• 1. Musahipzade Celal (1868-1959)

    Aynaroz Kadısı,
    İtaat İlamı,
    Fermanlı Deli Hazretleri,
    Kafes Arkasında,
    Bir Kavuk Devrildi,
    Macun Hokkası,
    Kaşıkçılar,
    Atlı Ases,
    Moda Çılgınları,


    2. Faruk Nafiz Çamlıbel: (1898-1973)

    Canavar,
    Akın
    Kahraman

    3. Vedat Nedim Tör: (1897-1985)

    İşsizler,
    Köksüzler,
    Üç Kişi Arasında,
    Hayvan Fikri Yedi,
    Çarliston,
    Kör,
    Fevkalasriler
    Sanatkar Aşkı,
    Kadın Asker Olursa,
    Değişen Adam,
    İmralı’nın İnsanları,
    Sanatkar Aşkı ve Hiç,
    Siyah Beyaz,
    Aşağıdan Yukarı,
    Sahte Kahramanlar

    4. Reşat Nuri Güntekin: (1889-1956)

    Hançer,
    Eski Rüya,
    Ümidin Güneşi,
    Gazeteci Düşmanı,
    Şemsiye Hırsızı,
    İhtiyar Serseri,
    Taş Parçası,
    Bir Köy Hocası,
    Babür Şah’ın Seccadesi,
    Bir Kır Eğlencesi,
    Ümit Mektebinde,
    Felaket Karşısında,
    Gözdağı,
    Eski Borç,
    İstiklal,
    Vergi Hırsızı...

    5. Cevdet Kudret (Solok): (1907-1992)

    Tersine Akan Nehir,
    Rüya İçinde Rüya,
    Kurtlar,
    Yaşayan Ölüler

    6. Halit Fahri Ozansoy: (1891-1971)

    Hayalet,
    Baykuş,
    Sönen Kandiller,
    İlk Şair,
    Nedim,
    On Yılın Destanı,
    Bir Dolaptır Dönüyor

    7. Ahmet Kutsi Tecer: (1901-1967)

    Köşebaşı,
    Koçyiğit Köroğlu
    Bir Pazar Günü,
    Satılık Ev

    8. Nazım Hikmet Ran (1902-1963)

    Ferhat ile Şirin,
    İnek,
    İnsanlık Ölmedi Ya! ve yeni uyarlaması Enayi,
    Sabahat,
    Evler Yıkılınca,
    Ocak Başında,
    Yolcu ve yeni versiyonu İstasyon,
    Demokles’in Kılıcı,
    Yusuf ile Menofis,
    Nan İvanoviç Var mıydı Yok muydu,
    Tartüf-59,
    Kadınların İsyanı,
    Yalancı Tanık,
    Kör Padişah,
    Her Şeye Rağmen

    9. Cevat Fehmi Başkut: (1905-1971)

    Küçük Şehir,
    Büyük Şehir,
    Ayarsızlar,
    Göç,
    Öbür Gelişte,
    Paydos,
    Harput’ta Bir Amerikalı,
    Soygun,
    Buzlar Çözülmeden,
    Koca Bebek,
    Hepimiz Birimiz İçin,
    Sana Rey Veriyorum,
    Makine,
    Kleopatra’nın Mezarı,

    10. Orhan Kemal: (1914-1970)

    İspinozlar,
    Koğuş,
    Bekçi Murtaza,
    Eskici ve Oğullan,
    Kardeş Payı

    11. Oktay Rıfat: (1914-1988)

    Bir Takım İnsanlar,
    Atlarla Filler ya da Dirlik Düzenlik,
    Çil Horoz,
    Yağmur Sıkıntısı,
    Zabit Fatma’nın Kuzusu,
    Oyun İçinde Oyun

    11. Aziz Nesin: (1915-1995)

    Çiçu,
    Hakkımı Ver Hakkı,
    Hadi Öldürsene Canikom,
    Tut Elimden Rovni,
    Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz,
    Ah Biz Eşekler (Sermet Çağanla birlikte),
    Sen Gara Değilsin,
    Hazır Ol,
    Bir İnsan Başı Üstüne Üç Fesli Üzünç,
    Bir Kadın İçin Düet,
    Yaşasın Kavuniçi,
    Tek Yol,

    12. Haldun Taner: (1918-1986)

    Keşanlı Ali Destanı
    Dışarıdakiler,
    Ve Değirmen Dönerdi,
    Fazilet Eczanesi,
    Lütfen Dokunmayın,
    Huzur Çıkmazı
    Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım,
    Sersem Koca’nın Kurnaz Karısı,
    Eşeğin Gölgesi,
    Zilli Zarife,
    Astronot Niyazi,
    Ha Bu Diyar,
    Dün-Bugün,
    Aşk ve Sevda,
    Dev Aynası,
    Yar bana Bir Eğlence,

    13.Tarık Buğra: (1918-1994)

    Ayakta Durmak İstiyorum,
    Yüzlerce Çiçek Birden Açtı,
    Dört Yumruk,
    Güneş ve Aslan,
    Patron,
    İbiş’in Rüyası,
    Akümülatörlü Radyo

    14. Sabahattin Kudret Aksal: (1920-1993)

    Evin Üstündeki Bulut,
    Şakacı,
    Bir Odada Üç Ayna,
    Tersine Dönen Şemsiye,
    Kahvede Şenlik Var,
    Kral Üşümesi,
    Bay Hiç,
    Sonsuzluk Kitapevi,

    15. Nazım Kurşunlu: (1911-1980)

    Branda Bezi,
    Çığ,
    Merdiven,
    Fatih,
    Dumanlı’da Telaki Var,
    Melekler ve İnsanlar,
    İpler Elimizde Değil,
    Çivi Çiviyi Söker,
    Analar Babalar Okulu,
    Gecikenler,
    Kör Dadı

    16. Behçet Necatigil: (1916-1979)

    Yıldızlara Bakmak,
    Gece Aşevi,
    Üç Turunçlar,
    Pencere,
    Emekli,
    Hayal Hanım,
    Kadın ve Kedi,
    Yol,
    Gaz,
    Süslü Karakol Durağı

    17. Necati Cumalı: (1921-2001)

    Boş Beşik,
    Geceyi Dinle,
    Mine,
    Derya Gülü,
    Susuz Yaz,
    Ezik Otlar,
    Nalınlar,
    Masalar,
    Bakanı Bekliyoruz,
    Tehlikeli Güvercin,
    Kaynana Ciğeri,
    Yeni Çıkan Şarkılar,
    Zorla İspanyol,
    Vur Emri,
    Aşk Duvarı,
    Gömü,
    Kristof Kolomb’un Yumurtası,

    18. Orhan Asena: (1922-2001)

    Alemdar Mustafa Paşa-Tohum ve Toprak,
    Simavnalı Şeyh Bedreddin,
    Atçalı Kel Mehmet,
    Korku,
    Şili üçlemesi olarak adlandırılan Şili’de Av, Bir Başkana Ağıt, Ölü Kentin Nabzı,
    Gılgamış,
    Yurttaş A,
    Yurttaş B,
    Yurttaş C,
    Tanrılar ve İnsanlar,
    Yıldız Yargılanması,
    Gılgamış
    Yalan,
    Fadik Kız

    19. Recep Bilginer: (1922-2005)

    İsyancılar,
    Ben Devletim,
    Sarı Naciye,
    Yunus Emre,
    Men Kimim,
    Oyun Bitti,
    Karım ve Kızım,
    Kıskanç,
    Sevdiğim Adam,
    Mevlana,
    Zaferden Sonra,
    Sevgi ve Barış,
    Sırat Köprüsü

    20. Adalet Ağaoğlu: (1929-)

    Evcilik Oyunu,
    Çatıdaki Çatlak,
    Tombala,
    Çıkış,
    Bir Kahramanın Ölümü,
    Kozalar,
    Üç Oyun,
    Kendini Yazan Şarkı,
    Sınırlarda Aşk,
    Kışı Barış,
    Sessiz Adam,

    21. Refik Erduran: (1928-2013)

    Deli,
    Bir Kilo Namus,
    Cengiz Han’ın Bisikleti,
    İp Oyunu,
    Karayar Köprüsü,
    İkinci Baskı,
    Büyük Jüstinyen,
    Aman Avcı,
    Ayı Masalı,
    Direkler Arasında,
    Uçurtmanın Zinciri,
    Kartal Tekmesi,
    Turp Suyu,

    22. Güngör Dilmen: (1930-2012)

    Ayak Parmakları,
    Avcı Karkap,
    Canlı Maymun Lokantası,
    Midas’ın Kulakları daha sonra Midas’ın Altınları ve Midas’ın Kördüğümü üçlemesiyle,
    Bağdat Hatun,
    Akad’ın Yayı,
    Kurban,
    Deli Dumrul,
    Ak Tanrılar,
    Hasan Sabbah,
    Ben Anadolu,
    Anadolu: Söylenceden Gerçeğe,
    Devlet ve İnsan,
    konusunu Kurtuluş savaşından almış olan Aşkımız Aksaray’ın En Büyük Yangını,
    Hakimiyet-i Milliye,
    Aşevi,
    Galile’nin Günahları,
    Osmanlı Dram Kumpanyası,
    Troya İçinde Vurdular Beni,
    Kurban

    23. Turgut Özakman: (1930-2013)

    Ocak,
    Paramparça,
    Kanaviçe,
    Güneşte On Kişi,
    Duvarların Ötesi
    Babamla Birlikte,
    Ben Mimar Sinan,
    Ah Şu Gençler
    Fehim Paşa Konağı ile
    Resimli Osmanlı Tarihi,

    24. Ülker Köksal: (1931-)

    Sacide,
    Yollar Tükendi,
    Besleme,
    Adem’in Kaburga Kemiği,
    Bir Garip Oyun,
    Uzaklar,
    Sevdalı Fidanlar,
    Karanlıkta İlk Işık,
    Dünyanın Yaşlı Çocukları

    25. Turan Oflazoğlu: (1932-)

    Keziban,
    Allah’ın Dediği Olur,
    Elif Ana…

    Tarihi Oyunlar:

    Deli İbrahim,
    IV. Murat,
    Genç Osman,
    Bizans Düştü-Fatih,
    Kösem Sultan,
    Kanuni Sultan Süleyman-Hem Kanuni Hem Muhteşem,
    III. Selim-Kılıç ve Ney,
    Cem Sultan,
    Sinan,
    Kanuni,
    Yine Bir Gülnihal,
    Korkut Ata,
    Yavuz Selim,
    Sokrates Savunuyor…

    26. Oktay Arayıcı: (1936-1985)

    Dışarıda Yağmur Var,
    Seferi Ramazan Bey’in Nafile Dünyası,
    Bir Ölünün Toplumsal Anatomisi,
    At Gözlüğü,
    Rumuz Goncagül

    27. Dinçer Sümer: (1938-)

    Altın Kalpli Kız,
    Katip Çıkmazı,
    Eski Fotoğraflar,
    Gecenin Kulları,
    Üç Derste Aşk,
    Karacaoğlan,
    Gül Satardı Melek Hanım,
    Maviydi Bisikletim,
    Memur Oğlu Memur,
    Beni Dünya Kadar Sev,
    Ayşe Ali’yi Seviyo

    28. Vasıf Öngören: (1938-1984)

    Asiye Nasıl Kurtulur,
    Göç ve yeni düzenlemesiyle Almanya Defteri,
    Bu Oyun Nasıl Oynanmalı,
    Zengin Mutfağı

    29. Bilgesu Erenus: (1943-)

    El Kapısı,
    Ortak,
    Nereye Payidar,
    İkili Oyun,
    Kelaynaklar,
    Güneyli Bayan,
    Misafir,
    Halide,
    Arka Bahçe

    30. Başar Sabuncu: (1943-2015)

    Kargalar,
    Şerefiye,
    Zemberek,
    Çark,
    Mutemet Ali Rıza Bey,
    Memurlar,
    İşçi Babası Ömer Ağa ile Küçük Hanımın Şoförü,
    İşgal ya da Talihli Amele Mehmet Ali’nin Harikulade Maceraları

    31.Tuncer Cücenoğlu: (1944-)

    Kördöğüşü,
    Öğretmen,
    Yeşil Gece,
    Çıkmaz Sokak,
    Kadıncıklar,
    Dosya,
    Biga-1920,
    Yıldırım Kemal,
    Helikopter,
    Metruşka,
    Kumarbaz,
    Boyacı,
    Kızılırmak-Karakoyun,
    Çığ,
    Neyzen,
    Sabahattin Ali

    32. Mehmet Baydur: (1951-2001)

    Limon,
    Gün Gece/Oyun Ölüm Yalnızlığın Oyuncakları,
    Kadın İstasyonu,
    Cumhuriyet Kızı,
    Yangın Yerinde Orkideler,
    Maskeli Süvari,
    Düdüklüde Kıymalı Bamya,
    Yeşil Papağan Limited,
    Vladimir Kamarov,
    Menekşe Korsanları,
    Aşk,
    Sevgi Aylakları,
    Kutu Kutu Tensing,
    Çin Kelebeği,

    33. Sevim Burak

    “Everest My Lord (İşte Baş, İşte Gövde, İşte Kanatlar)”
    Sahibinin Sesi

    34. Yılmaz Onay

    İşçi Sınıfının Açık Oturumu (1978)
    Tren Gidiyor (1984)
    Bu Zamlar Bana Karşı (1985)
    Dev Masalı (1985)
    Şarkılarımız Ölmesin ( 1985)
    Karagöz'ün Muamması (1985)
    Arafta Kalanlar (1985)
    Sanatçının Ölümü (1986)
    Kara Dul Efsanesi (1991)[6]
    Kara Kedi Geçti (1992)
    Hücre İnsanı (1992)
    Prometheia (1993)[7]
    Üç Kuruşluk Mahalle Dersleri

    35. Güner Sümer (19 Mart 1936 - 27 Nisan 1977)

    Yarın Cumartesi
    Bozuk Düzen
    Hüzzam
    Aşk Bir Masaldır
    Ölü Mevimler
  • 247 syf.
    ·2 günde·9/10·
    Her şiirde kalbim acıdı “Bu kadar erken gitmemeliydi” diye düşündüm yeniden.

    Genç yaşına rağmen Türkçe özden ayrılmadan yeni bir soluk getirmek kolay değildi Türk şiirine. Elbette bunu Oktay Rıfat ve Melih Cevdet ile beraber yaptı ama neredeyse onların yarısı kadar yaşadığı ömürde en az onlar kadar (belki de daha fazla) garip akımına etkisi oldu.

    Kitabı okurken biraz daha yaşasa, şiirinde ve tarzında olgunlaşsa neler okurduk acaba diye düşündüm hep.

    Kitaba gelince, başucu kitabı, açıp açıp okumalık, okuyup doymamalık.

    Çocukluğumun, gençliğimin şairi Orhan Veli. Ne güzeldi, hep çevireyim kitabın yapraklarını istedim. Çevirdim. Bitti.
  • “Ben Tohum şiiriyle Garip’ten ayrıldım. İki arkadaşımda da bir isyan oldu. Oktay Rifat kapıyı kırar gibi açarak ‘Yapma Melih, böyle şiir yazma’ dedi, beraber başladık, beraber devam edelim, dedi. Meğer önce o değiştirmek istermiş şiirini… Orhan Veli de ‘Yapma Melih’ diye tutturdu. (…) Sonradan Orhan Veli değiştirdi şiirini… ‘Rumelihisarı’nda Oturmuşum’ şiiri var ya… (Istanbul Türküsü) O Garip değildir ki… Nurullah Ataç, “Orhan’a bu şiiri yazdırdılar” dedi ama kimin yazdırdığını söylemedi. Ben söyleyeyim, Orhan’a o şiiri Sabahattin Eyüboğlu yazdırdı. Orhan’a ‘Bir de türkü gibi bir şey yapmaz mısın?’ dedi, o da yaptı…”
  • Esas itibariyle bir değişimin şiiridir Tohum; hem Melih Cevdet
    Anday’ın Garip şiir akımının temel zihniyet tarzından kopuşunu,
    hem de bir adım ileri giderek yeni bir şiir anlayışına zemin hazırlayışını
    simgeler. Bu açıdan bakıldığında, Anday’ın yaşamında
    bir kilometre taşıdır Tohum. Kendisiyle yapılan söyleşilerde Garip’ten
    bu şiirle ayrıldığını ifade etmesi de bunun somut göstergesidir
    zaten. Orhan Veli ve Oktay Rifat’la birlikte Garip şiirinin kurucusu
    olan Melih Cevdet’in bu kopuşu, Türk edebiyatı açısından
    da bir dönüm noktasıdır. Çünkü üçlü, Garip şiiriyle, o zamana kadar
    pek de şairane olmadığı düşünülen konuları, pek de şairane olmayan
    sözcüklerle şiire taşımış, kafiyesiz ve ölçüsüz manzumelerle
    büyük tartışmaların kapısını açmıştır. Bu, bir yandan mizah dergilerinin
    alaylarına maruz kalmalarına yol açacak, ancak eleştirmen
    Nurullah Ataç bu şiirleri övüp destekleyecektir. Doğal olarak,
    Garip şiirinin taklitleri de kısa sürede kaplayacaktır ortalığı. Ne
    var ki, bunlar başarısız taklitlerdir. Çünkü, Melih Cevdet, Oktay
    Rifat ve Orhan Veli, geleneksel şiiri çok iyi bilen insanlardı ve onu
    aşmaya çalışırken bile bu geleneğin üzerinde yükseldiklerini koyuyorlardı
    ortaya. Oysa taklitçileri, yan yana getirdikleri tuhaf kelimelerin
    bu akıma uygun şiir olduğu fikrine kapılarak kolayına kaçıyorlardı
    işin. Ama 4 0 ’lı yıllar Garipçilerin değişimine tanık oluyordu.
    Tohum, Mehmed Kemal’in 15 Mayıs 1948’de yalnızca bir sayı
    çıkabilen Meydan dergisinde yayımlanır. O dört sayfalık dergide
    yer alan şiirlerin arasında Orhan Veli’nin “Yalnızlık” adlı şiiri
    ve Ahmed Arif’in Hasretinden Prangalar Eskittim’e almadığı “Akşamüstü”
    de vardı:
    Temsil bir akşamüstüdür şarabi
    Bahçeler ve bağlar üzre hükümran
    Tam dünyayı dolaşmak saatindesin
    Ay ışığı su içer birazdan
    Kızarmış kalçalarını çanlar
    Alabildiğine vurur
    Sen çocuk tulumunda matbaa mürekkebi
    Rüsva olmuş ellerinin emeği
    Manşetlerde kilometre kilometre yalan
    Sallanır durur.
  • Esas itibariyle bir değişimin şiiridir Tohum; hem Melih Cevdet
    Anday’ın Garip şiir akımının temel zihniyet tarzından kopuşunu,
    hem de bir adım ileri giderek yeni bir şiir anlayışına zemin hazırlayışını
    simgeler. Bu açıdan bakıldığında, Anday’ın yaşamında
    bir kilometre taşıdır Tohum. Kendisiyle yapılan söyleşilerde Garip’ten
    bu şiirle ayrıldığını ifade etmesi de bunun somut göstergesidir
    zaten. Orhan Veli ve Oktay Rifat’la birlikte Garip şiirinin kurucusu
    olan Melih Cevdet’in bu kopuşu, Türk edebiyatı açısından
    da bir dönüm noktasıdır. Çünkü üçlü, Garip şiiriyle, o zamana kadar
    pek de şairane olmadığı düşünülen konuları, pek de şairane olmayan
    sözcüklerle şiire taşımış, kafiyesiz ve ölçüsüz manzumelerle
    büyük tartışmaların kapısını açmıştır. Bu, bir yandan mizah dergilerinin
    alaylarına maruz kalmalarına yol açacak, ancak eleştirmen
    Nurullah Ataç bu şiirleri övüp destekleyecektir. Doğal olarak,
    Garip şiirinin taklitleri de kısa sürede kaplayacaktır ortalığı. Ne
    var ki, bunlar başarısız taklitlerdir. Çünkü, Melih Cevdet, Oktay
    Rifat ve Orhan Veli, geleneksel şiiri çok iyi bilen insanlardı ve onu
    aşmaya çalışırken bile bu geleneğin üzerinde yükseldiklerini koyuyorlardı
    ortaya. Oysa taklitçileri, yan yana getirdikleri tuhaf kelimelerin
    bu akıma uygun şiir olduğu fikrine kapılarak kolayına kaçıyorlardı
    işin. Ama 4 0 ’lı yıllar Garipçilerin değişimine tanık oluyordu.
  • Ben de beşikte yattım
    salıncakta uyudum
    meme emdim
    geceleri arpa boyu büyüdüm
    adam oldum elim ekmek tuttu
    bütün sevdiklerim öldü
    günler su gibi geçti
    anasız babasız kaldım böyle
  • Bir bulut götürmeden başımı
    Çabuk beni yıldızlara gömünüz!
    Orhan Veli Kanık
    Sayfa 44 - Yapı Kredi Yayınları