Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Mevhibe Özocak

Mevhibe Özocak bir yorumu yanıtladı.
Tesettür bir giyim tarzı olmanın ötesinde; kadın ile erkeğin mekansal ayrışmasını, evde ve kamusal alanda erkek ve kadın bedenlerinin hareket alanlarını, erkekler ile kadınlar arasındaki uygun ilişkiyi, babaların ve kocaların karıları ve kızları, erkeklerin kadınlar üzerindeki otoritesini belirleyen ve aralarında akrabalık bağı bulunmayan erkekler ile kadınlar arasındaki ilişkileri kısıtlayan bir dinsel-kültürel davranış biçimini ideal olarak benimseyen bir yaşam tarzının ayrılmaz parçası.
Sayfa 216Kitabı okudu
Reklam
imamhatip mevzusu
Cumhuriyet' in eğitim projesinin özlü bir ifadesi olan ITK, "Milli Eğitim Bakan lığı'nın, dinsel hizmetleri sağlayacak 'kamu görevlilerini' eğirmek üzere özel okullar kuracağını" özel olarak belirtmiştir (Madde 4). Din eğitiminin "din hizmetleri için eğitim" biçiminde sınırlanmasına yönelik bu girişim, ilk günlerde itiraz görmese bile o zamanlardan bu yana tartışmalı bir konu olarak gündemde kalmıştır. 1945 yılında çok partili siyasete geçilmesiyle birlikte, ITK'nın ilk dönemlere özgü ödünsüz uygulamasından önemli sapmalar ortaya çıkmıştır. Bunlardan biri, aslında 1924 tarihli Tevhidi Tedrisat Kanunu uyarınca kurulan İmam Hatip okullarının 1973 tarihli Milli Eğitim Temel Kanunu ile birlikte orta öğretim sistemine dahil edilmesidir. Yeni yasayla birlikte söz konusu okullar, öğrencileri dinsel hizmetler verebilecekleri biçimde eğitmenin ötesinde, onları yüksek öğrenime de hazırlayacaktı. Bu değişiklik sonucunda o dönemde var olan 29 İmam Hatip okulu önemli yapısal değişiklikler geçirerek İmam Hatip liselerine dönüşmüştür1 (Akşit, 1991).
Sayfa 102Kitabı okudu
Mevhibe Özocak okurunun profil resmi
İkinci ve en belirgin olan özellik, bu okul(özel Atatürkçü modern lise) kül- türünde öğretmenlerin, kız ve erkek öğrenciler arasındaki kişisel ilişkiler konusunu, cinsellik, bekaret ve rasgele ilişki kurma gibi konu ve kavramlardan büsbütün yalıtılmış biçimde tartışmalarıdır. İmam Hatip liselerindeki kültürde gözlenen, erkek ile kadın (ya da kız ve erkek öğrenci) arasında akla gelebilecek herhangi bir ilişki söz konusu olduğunda, ilişkinin sadece cinsellik boyutuna yoğunlaşan yaklaşımın tersine, burada, açıkça cinsel terminoloji sayılan kavramları kullanmaktan kaçınmanın da ötesinde, flört ve özel ilişki ile cinsellik arasında bir bağlantı kurulmasında bile belirgin bir isteksizlik sergilenmektedir. Öğretmenlerin sergiledikleri bu tutum, Türkiye Cumhuriyeti'nde kadının tarihini çalışanlara aşina gelecektir. Söz konusu tutum, üst kesime özgü bir kültürel mirasın türevi olarak ortaya çıkmaktadır ve burada kadınların kamusal alanda görünmeleri, kendi cinsel kimliklerinin geri plana itilmesi koşuluna bağlanmaktadır.
bastırılmışın geri dönüşü
Aksoy ve Robins (1997) gibi bazı yazarlar, cumhuriyetçi külrürel mühendisliğin halk tabakaları arasında yarattığı yabancılaşma düzeyini vurgulamak için resmi kültüre karşı bir gerçek külrür ikiliğinden söz edecek kadar ileri gidiyorlar. Bu yazarlar, basit ticari filmler veya popüler müzik (özellikle de Stokes1un 1992 tarihli çalışmasında ele aldığı arabesk) gibi popüler kültür unsurlarını marjinal ve bastırılmış kesimlerin kültürel ifade bulması olarak ele alıyorlar. 11Gerçek11 külrür kavramı bu şekilde dondurulduğu zaman, değişen türleri, 11bastırılmışın geri dönüşü11ne atıfta bulunarak açıklamak mümkün oluyor.
Mevhibe Özocak okurunun profil resmi
Bu görüşe göre yekpare merkezin uyguladığı sansür zayıfladığında veya muhalefetle karşılaştığında, bastırılmış olan kültürel bi- çimler, ister halk smıflarının gem vurulmamış duygusallığı ister İslami ifade biçimleri olsun, yeniden su yüzüne çıkabiliyor.

Okur Takip Önerileri

Tümünü Gör
Mutenalaştırma, savaş sonrası bebek patlaması ve yeni orta sınıfın hızlı ve çok büyük ölçüde yayılması kapsamında ortaya çıkmıştır. Yeni sağlık, eğitim ve iktisadi zenginlik bağlılıklarından faydalanan bu mutenalaştırma etkisini sosyal, siyasal ve fiziksel peyzajda göstermiştir.
Sayfa 105Kitabı okudu
Mevhibe Özocak okurunun profil resmi
Bu istilanın siyasal sonuçları şimdi tümü çağdaş ilişki- lerle ilgili gerçek bir rasyonalizmin ifadesi olan grupların “Yuppiler” (genç, kentli profesyoneller) olarak etiketlenmesinde, Britanya’da Sosyal Demokrat Partinin ortaya çıkmasında, topluluk birliklerinin ve protesto gruplarının oluşturulmasında kendini göstermektedir. İktisadi ve toplumsal etkiler de iyice belirgindir. Mutenalaştırılmış mahalleler giderek birbirine benzemektedir ve bu durum Chicago’dan Boston’a taşınan birinin yaşamak için neredeyse aynı mahalleyi bulabilmesiyle sonuçlanır
28 öğeden 1 ile 5 arasındakiler gösteriliyor.