasp ettiği için Napolyon'dan nefret ediyor. Enjolras gibi radikaller, Napolyon ile Kralcılar arasında pek bir fark görmüyorlar çünkü her ikisi de gerçek bir cumhuriyetin kurulmasını engelledi. Monarşi 1814'te restore edildi. Napolyon'un 100 günlük yeniden fethi sırasında kısa bir süre tahttan indirildi ve ardından 1815'te XVIII. Louis altında yeniden restore edildi. Kral, bir parlamentonun önerdiği yasaları oyladığı ve bütçeyi onayladığı anayasal bir monarşi altında hüküm sürdü. 1820'de "ultralar" (aşırı kralcılar veya monarşist hükümete dönüşün güçlü destekçileri) Temsilciler Meclisi'nde iktidara geldikçe ülke sağa kaydı. Kral 1824'te öldüğünde, yerini demokratik reformları geri almaya çalışırken giderek daha da popüler olmayan Charles X aldı. 1830'da Temmuz Devrimi'nde tahttan çekilmek zorunda kaldı. Victor Hugo, Temmuz Devrimi'nin "durdurulduğuna", yani burjuvazinin gerçek bir cumhuriyet kuracak olan "radikalizme" kaymayı engellediğine dikkat çekiyor. Ilımlı bir kraliyet mensubu olan Louis-Philippe, yeniden kurulmuş bir anayasal monarşi altında tahta çıktı. Les Misérables(Sefiller)'ın doruk noktası olan 1832 Haziran İsyanı (Bölüm 4 ve 5), 1830 Devrimi'ni sürdürmek için başarısız bir girişimdi. Louis-Philippe, nihayetinde başarısız olan 1848 Devrimi'ne kadar hüküm sürdü. Politik Spektrum Fransız Devrimi'nin ilk yasama organlarında, aristokratlar Konuşmacı'nın sağında (onur yeri), halk (burjuvazi) ise Konuşmacı'nın solunda oturuyordu. Bu düzenleme, geleneksel ikili siyasi yelpazenin başlangıcını ve siyasi bir bağlamda sol ve sağ terimlerinin türetilmesini oluşturdu. Hugo'nun zamanında "sağdakiler" aristokrasinin ve Kilise'nin (düzeni ve sosyal hiyerarşiyi koruyan) çıkarlarını temsil ediyordu; "soldakiler" cumhuriyetçi idealleri, laikliği ve sivil özgürlükleri (hareketi ve sosyal eşitliği teşvik eden) temsil ediyordu. "Sola hareket etmek" veya "sağa hareket etmek", yelpazenin o ucundakilerin ideallerine ve bakış açılarına yaklaşmak anlamına geliyordu (ve hala geliyor). Zaman geçtikçe, çeşitli ekonomik ve hükümet sistemleri sol (radikalizm; sosyalizm; komünizm; liberalizm) ve sağ (kapitalizm; faşizm; muhafazakarlık) terimleriyle ilişkilendirilmeye başlandı. - ancak bu terimler mutlaka birbiriyle bağlantılı değildir - Örneğin, kapitalizm ve faşizm ne eşanlamlıdır ne de birbirini içerir. (Aslında kapitalizm, Fransız Devrimi sırasında sağ eğilimli bir konum olarak kabul edilirdi.) Aynı ikili sistem, Amerika Birleşik Devletleri'nde Avrupa'dakinden biraz farklı bir anlama sahip olsa da bugün hala kullanılmaktadır; burada (özellikle terimlerin ortaya çıktığı Fransa'da) sol esas olarak sosyalizme atıfta bulunur - liberalizm olarak kabul edilen liberalizme değil - Yani sağda olana. Evsiz ve Terk Edilmiş Çocuklar Katolik Kilisesi tarafından yönetilen yetimhaneler, 19. yüzyılda bir kurumdu. Fransa'daki anneler, bebeklerini bir bakımevinde bırakma seçeneğine sahipti, burada "süt hemşirelere" verilecek ve ardından kilise veya devlet tarafından büyütüleceklerdi. Bu terk edilmiş çocukları evlat edinmek için çok az hüküm vardı. Bu tür çocuklar fazla eğitim alamadılar ve gözaltından serbest bırakıldıklarında genellikle suçlu veya fahişe oldular. Sefiller'deki suçlu Montparnasse sadece 19 yaşında ve pekala bu yetim çocuklardan biri olabilir. Thénardier'lerin Gavroche'a yaptığı gibi, çocuklarına bakamayan bazı ebeveynler onları sokağa attı. Fantine de terk edilmiş bir çocuk gibi görünüyor. Bu tür çocuklar kendi başlarına hayatta kalabilmek için dilenmeye, hırsızlık yapmaya ve hatta fuhuşa başvurdular. Fuhuş Fahişelik 19. yüzyıl Fransa'sında yasa dışı değildi ve Fantine gibi fakir kadınlar, başka iş imkanları yoksa fahişe olabilirdi. Üst sınıfların iyi maaş alan fahişelerinin aksine alt sınıfların fahişeleri bağımsız ajanlar olabilir veya devlet kontrolündeki bir genelevde çalışabilirler. Napolyon, zührevi hastalıkların yayılmasını kontrol etmek için fahişelerin kaydını ve sağlık denetimini başlattı. Ancak bu sistem, bu kadınların yetkililerin elinde aşağılanmasına ve boyun eğdirilmesine katkıda bulundu. Bir fahişe kaydedilmeden tacizde bulunursa tutuklanır ve kayıt yaptırmaya zorlanırdı. Fahişelerin sokakta erkekler tarafından saldırıya uğraması veya alay edilmesi yaygındı. - Fantine'de olduğu gibi - ve bu suçlar bildirilmedi veya kovuşturulmadı.
Kralın yanına sızanlar; bakanlar, sansürcüler
Reform yapsın diye bizzat kralın göreve getirdiği maliye bakanları mutlakiyetin meşruiyetine inanmayan insanlardı; gene 1789'da Genel Meclis'teki asilzadelerin tavırları monarşinin tartışılmaz egemenliğinin aristokraside bile karşılığını yitirdiğini gösteriyordu. Belki de en ironiği, hükümetin baş sansürcüsünün, bizzat basın özgürlüğünü savunan Memoire sur la liberte de la presse adlı bir risale yazmasıydı; dönemin meşhur Encyclopedie'sinin ikinci cildine el konulması emredildiğinde Diderot'ya el altından haber yollayarak biraz fazla ileri gitmemiş miydi? Sanırız hayır, zira işi, güvenilir birini bulamayan filozofumuzun notlarını bizzat evinde saklamaya kadar götürecekti.
Reklam
·
Reklamlar hakkında
Huzuru bulduğum rüyalara gidememek, Gecenin sakin koynunda Suskun olmak, Delilik midir, dinginlik midir, karar veremedim. Hüzünle baş başa oturmuşuz, Açmışız türküleri, ben susuyorum, o susuyor. Sessizlik de arkadaş bize, susuyor ya, Düşüncelerimize en iyi yoldaş o. Ha bir de gözyaşları var, sessiz sessiz akıyor. Anlayacağın susacaksan gel, meclis şahane. Hani bir çığlık da sen at, sessizlik bahane. Biz duymasını da iyi biliriz; nasıl olsa sessiz olacak onlar da...
Kitabsever
Reklam
·
Reklamlar hakkında
2
1000
10bin öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.
©2022 · 1000Kitap Web Uygulaması · 2.27.30