7,9/10  (9 Oy) · 
40 okunma  · 
5 beğeni  · 
874 gösterim
[Sait Faik'te] yaşama hırsından başka, hatta ondan daha baskın bir "anlama hırsı" sezer gibi oluyorum. Tabiatı, eşyayı, insanları aynı nizam içinde harekete getiren büyük kanunun sırrını çözmek ister gibi bir hali vardı Sait Faik'in.

İnsanlar, eşya ve tabiat, birbiriyle külçe olmuş, Sait Faik'i hırsla kendine çeken bir muamma haline gelmiştir. Ama Sait Faik'in usulü, bu külçeyi tahlil yoluyla kavramak değildir. Böylesi, âlimlerle filozofların işidir. Sait Faik, sevmek ve yaşamak yolundan şair sezişiyle bu bilmeceyi, çözmek değil, fakat topyekûn kavramak ve içine sindirmek ister. Okuyucudan istediği şey ise, onun da kendi hesabına bu tecrübeyi yapmasıdır. Sabri Esat Siyavuşgil (kitaptan, s. 136)
(Tanıtım Bülteninden)
  • Baskı Tarihi:
    Kasım 2014
  • Sayfa Sayısı:
    148
  • ISBN:
    9786053322573
  • Yayınevi:
    İş Bankası Kültür Yayınları
  • Kitabın Türü:
Bizimmahalleninkitapcisi 
03 Şub 23:29 · Kitabı okudu · 1 günde · 10/10 puan

Kimi yazarlar biz kalemini ne kadar geç keşfetmiş olursak olalım, yazdıklarıyla yaşamımıza dokunup vazgeçilmezlerimiz arasında yerini almaya başlar. Bir defa o usta kalemden dökülmüş satırların tadına baktıktan sonra okudukça okuyası gelir insanın. Şüphesiz ki, Sait Faik'te benim için okudukça eserlerine doyamadığım, okudukça okuyasım gelen nadide yazarlardan biridir. Artık öyle bir hal aldı ki bu durum, okumadığım zamanlarda "Ah, şurada bir Sait Faik olsa da, satırlarında bir zaman yolculuğuna çıksam; oturduğum yerden bambaşka zamanlara mekanlara yolculuk etsem de hiç bilmediğim insanların arasına karışıp yeni hayatlara konuk olsam," demekten kendimi alamıyorum. Yani diğer bir deyişle, okumadığım zamanlarda canım Sait Faik'ten bir eser okumak, onun satırlarında kaybolmak istiyor.
Klasik hikaye tekniklerini yıkıp yerine kendine has bir teknikle hikayelerini kaleme alan, modern Türk hikayeciliğinin öncüsü olan sevgili Sait Faik, okunan her eserinde bir kez daha hayran olunası ustalardan biri. Bence Sait Faik'i özel kılan noktalardan biri de hikayelerini kaleme almadan evvel bulunduğu mekanda kimsenin görmediği ya da pek fark etmediği kişileri başarılı gözlem yeteneğinin süzgecinden geçirerek yazıya dökmesidir. Yani bir nevi, meslektaşlarının aksine saklı diğer cevherleri görebilme, onları kolaylıkla bulundukları ortamdan çekerek yazıya aktarabilme kabiliyetidir. Bu nedenledir ki doğayı, iyisiyle kötüsüyle insanları böylesi muazzam bir ustalıkla kaleme almış, adeta şiirsel bir dille sarıp sarmalamıştır. Ah, Sait Faik! Bambaşka ve eşsiz bir kalem...

Sait Faik hayranlığı bir kenara biraz da kitabımıza değinecek olursam Kumpanya, üç uzun öykü ve anılarda Sait Faik'in anlatıldığı ekten oluşan bir öykü kitabıdır. Eserlerinde genelde toplumdan ziyade kendi gözlem ve deneyimlerinden yola çıkarak bireyi konu alan Sait Faik'in, 'Kumpanya' eserinde biraz daha toplumsal yanının ağır bastığını görmek mümkün. Kitaba ismini veren ve benim de okurken çok beğendiğim Kumpanya öyküsü, taluat tiyatrosu ( hiçbir metne bağlı kalmayıp, doğaçlama oynan tiyatro türü) ve bu tiyatroda çalışanların yaşamlarını ve sıkıntılarını konu alıyor. Bu öykü daha sonra 1975 yılında TRT tarafından beyazperdeye uyarlanmış. Kitapta yer alan ikinci öykü 'Kriz'de ise toplumsal bir eleştiri vardır ve Sait Faik bu öyküyü kendi kişisel deneyimlerinden yola çıkarak kaleme almıştır. Kitabın son öyküsü 'Gauthar Cambazhanesi' ise Sait Faik'in muazzam gözlem yeteneğinin bir ürünüdür. Sait Faik bu öyküsünde Fransa'nın Grenoble şehrine yaşadığı olayları ve yaptığı gözlemleri harmanlayarak kaleme almıştır.

Sait Faik'in doyumsuz kaleminden doyumsuz yolculuklara çıkacağınız, bireyden ziyade topluma odaklanacağınız bu güzel esere mutlaka şans vermenizi tavsiye ediyorum. Kitabınız bol, keyfiniz daim olsun :)

ihtiyar 
26 Ağu 2015 · Kitabı okudu · 7/10 puan

Üç öyküden oluşan kitaptır. Birinci öykü kumpanya 1975 yılında televizyon filmi olarak çekildi. İkinci öykü olan kriz ise toplumsal bir eleştiri içerir ve Sait Faik'in geçmiş tecrübeleri ile oluşturulmuştur. Kitabın son öyküsü olan gauthar cambazhanesin, yazar, Fransa'nın Grenoble şehrinde yaşadığı olaylar ve yaptığı gözlemler sonucunda yazmıştır.

Kitaptan 6 Alıntı

"Allah hayıra tebdil etsin!"
"İster hayıra tebdil etsin, ister bayıra! Orası onun bileceği şey. "

Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (YKY Sayfa 27)Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (YKY Sayfa 27)

Seyirciler arasında Şekspir otursaydı, faciasını komediye niçin çevirdiğini anlar, hoş görür; "Yes! Olrayt!" derdi.

Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (YKY Sayfa 13)Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (YKY Sayfa 13)
Burak Uzun 
01 Mar 2015 · Kitabı okudu · Puan vermedi

"Bir saadet için. İnsanların bütününün saadeti için yapılan her hareket insanlık hareketidir. Her ölüm bir kahramanın ölümüdür."

Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (Sayfa 72 - YKY baskısı)Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (Sayfa 72 - YKY baskısı)
Bizimmahalleninkitapcisi 
 07 Şub 21:47 · Kitabı okudu · İnceledi · 10/10 puan

"Çocukluk, insana o kadar çabuk geri geliyor ki, adeta onu içimizde gizli bir yerde saklıyor gibiyiz. İstediğimiz zaman o, bir saniyede bizi buluveriyor. Onu kaybeden, onu kendimizden defeden biz olduğumuz halde o sadık bir köpek şammesiyle bizi arayıp bulacak. En ümit etmediğimiz zaman ona, bizi bulmak fırsatını vereceğiz."

Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (İş Bankası Kültür Yayınları)Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (İş Bankası Kültür Yayınları)
ozge 
15 May 2016 · Kitabı okudu · Puan vermedi

Sence bir insan mı kıymetlidir, bir Süleymaniye camisi mi? ( kriz adlı öyküden )

Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (Sayfa 85)Kumpanya, Sait Faik Abasıyanık (Sayfa 85)