Bakış Acısı
Hanife Mert Hanım'ın 4 bölüm 400 sayfadan oluşan #BakışAcısı eserini #okudum. Bu eseri okumadan önce #DüşBatımı eserini okumanızı tavsiye ederim. Her ne kadar ayrı eserler olarak algılansa bile birbirinin devamı olduğunu belirtmek isterim. ️️️️️️️️️️️️️️️️ Eser zamanlar arasında geçişlerle 1984 yılları ve 2004 yılları arasında zaman
hoyratlığım, hırçınlığım kaderimin beşik kertmesi şüphelerden Başkalaşmamak için ayakta kaldım, hayatta kaldım düşünmeden Başka acılarım da var, ancak şimdi bahsetmek kanaatinde değilim bu kenelerden
yün kazakKitabı okudu
Reklam
"Beşik kertmesi denilen töre rezilliği neden çıkmıştı. İşte bundan... Soydan saptan güzellikleri dillere destan olan bir kız çocuğu, daha beşikte bebeyken niçin sözlüsü olurdu bacak kadar bir oğlanın?"
Ya dertlisin, ya sevdalı… Eşsiz kalmış keklik misin? Uçamazsın, sekemezsin. Alan almış, satan satmış Beşik kertmesi başın bağlı Başını alıp gidemezsin! Yavru kuşum, bu sendeki güzellik
Sayfa 286 - Çınar Yayınları
köyün kadını
söz konusu çokkocalılık türünde yaklaşık on kadından biri “köyün kadını” ( hohombe ) denilen statüde olur. Evlilik soyadıyla Mary Douglas olarak tanınan Britanyalı ünlü antropolog Mary Tew ilk saha çalışmasını Lele halkı arasında yapmıştır. “İster zorla ele geçirilmiş, ister ayartılmış, ister [tacizkâr bir kocadan kaçtığı için] mülteci olarak alınmış olsun, isterse de beşik kertmesi olsun köyün-kadını büyük saygı görürdü,” der. Aslında bir şefin kızı olup değiş tokuşla başka bir köye verilebilir, o zaman köy topluca o şefin damadı sayılır. İlk altı ay boyunca ya da “balayı” döneminde köyün-kadını olağan işbölümünden muaf tutulur, ağır işlere el atmaz, köyün erkekleri tarafından şımartılır, çünkü ona düşen “kadın işlerini” bile erkekler yapar, kadını et türünde hediyelere boğarlar, başka iyilikler yaparlar. Bu başlangıç döneminde iki gecede bir başka bir erkek, barakasında onunla yatar, fakat ormana gittiği zaman köyün herhangi bir erkeğiyle cinsel ilişkiye girebilir. Bu dönem bittikten sonra “piyasaya sürüldüğünde,” ona “kısıtlı sayıda koca [beş tane kadar] tahsis edilir… bu kocaların kadınla barakasında ilişkiye girme hakkı vardır, ayrıca kocalarına düzenli olarak yemek pişirmelidir.” Zamanla kocaların sayısı azalır, fakat ormanda istediği erkekle cinsel ilişkide bulunmasına hâlâ izin verilir. “Köyün-kadınının” doğurduğu çocukların babalığına bütün erkekler talip olur: “Hepimiz. Köyün bütün erkekleri, çocuğu biz peydahladık.” Bu çocuklar hayat boyu saygı görür, özellikle evlenirken, bir de öldüklerinde.
Kavuran bir sıcaklık bedenimi yalayarak derimden adeta ter söküyor, hatırladığım tüm ölümler bir yağmur halinde zihnime boşanarak yaşamımı sorguluyorlar, ölüm nedir bir zavallı asistanla alıp veremediğin, seni savmaya ömrünü adamış birinden dilenebileceğin ne kaldı, güneşli bir çocukluğun kefareti seni, yüzsüz dilenci, çirkin beşik kertmesi.
Sayfa 78 - Kapı Y.Kitabı okudu
Reklam
58 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.