Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Tevrat araştırıcılarını yüzlerce yıldan beri meşgul eden ve nedenini bulamadıkları bir konuda yine Sümer metinlerinin çözülmesi ile açıklanabildi O da Tevrat'ta bulunan "Süleyman'ın şarkılar şarkısı "Bölümü açık saçık şiirlerden oluşan bu bölüm Tevrat'ta ne için bulunuyordu Görünüşe göre Onlar ne dinle ne de tarihle ilgiliydi bu şiirde bir seven bir sevilen vardı bunu kilise papazarı İsa'yı seven kiliseyi seven İbrahim'e ise Yahveyi seven İsrail seven olarak yorumlamışlardı 19 yüzyılda ise bunların İsrail düğünlerinde yapılan törenle ilgili olduğunu söylenmişti . Bu yüzyılın ilk yarısından sonra Özellikle İstanbul Arkeoloji müzeleri arşivindeki Sümer edebi metinleri okunup çözülünce" Süleyman'ın şarkılar şarkısındaki" şiirlere benzer şiirler bulundu yapılan incelemelerde bunların Sümerlilerin yeni yıl bayramında fazla eşliğinde söylenen şarkılar ve ilahileri olduğu anlaşıldı
Sayfa 74 - Kaynak yayınlarıKitabı okudu
İnsanlardan kimi Allah'a yalnız bir yönden kulluk eder. Şöyle ki: Kendisine bir iyilik dokunursa buna pek memnun olur, bir de musibete uğrarsa çehresi değişir. (Hac Suresi, ayet 11.) Bunun benzerini, Sumer atasözlerinde buluyoruz: Eğer aç iseler ölmüş gibidirler Eğer tok iseler tanrılarla yarışırlar. Eğer işleri yolunda giderse göğe uzanmış gibidirler, Sıkıntıda iseler yeraltına girmiş gibi olurlar. Ayrıca Süleyman'ın meselleri, şarkıları, ağıtlar, Davut'un ilahileri hep Mezopotamya etkisi ile yazılan konular.
PDF Kaynak yayınları, 5. Basım 2008
Reklam
İlk Mesihler
Sümer ve Akad'ınkiler de dahil olmak üzere, Doğulu hükümdarlar çağdaş tarihçiler tarafından despot zorbaların çarpıcı örnekleri olarak gösterilirler: zalim, baskıcı ve acımasızdırlar. Sümerli şairler hükümdarlarını hiç de böyle görmezler; onlara göre, kralın bütün eylemlerinin-savaşa önderlik etmek, tapınaklar dikmek, kültleri yaşatmak, kanalları onartmak, anayollar yaptırmak ve onartmak, yasalar çıkarmak hepsinin tek yüce amacı vardır: halkı mutlu, zengin ve güvenli kılmak. Şu tema, ilahilerin sürekli yinelenen motifidir: kral tahıl ambarlarını dolduran çiftçi, ahır ve ağılları bereketlendiren çobandır; ülkenin yüksek koruyucu duvarıdır, halk onu babası olarak görür ve onun tatlı gölgesinde güven içinde yaşar. Kısacası, şairin en sık yinelenen cümlesini alırsak, "o halkın soyunu tatlılaştırır." Bu onun tek dürtüsü değildi kuşkusuz, hükümdarın cesur, bilge, dindar ve iyiliksever eylemleri için esin kaynağı olan en azından bir tane daha önemli nedeni vardı: takıntılı ve hırslı bir biçimde ad ve ün kazanma dürtüsü. Kralını övme ve onun başarılarını kutlamakla derinden ilgili olan şairler bütün ilahileri boyunca, onun kudretli eylemleri ve eşsiz başarılarının sonucu olarak "tatlı" ve "soylu" adının çok uzak günlerde de bütün ülkelerde, özellikle de edubba'nın "yazmanlar"ı, yani, kendileri gibi şairler ve yazarlar tarafından, onurlandırılacağını ve yüceltileceğini yinelemekten usanmazlar.
Sayfa 338Kitabı okudu
Sümer kültürü çalışmasında büyük bir farkla öne çıkan malzeme, özellikle daha tinsel açılarıyla, İÖ yaklaşık 1750’lerden kalma “edebi” tablet grubunun içeriğidir; bunlar­ da Sümer destanları ve mitleri, ilahileri ve ağıtları, atasözleri ve “bilgelik sözleri” vardır. Ve, bugüne değin çıkarılmış Sü­mer yazınsal malzemesinin enginliğine karşın, yalnızca üç bin kadar tablet ve parçanın -yüzde birden fazlası değil- Sümer edebi yazılarını içeriyor olması önemli bir ayrıntıdır.
Dünyada ilk defa yazıyı bulan ve yayan,yaşayış biçimlerine uygun kanunlar yapan Sümerler,M.Ö 1950 yıllarından başlayarak tarih sahnesinden ağır ağır çekildiler.Buna rağmen Sümerce Babil okullarında,İsa'nın doğumuna kadar okutuldu;Sümer ilahileri Babil tapınaklarında söylendi.Babil yazısının tanınmasıyla Sümer dil ve edebiyatı ve dünya görüşü Batıya yayıldı,Anadoluda Hitit devletinin başkenti Hattuşaş okullarında Sümerce çalışıldı,aynı edebi motifler işlendi ve bütün bunlar daha sonra Mısır'a kadar uzandı.
Sümer ilahileri tanrıları, kralları, mabetleri övmek için Sümer şair ve ozanları tarafından kaleme alınmış şiirlerdir. Bu şarkılarda yazar ya onları kendi ağzından över, veya kendi kendilerini övdü­rür.
Reklam
Tanrı düşüncesinin, sentezin, tanrının sanatsal olarak maddileşmesi, ete kemiğe bürünmesi tapınakları, heykel sanatını ve ister istemez ilk edebi denemeleri yaratmıştır: yani ilahileri, şiirleri ve destanları...Aynı şekilde, tapınakların inşa edilmesi Sümer-Babil'de astronomi incelemelerini, Mısır'da geometriyi, Yunan'da orantıyı vb geliştirdi.
13 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.