Giriş Yap

İbrahim Şinasi

Yazar
7.3
2.786 Kişi
Unvan
Gazeteci,şair,oyun Yazarı
Doğum
İstabul, 1826
Ölüm
İstanbul, 1871
Yaşamı
Batı uygarlığındaki Türk Edebiyatı'nın kurucusudur. Tanzimat Edebiyatı'nı başlatan, Batı Edebiyatı yolunda nazım ve nesir türünde ilk olarak eser veren Şinasi'dir. İlk çeviri şiirleri, ilk noktalama işaretleri, ilk özel Türk gazeteciliği ve ilk yerli tiyatro eseri edebiyatımıza onunla girmiştir. Akılcı ve mantıkçı olup, Türk toplumuna yeni bir görüş kazandırmak gayesindedir. Halkçıdır, halka karşı sorumluluk duygusu ile doludur. Halk, vatan millet gibi sözcükleri bugünkü anlamda ilk olarak kullanan yine Şinasi'dir. Şiiri mecazlardan arıtıp yalın hale koyar,soyut anlatımdan somut anlatıma geçer. Halk dehasına inanır, edebiyatımızda ilk olarak halk kaynaklarından yararlanıp dil, folklor araştırmaları yapar. Mazmunlu deyişler yerine sade bir dil, konuşma diline dayanan bir Türkçe yerleştirmiştir. Sanat için sanat ilkesini bırakır, halk için sanat ilkesine bağlanır. Divan Edebiyatı'ndaki parça güzelliği anlayışına karşı, toplu güzellik anlayışını savunmuştur.Toplumu bilgice kalkındırmak için en önemli yolun gazete olduğunu bilmiş ve ilk özel gazeteyi çıkarmıştır.(Tercüman-ı Ahval)Nesir alanında da kompozisyon alanında karşımıza çıkar.

İncelemeler

Tümünü Gör
64 syf.
·
1 günde
·
Beğendi
·
10/10 puan
Şair Evlenmesi edebiyatımızın ilk tiyatro eseri. Hatta Moliere'in dilimize kazandırılması bu eser sayesinde olmuş. Oyun bir ilk olduğu için karakterler derinlikten uzak, olay örgüsü azıcık basit. Ancak konu hala taze. Adaleti ancak rüşvetle sağlayan bir imam, cahil mahalleli tarafından küçümsenen aydın/ eğitimli kişi, görücü usulü evlilik. Eser 1860'ta yazılmış, yıl 2022, tanıdık geldi mi? Kitap 6 lira, alın, okuyun, ağlanacak halimize 6 lirayla gülün. Bol okumalı güzel günler diliyorum…
Şair Evlenmesi
7.3/10 · 11,8bin okunma
·
1 yorumun tümünü gör
Reklam
64 syf.
·
Puan vermedi
Şair Evlenmesi
Kitaba dair bence en önemli şey anlatılanların öylesine bir insanın değil,bir şairini görücü usulü bir evliliğe zorlanması. Görücü usulü evliliğin,kültürün etkisinin şair tarafından beklenmediği ve evlenmeye zorlanacağı vakte kadar kime aşık olacağını,kimi seveceğine karar verebilmesi,yani zihni tercihleri konusunda özgür bırakılması ancak eylem kısıtlamasına uğratılması. Bu zihni özgürlük ve eylem kısıtlamasının şair evliliğiyle birleşmesinin ve görücü evliliğin,istemediği bir şeye zorlanmanın şair için daha ağır olmasının nedeni kendi kendine düşünebilmesi,bir başka kadınla evlenmek istemesi. Bir başka şey istemeseydi ve önünde daha iyi bir seçenek olmasaydı,kendisi buna karar verecek bireyselliğe sahip olmayıp,kendisinin seçimi ya da toplumun istediği - ki toplumun istediği olduğu da meçhul.Toplumun uygun gördüğü değil,toplumun uygunluğu önemsemeyip,kimle evlendiğinin de bir anlamının olmadığını ve evlenmenin,öyle ya da böyle,onla ya da bunla evlenmeyi önemli görmesiyle,evliliğin nasıl ve kimle gerçekleştiğinin evliliğin kendisinin gerçekleşmesinden daha az öncelikli olması nedeniyle toplumun seçiminin de gerçek bir seçim olduğu meçhul. - arasında bir fark görmeyecek olsaydı itaat etmek daha normal ve gerçekten de daha katlanılası,hatta güzel bile olabilecekti. Kendi kendisi toplumun seçeceğinden daha iyisini seçtiğini düşündüğü için toplumun dayatmasına katlanmak zorlaşıyor. Daha neyi sevdiğini bile bilmeyen biri için alışma süreci ekside değil sıfır noktasında başlıyor,az ya da çok sevmek de çok kolay olurdu. Şairin evlenmeye zorlandığı kişiye değil de başkasına aşık olması da,aşık olabilmesi ve daha öncesinde biriyle evlenmeye zorlanacağı ya da evlenmek istediği kişiyle evlenmesinin istenmeyeceği,aralarında bir çekimin olmaması,kendisinin veya sevgilisinin artık evlenmeyi istememesi dışında evlenmemeleri için bir sebep görmemesi ve kültür konvoyu tarafından hiç beklenmediği anda önünün kesilmesinin onda yarattığı şaşkınlık bu evliliklerin ve kültürün benzer dayatmalarının en ilginç kısımlarından biri. Peşine düşmüş araçlarla sabit hızda gelen bir kültürün,birden hızlanması ve garip bir durumu sezinlediğimiz araç sayısının ani azalmasının ardından sen arkandan gelen araçlara bakarken,önünün kesildiğini korkuyla görmek bu duruma uygun bir temsil olacaktır. Kültürün sana yaşattığı o yolda olamamak değil,araç sahibi olmamak da değil,araca binememek ve aracın yakıtının olmaması bile değil.Asıl sorun yolun bir noktasında hep arkada kalacağını ve önüne engel olarak çıkacağını hissettirmeyen-çünkü şu ana kadar iyi gidiyordun.- arkanda bıraktığın kültürün etkilerin hiç beklemediğin anda karşına çıkması. Kültürün o istediğin şeyin önünde yol boyunca karşına koyduğu birkaç dalga geçilesi engel dışında engelinin olmadığını düşünüyorsun o konu her ne ise ona ulaşmak hakkında. Toplumun tüm barikatlarını yolun sonuna dizdiğini ve asıl sınavın da yolun başı ve ortasında değil sonunda,evleneceğin kişiyi seçmekte,onun tarafından beğenilmekte ve ekonomik sorunlardan da arınmakta olmadığını,tüm kozunu seni onunla evlendirmemek ve başkasıyla zorla evlendirmekte kullandığını görüyorsun. Yalnızca evlilikte değil her konuda toplumun seçtiği yöntem bu.
Şair Evlenmesi
7.3/10 · 11,8bin okunma
·
64 syf.
·
1 günde
·
Beğendi
·
10/10 puan
Şinasi, çağdaş bir edebiyatta tiyatro türünün gerekliliğini anlamış, Şair Evlenmesi'ni yazarak Türk tiyatrosunun da ilk yapıtını ortaya koymuştur. Şair Evlenmesi, alafranga davranışları ve kıyafetiyle mahallelinin pek de hoşuna gitmeyen Müştak Bey adında yoksul fakat ileri görüşlü bir şairin sevip istediği genç ve güzel Kumru Hanım yerine onun huysuz ve yaşlı ablası Sakine Hanım'la evlenmeye mecbur edilmesini konu edinir.
Şair Evlenmesi
7.3/10 · 11,8bin okunma
Reklam
2
4
50 öğeden 1 ile 10 arasındakiler gösteriliyor.
©2022 · 1000Kitap Web Uygulaması · 2.26.42