İnsan nefsi ne zaman dünyadan iğrenir?
Sana bunun kolay yolunu göstereyim.
Bunun için senin de dikkat kesilmen gerekiyor.
Söylediklerimi anlamaya çalış.
İnsanın dünyadan iğrenmesi için ilkin ölümü hatırlaması gerekiyor.
Nefsin dünyaya meylettikçe ölüm düşüncesine yoğunlaş;
Nefsine, dünyanın ölümlü olduğunu hatırlat.
Senden önce dünyaya gelenlerin mal topladıklarını, sonra hepsinin topladıklarını bırakıp gittiklerini düşün. Hak Teâlâ’ya talip olan âşıkların dünyayı nasıl terk ettiğini, Allah’ın rızasına nasıl erip O’na kavuştuklarını tefekkür et. Şunu da unutma! İnsan, nefs-i emmâre üzere bulundukça, Hak’tan yana bir adım dahi yol alamaz. Bayezid-i Bistâmî Hazretleri Hak Teâlâ’ya, “Sana varmak nasıl olur?” şeklinde yalvarınca, ilham yoluyla şöyle bir cevap alır: “Nefsini terk et de gel!” Şüphesiz terk edilmesi istenen nefis, nefs-i emmâredir. Ölümü sıklıkla hatırlamadan kötü sıfatlardan, özellikle dünya muhabbetinden kurtulamayız.