Gorgias (Bütün Yapıtları 8)

·
Okunma
·
Beğeni
·
1.515
Gösterim
Adı:
Gorgias
Alt başlık:
Bütün Yapıtları 8
Baskı tarihi:
18 Ekim 2016
Sayfa sayısı:
176
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786050200409
Kitabın türü:
Çeviri:
Furkan Akderin
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Say Yayınları
Baskılar:
Gorgias
Gorgias
Platon, hiç kuşku yok ki düşünce tarihinin en önemli ve etkili filozoflarından biridir. Felsefenin kurumsallaşmasına ve felsefede yazılı geleneğin oluşmasına katkıda bulunmuş, iki dünyalı metafiziğiyle bütün bir Ortaçağ düşüncesini belirleyecek olan idealist felsefe geleneğinin başlatıcısı olmuştur. Hıristiyan Ortaçağ felsefesine ve İslam düşüncesine etkisi bakımından da ayrıca önem taşıyan Platon, düşünce tarihi boyunca tartışılan tüm problemleri yüzlerce yıl öncesinden ele almış ve ilk büyük felsefi sistemi inşa etmiştir. Platon’un en uzun ve en etkili diyaloglarından birisi olan Gorgias’ın ana ekseni retorik üzerine kuruludur. Eserin bütününde insan için neyin gerçekten iyi, neyin gerçekten kötü olduğu konuları da önemli yer tutar. Akıl yerine duyguları öne çıkaran ve felsefenin yerine retoriği koyan Gorgias’a göre retorik, insanları özgürleştiren, onlara başkalarına hükmetme gücü veren bir ikna etme sanatı olmalıdır. Sokrates ise birinci bölümde Gorgias, ikinci bölümde Polos ve üçüncü bölümde Kallikles ile muhatap olarak, onların temsil ettikleri retoriğe dayalı eğitim ve siyaset anlayışıyla ahlak görüşünü, mantıksal çürütme tekniği uygulayarak eleştirir. Sokrates’in ahlak öğretisinin temellerini içeren ve farklı çürütme teknikleriyle ilgili zengin bir kaynak olarak da kabul edilebilecek olan Gorgias, siyaset alanında bugün de karşı karşıya olduğumuz retorik ustalığının nerelere kadar varabileceğinin de göstergesidir. “Eğer bir devlette, halkın karşısında ya da bir toplantıda hatip ile hekim arasında bir seçim yapılacaksa, konuşmasını bilen bir adam isterse hekimi değil kendisini seçtirir.”
Yine bir dost meclisi, ve retorik uzerine bir diyalog...

Sokrates, ünlü bir hatip olarak kabul gören Gorgias ve genç Polos ile Kallikles arasında hararetli ama müthiş saygı ve hoşgörü çerçevesinde ve karşıdakilerin kaba ve hatta saygısız görüşlerine bile büyük bir saygı çerçevesinde geçen diyaloglar.

"SOKRATES - Çok güzel, değerli Kallikles. Sözlerini başladığın gibi sürdür ve sahte çekingenlikten sakın. Öte yandan, aynı şeyden ben de uzak durmalıyım. Ama her şeyden önce, sen bana söyler misin: İnsan uyuza yakalanıp da kaşınmak isteyince, bütün ömrünü istediği gibi kaşınmakla geçirirse, mutlu mu yaşamış sayılır? KALLİKLES - Saçmalıyorsun Sokrates; herkes seni gerçek bir halk hatibi sanacak. SOKRATES - Polos ve Gorgias'ı da böyle şaşırtıp ürküttüm, Kallikles; ama, senin de şaşırıp ürkmende hiçbir sakınca yok; çünkü sen oldukça cesursun. Yalnız yanıt ver.
KALLİKLES - Öyleyse, insan kaşınarak, hoş bir biçimde yaşayabilir, diyorum.
SOKRATES - Hoş bir biçimde yaşanıyorsa, mutlu yaşanıyor demektir.
KALLİKLES - Elbette.
SOKRATES - İnsanın yalnızca başındaki kaşıntılar mı hoştur, yoksa sorularımı daha da ileriye götüreyim mi?"

Kitapta Sokrates, Gorgias'a; retoriklerin nabza göre şerbet vermeye yaradığını söylemiş oluyor ve diğer diyaloglarda da olduğu gibi konuşa konuşa karşıdakileri çözümlemeye ve herkesin görüşünü aldıktan sonra onları, bazen de kendi görüşlerini çürütüyor...

Bu kitapta Sokrates, aslında Giorgias'ı ve ona destek verenleri alt ederken onların yöntemini yani retorikleri kullanıyor. Özellikle Kallikles ile girdikleri söz düellosu okunmaya değer. Serinkanlı, sabırlı ve yöntem kullanarak kullanılan bilginin ne kadar değerli olduğunu önümüze seriyor... Yani yönelttiği sorularla gerçeği karşısındakine buldurtuyor.
Bunu ve dahi okuyacak olduğum Platon serisini incelemek haddim değil. Felsefe okuyan kardeşimin kitaplarına dadandım. Platon serisini seçtim. Tartışmadaki nezakete hoşgörüye baktım da, sonra bizimkilerin "Eyyy.... Müfterisin!" diye bağrışmaları geldi aklıma. Malum, ortadoğu cehennemi.. Coğrafya işte, lanet bir şey.
  • Dönüşüm
    8.2/10 (8.526 Oy)8.808 beğeni28.611 okunma843 alıntı139.180 gösterim
  • Satranç
    8.7/10 (9.245 Oy)9.215 beğeni25.517 okunma1.780 alıntı118.226 gösterim
  • Kürk Mantolu Madonna
    8.9/10 (15.263 Oy)19.012 beğeni43.238 okunma2.975 alıntı182.359 gösterim
  • Suç ve Ceza
    9.1/10 (6.451 Oy)7.855 beğeni21.316 okunma3.962 alıntı128.833 gösterim
  • 1984
    8.9/10 (5.992 Oy)6.337 beğeni16.754 okunma2.881 alıntı85.798 gösterim
  • Hayvan Çiftliği
    8.9/10 (7.426 Oy)8.001 beğeni22.700 okunma825 alıntı89.379 gösterim
  • Küçük Prens
    9.0/10 (10.684 Oy)13.378 beğeni34.433 okunma3.381 alıntı145.594 gösterim
  • Yabancı
    8.3/10 (4.399 Oy)3.902 beğeni12.926 okunma1.182 alıntı52.721 gösterim
  • Fareler ve İnsanlar
    8.6/10 (5.641 Oy)5.745 beğeni19.602 okunma835 alıntı100.779 gösterim
  • Yeraltından Notlar
    8.7/10 (3.344 Oy)3.432 beğeni10.472 okunma5.219 alıntı95.119 gösterim
Bu kitabi okudugum an nezaketin sayginin ve saygi cercevesinde tartismanin ne kadar keyifli oldugunu farkettim. O kadar nezaketli bir tartisma ortami var ki kendinizi bi an tartisma ortaminda sokrates ve gorgias in retorik uzerine yaptiklari tartismanin icerisinde buluyorsunuz. Kesinlikle okumaniz gerektigini dusundugum bir kitap.
Sokrates'in düşün dünyasının önemli bir kısmı Sofistler'e karşı verdiği mücaledeyle doludur. Bu diyalogda Platon'un anlatımıyla Sokrates'in ünlü Sofist (veya demagog) Gorgias'la konuşmaları var. Demagojinin insanlık tarihini son yüzyılda nasıl etkilediği düşünülürse Sokrates'in mücadelesine hak vermemek elde değil.
Bugün sevgili köpek Efes ile birlikte Platon'un Gorgias ile Hitabet - Hatip - Retorik üstüne tartışmalarını okuduk.

Gorgias bir Hatip; hitabetin cahil kalabalıkları çok etkilediğini, zanaat sahiplerinden de yararlı olduğunu, kısa ve özlü sözlerin etkisini, işinin ehli bir sanatçı ile kendisinin bir seçime girdiği zaman kalabalığın mutlaka kendisine oy verdiğini, iddia etti. Hatta her zanaatkarın hatip için birikim yapıp onu zengin ettiğini de ekledi.

Sokrates de, bilim ve inanç alanına Gorgias'ı çekti. Bilimde yanlış bilim ve doğru bilim olmadığını ona itiraf ettirdi. İnançta ise bir doğru bir de yanlış inanç olduğu konusunda anlaşmaya vardılar. Hatip'in kalabalığı bilimle mi yoksa inançla mı ikna ettiğini sorunca; Gorgias, inanç ile, dedi.

Herşeyin anlaşıldığı bu anda Efes bana dönüp "İhsan Kongar Hocadan Kişilik ve Karakteri nasıl öğrenmiştin?" diye sordu. Ben de "Kişilik, insanın kendine topladığı değer ve bilgilerdir; karakter ise bu öze dayanıp verdiği tepkilerdir' dedim.
.
"Güzel" dedi Efes, "Öyleyse, Hatip'i 'elma iyidir' dediğinde alkışlayanlar; üç gün sonra 'elma kötüdür' dediğinde de alkışlıyorsa, onlar karaktersizdir!" dedi.

Sarılıp kucaklaştık...
İnceleme isteğe bağlı diyor ama incelemeyi yazmadan kaydetmiyor. Büyük kilitlendim uyuz oldum! Okuyorum diyorum okuyorum nasıl inceleyeyim langoooooooooooooooooooo
Ben kitabı Say Yayınlarından okudum.Kitap, diğer yayınlara göre gayet bilgilendirici bir önsöze sahip. Felsefeye ilgi duyanların severek okuyacağı bir kitap.
Eğer bana yanlıșımı gösterirsen, senin bana yaptığın gibi kızmam; tersine, seni bana iyilik edenlerin en bașına koyarım.
Platon
Sayfa 99
Gerçekten de mutluluk kötülükten kurtulmak değil, kötülüğe hiç uğramamaktadır.
Platon
Sayfa 55
"Gerçekten anladım ki, bir ruhun iyi ya da kötü
olarak yaşadığını inceleyebilmek için, şu sende bulunan üç niteliğe sahip olmak gerekir: Bilgi,iyilik gözetme ve açık yüreklilik."

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Gorgias
Alt başlık:
Bütün Yapıtları 8
Baskı tarihi:
18 Ekim 2016
Sayfa sayısı:
176
Format:
Karton kapak
ISBN:
9786050200409
Kitabın türü:
Çeviri:
Furkan Akderin
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Say Yayınları
Baskılar:
Gorgias
Gorgias
Platon, hiç kuşku yok ki düşünce tarihinin en önemli ve etkili filozoflarından biridir. Felsefenin kurumsallaşmasına ve felsefede yazılı geleneğin oluşmasına katkıda bulunmuş, iki dünyalı metafiziğiyle bütün bir Ortaçağ düşüncesini belirleyecek olan idealist felsefe geleneğinin başlatıcısı olmuştur. Hıristiyan Ortaçağ felsefesine ve İslam düşüncesine etkisi bakımından da ayrıca önem taşıyan Platon, düşünce tarihi boyunca tartışılan tüm problemleri yüzlerce yıl öncesinden ele almış ve ilk büyük felsefi sistemi inşa etmiştir. Platon’un en uzun ve en etkili diyaloglarından birisi olan Gorgias’ın ana ekseni retorik üzerine kuruludur. Eserin bütününde insan için neyin gerçekten iyi, neyin gerçekten kötü olduğu konuları da önemli yer tutar. Akıl yerine duyguları öne çıkaran ve felsefenin yerine retoriği koyan Gorgias’a göre retorik, insanları özgürleştiren, onlara başkalarına hükmetme gücü veren bir ikna etme sanatı olmalıdır. Sokrates ise birinci bölümde Gorgias, ikinci bölümde Polos ve üçüncü bölümde Kallikles ile muhatap olarak, onların temsil ettikleri retoriğe dayalı eğitim ve siyaset anlayışıyla ahlak görüşünü, mantıksal çürütme tekniği uygulayarak eleştirir. Sokrates’in ahlak öğretisinin temellerini içeren ve farklı çürütme teknikleriyle ilgili zengin bir kaynak olarak da kabul edilebilecek olan Gorgias, siyaset alanında bugün de karşı karşıya olduğumuz retorik ustalığının nerelere kadar varabileceğinin de göstergesidir. “Eğer bir devlette, halkın karşısında ya da bir toplantıda hatip ile hekim arasında bir seçim yapılacaksa, konuşmasını bilen bir adam isterse hekimi değil kendisini seçtirir.”

Kitabı okuyanlar 121 okur

  • Sürgün Şehzade
  • yıldırım kerem çambel
  • İLKNUR ZEYBEK

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%0
9
%0
8
%0
7
%0
6
%0
5
%0
4
%0
3
%0
2
%0
1
%0