Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Dişimizin Zarı

Edebiyat Yazıları 2

Sezai Karakoç

Edebiyat Yazıları 2 İletileri

Edebiyat Yazıları 2 iletilerini, Edebiyat Yazıları 2 okur görüşlerini 1000Kitap'ta bulabilirsiniz.
YENİ GERÇEKÇİ ŞİİR ve ŞAİRLERİ...
- "Bu şiirde, zaman önemini kaybetmiştir, insandır hep bu şiir. İsa ve İncil varsa bu şiirde, mistik veya dinî bir şiir sanmayın. Tam anlamıyla lâik bir şiirdir. Din bir dekor, ya da bir benzetim veyahut bir sonda âletidir. Yaşamayı çekip çıkarmak için bir âlet. Alelâde kadınlar konuşur, ama mutluluğu. Sevişme vardır, aşk yerine daha çok. Tanrı'yı, aşkı, ölümü anlamaz bu şairler; toplumu, kadını, varlığı anlarlar. En pragmatik ispat, dokundurmaktır. Bu şairler insanı şiire dokundurur!
Turgut Uyar
Turgut Uyar
'da şiir bir ağaç gibi büyür, gelişir, bir orman gibi uğuldar. Tüyleri tenimize değdirir .
Cemal Süreya
Cemal Süreya
resimler çizer. Heykel figürleriyle işler. Bir şarkıcı, bir dans şairidir. Yeni şair, hep müşahhasın müşahhasına, plâstike gider. Bir kavanoz, bir ayışığı âlemi kurar.
Turgut Uyar
Turgut Uyar
,
Cemal Süreya
Cemal Süreya
bir behavior (tavır, davranış) şiirini yürütür.
İlhan Berk
İlhan Berk
, tarih öncesinden, ekzotik ve hayâlî bir ülkeden, bazı, toplumdan renkli âlemler getirir.
Ece Ayhan
Ece Ayhan
-ki yeni şiirin Necatigilidir- insanın çarpık ve negatif realitesini olduğu gibi anlatır, kelimeyi bundan dolayı çarpıtır..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 28-29, Dişimizin zarı, Pazar Postası 1957, Diriliş Yayınları
SAVAŞ ve İNSAN...
Jean-Paul Sartre
Jean-Paul Sartre
'ın da,
Albert Camus
Albert Camus
'ün de,
André Malraux
André Malraux
'nun da bütün yaptıkları, sürekli olarak, savaşın, tam ölümün önüne götürüp orada bir uçuruma, daha fenası, dosdoğru üstüne gelen bir çığa baktırdığı insanı çizmek, anlatmak, yaşatmaktır.. Evet, Sartre'ın egzistansiyalizmi, çağa bakmaktır. Camus'ün absürdü, insanın önüne dikilen, çıplak, yalçın, gökdelen bir buzdağıdır. Malraux'nun "insan şartları"ysa tabiatın çelik ağı, sert şartlar. Hepsi aynı canavarı görüyorlar aslında. Biri ona bunalış derken, öbürü absürd diyor. Biri veba derken, öbürü ahtapotun kolları gibi insanı saran şartlarda buluyor onu... Bir diğeri göğün sahrasında, gecenin içinde gözleri yanan bir dev gibi görüyor; ##$##yazarSeolar:i298.$$#$$
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 98-99, Üç Çağdaş Varoluşçu -Sartre, Camus, Malraux-, Büyük Doğu 1964, Diriliş Yayınları
Reklam
İkinci yeniciler...
Edip Cansever
Edip Cansever
maddeyi anlatıyordu. Ve şiiri bir tecrit etme oluyordu.
İlhan Berk
İlhan Berk
"hayat"ı anlatıyor; şiiri bir "hikâye etme" oluyor.
Cemal Süreya
Cemal Süreya
ve
Turgut Uyar
Turgut Uyar
bu hayata bir sıfat katıp (kişi) de paylaşıyorlar. Biri "hayat"ı varoluş problemi bakımından didikliyor (T. Uyar), öteki insanlararası çatışma ya da sevişme yönünden (C. Süreya). Yâni birinde insan tabiatın ortasında, öbüründe insan insanın yanında. her ikisini n şiiri de müşahhaslaştırma oluyor...
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 35, Galile Denizi, Diriliş 1960, Diriliş Yayınları
ŞOKU ŞOK SAVAR...
- "Şoku şok savar.
Orhan Veli Kanık
Orhan Veli Kanık
akımı, içtimâî şartların hızla değişmesinden ötürü sallantıda kalan 30-40 arası klâsik şiirimizi yıkmış, yeni bir şiir grameri getirmiş, ama pek bir cevher katamamış, bir dil konuşamamıştı. Ama yine de Türk şiirinin üstüne bir Roma kartalı gibi hegemonya kanatlarını germişti. Kendisinin dışında bir şiirin düşünülmesini bile istemiyordu. Araya giren "garip" oyun, zalim oyun oluyor, insanda en ufak bir derinleşme, akımın hışmına uğruyordu.
Nurullah Ataç
Nurullah Ataç
da büyük bir yardımcıydı. Tek sanat kuralı "iri lâf etme" fobisiydi: Herkes düz hattâ bayağı lâf etme sanatında yarışa girmişti..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 26, Dişimizin zarı, Pazar Postası 1957, Diriliş Yayınları
SARTRE'IN VAROLUŞÇULUĞU...
Jean-Paul Sartre
Jean-Paul Sartre
'ın bütün felsefesi, güvensizlik metafiziği, aşırı ihtiyat sistemidir. İhtiyat, bir esas oluşun sadece şartı olduğu hâlde, Sartre'da bizzat oluştur artık. Mezarlıktan geçerken ödü patlayan bir adamın, kendi kendine boyuna, "sen korkmuyorsun, kendine güven. Sana zarar verecek hiçbir şey yoktur" diye tekrarlamasıdır, Sartre'ın varoluşçuluğu.
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 100, Üç Çağdaş Varoluşçu -Sartre, Camus, Malraux-, Büyük Doğu 1964, Diriliş Yayınları
ÖLÜM ve HAYAT...
- "Felsefesi gereği,
Jean-Paul Sartre
Jean-Paul Sartre
,
Albert Camus
Albert Camus
'den daha elâstiki. Kâh bir bloka, kâh öbür bloka yanaşıyor. Akış içinde, kombinezonlar yapıyor. Camus ise, felsefesi dışındaki görüş ve hareketleri reddediyor. İkisi de ate. Ama, biri, insanı çeviren şartların sertliğine aldanarak; öbürü, şartlar önünde, insanın direniş gücüne. Biri ölüme bakarak, öbürü hayata...
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 98, Üç Çağdaş Varoluşçu -Sartre, Camus, Malraux-, Büyük Doğu 1964, Diriliş Yayınları
Reklam
KARINCA PLATFORMU...
İlhan Berk
İlhan Berk
ikinci yeni şiirine bir parça da
Sait Faik Abasıyanık
Sait Faik Abasıyanık
'a uygulayarak, şiiri S. Faik'e ayarlayarak vardı sanıyorum. (Kitabında ona bir ağıt yakmak haktanırlığını da unutmadığını belirtelim). Sonra, bir dünya görüşünün borazancılığını yapmamış, belki onu çok uzaktan hatırlatan, bir karınca platformunda insana ve tabiatla ilişkilerine bakmıştır..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 33, Galile Denizi, Diriliş 1960, Diriliş Yayınları
ŞİRAZELERİ ORHAN VELİ...
Orhan Veli Kanık
Orhan Veli Kanık
ve arkadaşlarının şiirinde hüküm, basit, realizmde. Şiir, yaşamak için yaşanan, harcanan vakitlerin, ek vakitlerin haberini verir ve hesabını ister. Bozuk ülkenize bakış; bu, kısaca anlatır şiiri. Sonraları
Melih Cevdet Anday
Melih Cevdet Anday
, işi bir çağrıya dökecek, "düzeltici" bir şiir kurmaya çalışacak.
Metin Eloğlu
Metin Eloğlu
, bozuk dünyamıza, o mükemmel dünyalarının parmaklıklarına dayanarak gülecek! En güçlüleri
Oktay Rifat
Oktay Rifat
ise en bozguna uğrayanı olacak bu şirazesi kopuk şairlerin (şiraze Orhan Veli'ydi)..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 30, Galile Denizi, Diriliş 1960, Diriliş Yayınları
MUTLAK ve ŞİİR...
- "(...)Önemli olan (Mutlak)la karşılaşmasıydı insanın.
Necip Fazıl Kısakürek
Necip Fazıl Kısakürek
ve arkadaşlarının şirinde yalnız (Mutlak) varken.
Cahit Sıtkı Tarancı
Cahit Sıtkı Tarancı
ve arkadaşlarının şiirinde (Mutlak)la yaralı ya da zengin yaşamak vardır. Değişmelerin gerisindeki gerçeği, insanı ya ön, ya arka plâna alarak aydınlatan şiirlerdir bunlar..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, 25-26, Dişimizin zarı, Pazar Postası 1957, Diriliş Yayınları
ŞAİR: BOCALAYAN KİŞİ...
- "Şair, alelâde kişiye yaklaştı. Şairin cemiyette bocalayan bir kişi olduğu inancı yerleşti şiire.
Behçet Necatigil
Behçet Necatigil
, bu ezilen kaçan insanın şiirini yapıyordu; bir
Cahit Sıtkı Tarancı
Cahit Sıtkı Tarancı
kopyasıydı . Cahit Sıtkı'nın şiirinde, insan güçsüz, zaman ve ölüm yaman, dünya aydınlık iken, âlemin bu parlaklığı ile insanın zayıflığı arasındaki çelişme Cahit Sıtkı şiirinin şiddetini sağlarken, Necatigil bu insana uygun bir çevreyi de veriyor, şiirin gücünü bu uzlaşmadan çıkarıyordu..."
Sezai Karakoç
Sezai Karakoç
,
Edebiyat Yazıları 2
Edebiyat Yazıları 2
, sh 25, Dişimizin zarı, Pazar Postası 1957, Diriliş Yayınları
37 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.