Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Kızına toplumsal cinsiyet rolleri fikrinin tam bir saçmalık olduğunu öğret
Kol kırılır yen içinde kalır
Erkeklerin ve kadınların aile içinde başlarına gerçekten ne geldi­ğini anlatmalarını engellemek, ataerkil kültürün devamlılığını sağlayan yollardan biridir. Bireylerin büyük bir çoğunluğu, babanın iktidarını korumak üzere ataerkinin sırlarını tutmamızı talep eden, tüm kültürü kaplayan dillendirilmeyen kurallar dayatır. Bu sessiz­lik kuralı, kültürün "ataerki" kelimesine dahi herkesin kolayca ulaşmasını reddetmesiyle desteklenir. Çoğu çocuk, bu kurumsal­laşmış toplumsal cinsiyet rolleri sistemine ne ad verildiğini öğren­mez. Dolayısıyla gündelik hayatta nadiren bunun adını koyarız. Sessizlik inkarı teşvik eder. Peki adı konulamayan bir sisteme nasıl meydan okuyabilir, bu sistemi nasıl değiştirebiliriz?
Sayfa 39 - Bgst Yayınları, 2.Basım, Haziran 2021
Reklam
Erkeksiz ailelerde kadın ataerkilliği hakkında
Günümüzde, kadınların idare ettiği hanelerin varlığı, ortada erkek olmadığı için birçok insanın, bu hanelerdeki çocukların ataerkil değerleri öğrenmediklerini varsaymalarına yol açıyor. Bu insanlar, ataerkil düşünceyi öğretenlerin sadece erkekler olduğunu varsa­yıyor. Ancak kadınların yönettiği haneler, ataerkil düşünceyi iki kişinin ebeveynlik yaptığı hanelerden çok daha büyük bir tutkuyla destekliyor ve teşvik ediyor. Çünkü toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin yanlış fantezilere meydan okuyacak, deneyime dayalı ger­çeklikleri yok. Bu hanelerdeki kadınlar, her gün ataerkil erkekler­le birlikte yaşayan kadınlardan farklı olarak, ataerkil eril rolleri ve ataerkil erkekleri idealleştirmeye çok daha meyillidirler. Kadınların, ataerkil kültürün kalıcı hale getirilmesi ve sürdürülmesinde oyna­dığı rolü açığa çıkarmamız gerekiyor. Böylelikle ataerkinin, erkekler bu sistemde daha fazla ödüllendirilseler bile, kadınların ve erkeklerin eşit bir şekilde desteklediği bir sistem olduğunu anla­yacağız.
Sayfa 38 - Bgst Yayınları, 2.Basım, Haziran 2021
İfadeye "türcü"yü de ekleyelim
Toplumumuzun siyasetinin temelini oluşturan iç içe geçmiş siyasi sistemleri tanım­lamak için çoğunlukla "emperyalist beyaz-üstünlükçü kapitalist ataerki" ifadesini kullanırım. Bu sistemler arasında, büyürken hakkında en çok şey öğrendiğimiz sistem, kelimeyi hiçbir zaman bilmesek bile, ataerkil sistemdir. Çünkü ataerkil toplumsal cinsiyet rolleri bize çocukken dağıtılır ve bu rolleri en iyi şekilde icra ede­bilme yolları hakkında sürekli rehberlik sunulur.
Sayfa 33 - Bgst Yayınları, 2.Basım, Haziran 2021
“Bireyin statüsü değişince rolü ya da toplumsal işlevi de değişir. Sonradan toplumsal cinsiyet olarak adlandırılmaya başlanan cinsiyet rolleri bireyin kimliğinin bir doğal öz olarak doğuştan belli olmadığı; daha ziyade toplumda bireylerin oynadığı rollere göre belirlendiğini düşüncesini savunur.” (Chanter, 2022, s. 26).
Kızına "toplumsal cinsiyet rolleri" fikrinin tam bir saçmalık olduğunu öğret. Bir şeyi yalnızca kız olduğu için yapması veya yapmaması gerektiğini söyleme ona.
Sayfa 25
Reklam
Bu, onun hiç bilmediği bir kadın rolüydü. Kendilerine öğretilen toplumsal cinsiyet rolleri dışındaki örneklerle karşılaşmak, özellikle kendi cinsiyet ve iktidarlarından rol alındığını düşünen insanlar için kaygı vericidir.
Cinsiyetin toplumsal bir inşa olduğunu öne süren paradigmanın genel kabulü şudur: Söylem, adlandırma sayesinde, insanları veya bedenleri belli kategorilerin altına koymakla kalmaz, bu kategorilerin var ettiği gruplar arasında hiyerarşik iktidar ilişkileri kurar ve bedenleri belli bir biçimde davranmaya, birtakım rolleri oynamaya, belli bir biçimde düşünmeye ve konuşmaya zorlar. Onun sayesinde bedenler dünyada belli bir biçimde maddeleşir, davranır, belirir, olurlar. Diyebiliriz ki, toplumsal cinsiyet iktidar ilişkilerinin kurulması ve sürdürülmesiyle ilgili bir kavram olduğu kadar, belirişi mümkün kılan normativiteyle ilgili, ontolojik, fenomenolojik bir kavramdır.
Sayfa 233Kitabı okudu
Kızına “toplumsal cinsiyet rolleri” fikrinin tam bir saçmalık olduğunu öğret. Bir şeyi yalnızca kız olduğu için yapması veya yapmaması gerektiğini söyleme ona.
Oyuncaklar cinsiyet yerine, türlerine göre düzenlenmiş olsaydı keşke. Bir keresinde yedi yaşındaki Nijeryalı bir kız ve annesiyle birlikte ABD'de bir alışveriş merkezine gittiğimi anlatmış mıydım sana? Kız, oyuncak bir helikopter gördü, uzaktan kumandayla uçurulan helikopteri çok beğendi ve istedi. "Olmaz" dedi annesi. "Bebeklerin var ya." O zaman kız annesine şöyle dedi: "Anneciğim, ben yalnızca bebeklerle mi oynayacağım?" Bunu asla unutmadım. Annesi iyi niyetliydi elbette. Toplumsal cinsiyet rolleri konusunda iyi egitim almıştı -kızlar bebeklerle, erkekler helikopterlerle oynar. Şimdi merak ediyorum, o helikopteri inceleme şansı olsaydı, o küçük kız yenilikçi bir mühendis olur muydu?
Sayfa 29 - Doğan Kitap
Reklam
Kızına "toplumsal cinsiyet rolleri" fikrinin tam bir saçmalık olduğunu öğret. Bir şeyi yalnızca kız olduğu için yapması veya yapmaması gerektiğini söyleme ona. "Kız olduğun için" sözcükleri hiçbir şeyin gerekçesi değildir. Asla!
Sayfa 25 - Doğan Kitap
Bu tamamen kültürel değerlerle ilgili aslında ama bu ülkemiz­ de erkek çocuklara uygulanmıyor demek değil. Erkek çocuğuna yüklenen toplumsal cinsiyet rolleri gereği erkek çocuklarının cin­sel istismara uğradığının kabulü bile zor.
Sayfa 237Kitabı okudu
Kızına "toplumsal cinsiyet rolleri" fikrinin tam bir saçmalık olduğunu öğret. Bir şeyi yalnızca kız olduğu için yapması veya yapmaması gerektiğini söyleme ona. "Klz olduğun için" sözcükleri hiçbir şeyin gerekçesi değildir. Asla!
Peki, geleneksel cinsiyet rolleri, kadınları aşağıda tutmak için erkekler tarafından icat edilmiş toplumsal yapılardan mı ibaret­tir? Yoksa bu roller biyolojik yoldan mı belirlenir? Bu bilmece filozoflarla psikologları bölmeye devam etmektedir.
268 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.