"Herkese benzemek ve herkes gibi yaşamanın rahatını düşündüm. Daha iyi herkesten ayrılmamak."
...
- Herkesin nasıl yaşadığını biliyor musunuz?
- "Yok..." Bu yok âdeta umurumda değil der gibiydi. "Ne bileyim. Fakat daha fazlasını da düşünebiliriz. Yani herkesin birkaç derdi olabileceğini, bir yığın hastalığı, iç oyucu düşünceleri beraberinde taşıdığını, her ömrün birkaç yolun ağzında geçtiğini düşünebiliriz. Hatta daha ileri gidebiliriz; hani masallarda var ya, üç kardeş üçü ayrı yola giderler. Hakikatini isterseniz, padişahın yalnız bir oğlu vardır. Fakat yollar ayrıldığı için hepsini ayrı ayrı, hatta nasıl diyeyim, biraz da aynı zamanda gider. Çünkü bu yollar birbirine çok yakındır; onun için gidenin gelmediği yoldan, gidenin bedbaht olduğu yola ve saadet yoluna çok kolay geçilir. Bence hayat, ama alay etmiyorum, bir satranç tahtası gibi bizden evvel ve o kadar hesaplı kurulmuş bir şey ki.
Sayfa 326 - Dergâh Yayınları