·
Okunma
·
Beğeni
·
6370
Gösterim
Adı:
İdeal Devlet
Baskı tarihi:
Ocak 1997
Sayfa sayısı:
344
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789757726722
Orijinal adı:
El-Medinetü'l Fazıla
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Vadi Yayınları
Baskılar:
İdeal Devlet
İdeal Devlet
El-Medinetü
İdeal Devlet
... Farabi'ye göre İslam'ın çeşitli anlaşılma biçimleri veya anlaşılma seviyeleri mevcut olabilir ve nitekim de mevcuttur. Bu seviyelerden biri, onu üzerinde hiçbir ciddi zihinsel, akılsal işlemde bulunmadan gelenekçilerin savundukları biçimde olduğu gibi harfi harfine almak ve anlamaktır. Bu, sokaktaki insanın, sıradan insanın, Platon'un sözleriyle "gözüyle görmediği, eliyle tutmadığı şeyleri anlamakta güçlüğü olan "insanın, duyularından akla, sezgiye yükselmemiş ve yükselemeyecek olan insanın anlama biçimi ve seviyesidir (bu inanç seviyesi, Gazali'nin deyimi ile "taklit" seviyesidir.) Ancak bunun üzerinde özel bir gruba, seçkinlere, akıl ve sezgi sahibi insanlara, duyumcu-maddeci değil, akılcı ruhçu insanlara tahsis edilmiş olan özel bir anlaşılma biçimi ve seviyesi vardır ki bu filozofların, bilginlerin anlama biçimi ve seviyesidir. İşte Farabi'ye göre felsefe, o halde, İslam'ın en üstün, en doğru, en mükemmel anlama biçimi ve seviyesidir.
(Arka Kapak)
192 syf.
Ütopyalar her daim cazip gelmiştir bana. Hatta bilim kurgu tarzında veya tadında yazılan kötümser/karamsar/istenmeyen ütopyalara bile ilgim en üst seviyede diyebilirim.
Bilirsiniz, G.Orwell’ın ve A.Huxley’ın yazdıkları dışında kalan diğer tüm ütopyalar istenilen, yani iyimser ütopyalardır.
Farabi de bu eseri vasıtasıyla istenilen türde bir ütopya yazmış.

Farabi, islam dinini temele alarak ideal bir toplum portresi ile karşımıza çıktığı bu eserde; toplumun tüm bireylerinin “erdemli” (erdemli=ahlakın tüm gerekliliğini en üst seviyede icra eden kişi) olduğu bir toplumdan bahsediyor. Zaten bu kitabın ütopya katagorisinde ele alınmasının nedeni de bu. Bilirsiniz “ütopia=ütopya” kelime anlamı itibari ile “olmayan yer” demektir. Bu kavram felsefi ve bilimsel olarak “gerçekleşmesi imkansız şey” diye de ifade edilir.
Yani anlayacağınız; Farabi’nin anlattığı veya istediği toplum modelinin gerçekleşmesi imkansız. Zira bir toplumun tamamının erdemli olması imkansız. Düşünsenize; bir toplum var ve bu toplumda hiç kimse yalan söylemiyor, çalmıyor, haset etmiyor, işini layıkı ile yerine getiriyor, ailesini ihmal etmiyor... Bunun mümkünlük kavramı dahilinde olması düşünülemez bile.
Biz birine “erdemli” diyorsak; o kişinin normal insanlara göre daha az etiksel ihlaller yaptığını ifade etmek istiyoruz.
Farabi de yazdıklarının bir ütopyadan ibaret olduğunu çok iyi biliyor. Bize bu eserinde anlattığı toplum modeli üzerinden şu mesajı veriyor desek çok yerinde olur:
“Olabildiğimizce ahlaklı olursak dolaylı bir sonuç olarak -devletin en üst kademesinden, halkın en taban seviyesindeki bireylere kadar- hepimiz mutlu ve güvende oluruz. Ve tabi ki bu haliyle devlet de millet de kutsiyetini kazanacaktır.

/Her ütopya eseri gibi okunması gereken güzel bir eser/
192 syf.
ideal devlet nasıl olmali.
ideal toplum nasıl olmali.
ideal insan nasıl olmali.
Hepsi öyle ayrıntılı şekilde en ince ayrıntısına kadar anlatılmış ki madde ve ruh ayrımına kadar girmekte. Bu şekilde olunca okurken burda ne demek istedi veya bunu mu demek istedi derken ister istemez kendiniz de tekrar aynı sayfayı okuma ihtiyacı duyuyorsunuz. Çoğu sayfa da dipnotlar mevcut hatta kimi sayfalardaki dipnotlar sayfanın yarısını kaplamakta. Konu olarak işin içine felsefe' de girince onca bilgi üst üste gelmiş bulunmaktadır bu da okuyan için boğucu, sıkıcı bir kitap halini yansıtmakta burada aralarda çıkan bir sayfalik boşluklar okuyucunun imdadına yetişiyor ve kitap belirli bir sayfadan sonra akıcılık kazanıyor. Sabırla ve dikkatiniz dağılmadan okumanızı öneririm şimdiden keyifli okumalar dilerim..
192 syf.
 (872, Fârâbi- 950/951, Şam), 8. ve 13. yüzyıllar arasındaki İslam'ın Altın Çağı'nda yaşamış ünlü filozof ve bilim adamı. Aynı zamanda gökbilimci, mantıkçı ve müzisyendir.

Sunuş bölümünde tercüme edenin verdiği bilgiler ışığında bile salt akıl, ya da mantıkla anlaşılıp, sindirilecek bir eser değil, şahsen daha somut bir kitap beklentisi içindeyken, son derece felsefik ve ütopik bir yaklaşımla oluşturulmuş bir kitap.
Kitabın başlangıcından itibaren yapılan tanımlamalar Allah kavramından başlayarak, evren, gezegenler ve insan hatta varlıkların varoluşu, varolmanın tümden gelim yöntemiyle tanımlamalarını içeriyor.
Okunmasını tavsiye ederim. Anlamak için gösterilen gayret, günün koşulları ve bilgi düzeyi dikkate alınarak yapılırsa daha anlamlı olacağı kanaatindeyim.
192 syf.
·40 günde·Puan vermedi
İdeal Devlet çok hacimli bir kitap olmamakla birlikte içerik olarak oldukça yoğun bir kitap. Okuyucusu için sabrı mutlak surette gerektiriyor. Çünkü Farabi eserinde sadece ideal devlet biçiminden bahsetmiyor 'Dünya bir toz bulutuydu' sözü bile henüz söylenmemişken başlıyor kitap. İlk neden onun özellikleri ondan çıkan akıllar, gök cisimleri, alem ve insana ulaşan bu serüven en sonunda insana en uygun ve uygun olmayan yaşama biçimlerini veriyor... Ama mutlak suretle diyebilirim ki kitaba verilen emek okuyucu için kıymetini artırıyor...
192 syf.
·8/10
Farabi'nin İdeal Devlet'i bana göre okuması zor, anlaması daha zor bir eser. Kısa bölümler halinde yazılmış olmasına rağmen dikkatim dağıldığı için bir sayfayı birden fazla okuduğum oldu. Bir İslam aydınının fikirlerini merak ettiğim için okumak istedim ve açıkçası tamamen din temeline dayandırılmış bir eser okuyacağımı düşünmüştüm. Öyle olmadığını okudukça anladım ve daha çok hoşuma gitti. Farabi'nin bakış açısı pek alışkın olduğumuz dindar bakış açısı değil aslında ve bu da neden İslam'ın Altın Çağı'nda yaşamış ünlü filozof ve bilim adamı olarak tanındığını gösteriyor. Özellikle adalet ve dindarlık hakkındaki fikirleri etkileyici. Kısaca söylemek gerekirse okunmasında fayda görüyorum.
192 syf.
Sayın sevgili okurlar Farabi ile başbasa kalmış bulunmaktayiz. Farabinin diğer İslam filozoflari arasındaki yeri ayrıdır bende. Kendisi rasyonalist bir gelenek canlandirmistir doğu topraklarında. Elbette ki bunu yaparken Aristo ve Platon gibi filozoflardan büyük feyz almıştır. Epistemolojik acidan ele alındığında İslam kültüründe daha doğrusu doğu kültüründe mantığın ilerlemesi adına gerçekten çok büyük ön ayak olmuştur. Bununla kalmayıp İbni Rust ve İbni Haldun gibi muhteşem beyinleri çok etkilemiştir. Doğu toplumu için gerekli olan mantık ve rasyonalist düşüncenin yesermesi adına uğraş vermiş ve bu uğurda oldukça fazla eser aktarmıştir. Gazali ve ekolünden gelen kişilerin okunmasındansa Farabi ve ekolünden gelenlerin değil okunmasını hatmedilmesini kalben dilerim. Adam bilimsel konuşuyor bilimsel çıkarımlar yapmaya çalışıyor. İşlevsellik adına örnekler sunuyor ve toplumun kalkınması ugruna çaba gösteriyor. Ha bunu yaparken tavazu da gösteriyor. Öyle etek öptüren kişilerden değil.

İdeal devlet eseri her ne kadar yönetim ve topluma atfedilse de eserde bu uğurda pek bisey ele alınmadığı ortadadır. Eserin tamamiyle politik olması ya da sosyolojik olmasını dilerdim. Okumaya başlamadan bunu umuyorum. Lakin eser sosyoloji ve yönetim anlayışı dışında bir çok şeyi ele almış bulunmakta. Tanrı anlayışı kavrayışi mantık gezegenler insan organları vs vs.. Bunlar eserde karşılaşacağınız konular. Dikkate değer bir şey de bunlar anlatılırken kademe kademe ele alınması. Daha büyük daha Erdemli daha kıdemli vs vs kademelere ayırarak ele almış Farabi. Ve bu kademeler önem derecelerini arzetmektedir. Sayısal değerlerle konular bağlantılandirilmis gibi. Bu özellik protagorasin sayı mistisizmini akla getirdi lakin karşılar mi sayı mistisizmini bilemem. Aristo ve Platon dan etkilendiği aşikar bu eserde..

Eserin bir bölümünde toplum yapısına daha doğrusu olmasını istediği toplum yapısına deginmistir. Bunu yaparken zitliklara başvurup karşılaştırma yapmıştır. Kötü toplumlar cahil toplumlar Erdemli toplumlar demokratik toplumlar. Onun istediği toplum olabildiği kadar erdemli olup demokratik olmalidir. Bu şekilde ilerleme sağlanabilir ancak. Bu toplumlarda bilim gelistirilmeli, hırsızlik yapılmamali ve boş işlerle uğrașılmamalıdır. İstendik yönde bir toplum düşüncesi olduğundan ötürü eser az biraz ütopik değerler taşımaktadır. Ve böyle bir düzenin oluşturulabilmesi için elbette ki yöneticilerinin de çok iyi olması lazım. Ya da çok iyi yöneticilerin seçilmesi lazım. Filozoflarin yönetici olması gerektiği düşüncesi Farabide karşımıza çıkmaktadır. Farabi'ye göre, başkanlık edecek kişide su erdemler bulunmalıdır: Organları tam olmalıdır, anlayışlı olmalıdır, belleği güçlü olmalıdır, akıllı ve ince görüşlü olmalıdır, güzel konuşmalıdır, öğrenmeye gönüllü olmalıdır; yiyeceğe-içeceğe ve eğlenceye tutkun olmamalıdır, doğruluğu sevmeli, yalancılıktan kaçınmalıdır. Nefsini yüksek tutmalı ve kendisinden kuşkulandıracak şeylerden çekinmelidir, dindar olmalı ve dünyevi kaygılarda gözü bulunmamalıdır, adaletli olmalı ve kötülük yapmaktan çekinmelidir, işinde arzulu olmalıdır.

Velhasıl kelam sevgili okurlar.. Bu eser okunmali. Gazali ve ekolundense bunlar okunmali. Eser çok karışık. Anlamakta cidden zorlanacak yerler olmakla birlikte anlama uğruna yani başınızda olan nesnelere başvurabilirsiniz benim gibi. Kademe anlayışı olduğu için değerlerini akılda tutmak adına kalemi en başa bardağı bir altına silgiyi en alta koymak durumunda kalabilirsiniz siz de. :) :) olabildiği kadar not tutmanız iyi olacaktır düşüncesindeyim. Ve sindire sindire okumanızı dilerim.

İyi okumalar
192 syf.
·2 günde·Beğendi·8/10
Farabi'nin M. S. 910'lu yıllarda yazdığı bilinen son eseri. Antik Yunan'ı ve filozofları iyi etüt etmiş İslamla yoğurmaya çalışmış değerli bir İslam filozofu. Eserin bazı bölümleri çok ilginç. Alt yapısı olmayan okurların küfür diyebileceği görüşler var. Metafiziğe, felsefeye meraklı olanların mutlaka okuması gereken temel eserlerden birisi. En az iki kez sindirerek okunmalı.
192 syf.
·Puan vermedi
O' na daha yakın olmamız ise ancak bilfiil akıl olmamız sayesinde mümkündür. Maddeden tamamen sıyrıldığımız zaman, zihinlerimizde İlk Olan'a ait kavrayışımız tam olacaktır.

Platondan büyük oranda etkilenen Farabi Medinetül Fazılada yani ideal devlette bize erdem,mutlul ,ideal yöneticiler,ideal şehirler,evrenin katmanları,varlık,gökcisimleri gibi birçok konuda kendi görüşü çerçevesinden bilgiler sunmakta.Kitapta Farabinin Sudur Teorisine dair izlerde görmekteyiz.Bence okuması zor en azından okumak için belli oranda bi birikimin olması gerekmektedir.Kendim okurken zorlandığımı itiref etmeliyim. Farabi İdeal Devlet
192 syf.
·1 günde·4/10
Düşünüyorum lakin üzerine kurabileceğim tek cümle şu oluyor: 21. yy insanı bu kitabı nasıl bir bilgi birikimiyle okusun ve anlasın ? Tüm alakamı ve merakımı üzerine yoğunlaştırdıktan sonra bile hala kelimeler suyun üzerinde anlamsızca yüzmeye devam ediyordu. Her ne kadar boğulmamaya çalışsam da olmadı. Çevrilen adla yakından uzaktan ilgisini kuramadım. Bir kitap 94 sayfa bambaşka bir mevzudan bahsedip sonra 50 sayfa devletten bahsedince ki bu bahis bile o kadar enteresan şekilde oluyor ki insan idrak edemiyor adının kaynağını, nasıl olur da adı İdeal Devlet olur. Sadece şunu merak ediyorum okuyan birisi varsa bana ulaşabilir mi ? Anlamak istiyorum.
192 syf.
·1 günde·4/10
Kitap Farabi'nin felsefesini genel olarak baştan sona içeriyor. Kitabın adı ideal devlet olsa da yaklaşık yarısı Farabi'nin fizik, metafizik ve ruh ile ilgili fikirlerini anlatıyor. İdeal Devleti anlatırken devleti de organizmaya benzetiyor. Nasıl ki organizmayı oluşturan organlar varsa devlet de o organlarının görevlerini yerine getirmesiyle oluşmuştur ve aralarında hiyerarşi olduğuna dikkat çeker. Eserde İlk Var Olan’ın nitelikleri, diğer varlıkların nasıl meydana geldiği, varlıkların dereceleri, bunun organlardaki karşılığı, bir beden gibi işleyen şehir-toplumu yönetecek kişinin nitelikleri, şehir-toplum türleri, her birinin güçlü ve zayıf yanları ele alınır.
192 syf.
·7/10
İdeal Devlet kitabı, Platon’un Devlet kitabı gibi hayali veya Thomas Moore’un Ütopyası gibi gerçekdışı değil de tamamen İslami hakikatlere dayandırılmış okunması oldukça zor bir kitap olarak yorumlanabilir. Okurken kendini tekrarlayan cümlelerle karşılaşabilirsiniz. Tüm temel konuları (Yıldızların hareket, İnsan doğası gibi konular dahil) o dönemki bilgi birikimiyle çok iyi yorumlamış. İyi okumalar.
176 syf.
·4 günde·8/10
Kafam çok karmaşık bu kitap hakkında. Yaklaşımını çok beğendim, Platon ilk devleti tanımlıyor, Hobbes ilk insanı tanımlıyor, Farabi ise ilk yaratıcıyı, ilk olanı tanımlamakla başlamış. Kitabın büyük çoğunluğu anlaması çok zor oldu benim için ve orta kısının büyük çoğunluğu havada uçtu . Ve kitapta diğer fikirleri açıklamaya başladığı kısım benim komik bir şekilde daha çok hoşuma gitti. Ardından gerçekliğin kesin olmayışı ve bizim algımız üzerine kurulu oluşu, imkansız diye bir şeyin olmayışı üzerine bir kısım yazmış. Çok kısa bir kısım ama bu kısım benim kitaba olan sevgimi kat be kat arttırdı. Anlaması zor ama çok güzel analizler bulunduran bir kitap oldu bu benim için. Modern siyaset felsefesinde söylenen bir çok şeyin kıvılcımı görülüyor.
O'nun sureti de yoktur; çünkü suret ancak maddede olabilir. Eğer O'nun sureti olsaydı, özünün madde ve suretten meydana gelmesi gerekirdi.
Farabi
Sayfa 4 - Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Mutluluk, kendisi için istenen, hiçbir zaman bir başka şeyin elde edilmesi için istenmeyen, "iyi"dir. Onun ötesinde, insanın elde edebileceği daha büyük bir şey yoktur.
Mutluluğa engel olan filler kötü şeyler, yani kötü fillerdir. Bu fiillerin doğduğu istidatlar ve melekeler ise eksiklikler (nakais), erdemsizlikler (razail) ve aşağılık nitelikerdir (hasâis).
...Öte yandan ruhsal hallerin, bazısı daha çok, bazısı daha az olmak üzere, bedenlerin mizaçlarına tabi oldukları
da ortaya çıkmıştı. Çünkü her ruhsal hal, içinde bulunduğu bedeninin gerektirdiği biçimde olur. İşte bunlardan çıkan zorunlu sonuç, içinde bulundukları bedenler farklı olduğu için, ruhsal hallerin de farklı olacağıdır. Bedenlerin birbirlerinden farklılıkları sonsuz olduğundan, ruhların da birbirlerinden
farklılıkları sonsuz olacaktır.
Kuran'ı ve genel olarak İslam'ı, İslam toplumunun ve kültürünün gelişim tarihinde farklı çağlar, farklı şekillerde okumuşlardır. Kelamcıların kanıt, delil ve diyalektik gördükleri yerde mutasavvıflar sezgi, duygu ve aşk görmüşlerdir. Fıkıhçıların bir yasa olarak okudukları Kuran'ı başta Gazzali'nin kendisi olmak üzere birçokları bir ahlâk olarak okumuşlardır. Aynı tartışma ve farklı bakış açıları zamanımızda da devam etmektedir. Öyle anlaşılmaktadır ki Farabî de Kuran'ı bir "felsefe" olarak okumanın veya felsefenin bakış açısından okumanın onun en iyi okuma biçimi olduğu üzerinde ısrar etmiştir.
İnsandaki ilk akılsallar, onun mükemmelleşmesini tamamlamadaki (istikmâl) ilk aşamayı teşkil eder. Ancak bu akılsallar ona sadece mükemmelleşmenin tamamlanarak
nihayete ulaşmasında kullanılmak üzere verilmişlerdir. Bu nihai mükemmellik ise, mutluluktur.

Kitabın basım bilgileri

Adı:
İdeal Devlet
Baskı tarihi:
Ocak 1997
Sayfa sayısı:
344
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789757726722
Orijinal adı:
El-Medinetü'l Fazıla
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Vadi Yayınları
Baskılar:
İdeal Devlet
İdeal Devlet
El-Medinetü
İdeal Devlet
... Farabi'ye göre İslam'ın çeşitli anlaşılma biçimleri veya anlaşılma seviyeleri mevcut olabilir ve nitekim de mevcuttur. Bu seviyelerden biri, onu üzerinde hiçbir ciddi zihinsel, akılsal işlemde bulunmadan gelenekçilerin savundukları biçimde olduğu gibi harfi harfine almak ve anlamaktır. Bu, sokaktaki insanın, sıradan insanın, Platon'un sözleriyle "gözüyle görmediği, eliyle tutmadığı şeyleri anlamakta güçlüğü olan "insanın, duyularından akla, sezgiye yükselmemiş ve yükselemeyecek olan insanın anlama biçimi ve seviyesidir (bu inanç seviyesi, Gazali'nin deyimi ile "taklit" seviyesidir.) Ancak bunun üzerinde özel bir gruba, seçkinlere, akıl ve sezgi sahibi insanlara, duyumcu-maddeci değil, akılcı ruhçu insanlara tahsis edilmiş olan özel bir anlaşılma biçimi ve seviyesi vardır ki bu filozofların, bilginlerin anlama biçimi ve seviyesidir. İşte Farabi'ye göre felsefe, o halde, İslam'ın en üstün, en doğru, en mükemmel anlama biçimi ve seviyesidir.
(Arka Kapak)

Kitabı okuyanlar 463 okur

  • Seyran Uluç
  • Yusuf çağin
  • Faruk

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0