Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur
Alevilik ile Bektaşilik aynı değildir. Alevilik 1200'lerde Hace Bektaş tarafından temeli atılan bir dinsel inançtır. Bektaşilik ise 1500'lerden sonra Balım Sultan tarafından kurulmuş bir tarikattır. Bektaşilik, Alevilik ve İslam'dan parçalar taşıyan bir tarikattır. İsteyen herkes Bektaşi olabilirken Alevi anne-babadan doğmayan Alevi olamaz.
Bursa' da otlar ağaçlar arasında Kim yazdı günün aydınlığın O diri o insan yüzlü beratını Başka kim yazdı Emir Sultan' dan; Ve Balım Sultan Urum abdallarından Baba dostlarıyla kadınlarla Birtakım ilişkilerden sıyrılarak Çıkarak karıkocalığın dükkanından *****
Sayfa 96 - Yapı Kredi YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Balım Sultan;
Gel gönül mülküne bir nazar eyle Mahabbet arz eder hallerimiz var Ayn-ı cemde bugün aşk-ı yar ile Hakka doğru gider yollarımız var Rehberim Muhammed mürşidim Ali Hacım Sultan Onik' lmam 'ın gülü Gönüller aynası Şah Kızıl Deli Okuruz ismini dillerimiz var Aşık olan aşkın yolundan anlar Gerçekler çerağı sabahtan yanar Pir meydanıdır bu aç olan doyar Susuzlar kandırır göllerimiz var Kırklar meclisinde Selman içinde Katma ana hur ü gılman içinde Ayn-ı cemde bugün devran içinde Derun Abdal gibi kullarımız var Mü 'minin Ka'be'si gönül evidir Kudret hazinesi Hakkın yeridir Pirim cansız dıvarları yürütür Balım Sultan gibi ballarımız var
Hep Üzerinde Düşünmüşümdür: Şah İsmail ve Yavuz Selim
Selim'in İsmail'le ilişkilerinin tarihinde bazı şeyleri özetle yeniden kurma çabamın burasında Bektaşi ananesine göre hem Selim ve hem de İsmail'in tarikatın yola kabul edilmiş üyeleri oldukları vurgulamaya değer. Elbasanlı Selman Cemali Baba bana aşağıdaki öyküyü anlattı: 1. Selim, Balım Sultan'ın dervişlerinden biriydi. Hatta Selim, Balım Sultan tarafından mücerred bir dervişin işareti olarak getirilen at nalı şeklindeki küpeyi yani menguş'u bile taktı. Selim'in resimlerinin bu küpeyi gösterdiğini söyledi. Bir gün gençliklerinde iktidara gelmeden önce Selim ve İsmail, Balım Sultan'ın huzurunda oturup konuşurlar. İktidara geldiklerinde İslamdaki farkları kaldırmak konusunda anlaşırlar (herhalde bu müslümanların en azından Şii olanlarını Bektaşi yapmak anlamına gelecekti). Sonra, ikisi de iktidara geldiklerinde İsmail, Selim'e yazar ve anlaşmalarını uygulamalarını önerir. Selim vezirlerinin Sünni olduğunu bu nedenle yavaş gitmesi gerektiğini söyler. İsmail kızgınlıkla cevaplar ve ona yalancı ve sözüne güvenilmez biri olduğunu söyler. Selim'in İsmail'e karşı harekatının, Selman Baba'nın beni temin ettiği nedeni işte budur. Baha Sait gibi, Selman Baba'da Selim'in kılıçla kazandığını fakat İsmail'in kalemle kazandığı zaferin daha büyük olduğuna işaret etti.
İşte bu yüzdendir ki Balım Sultan Bektaşi Tarikatı'nın gerçek kurucusu ve gelenek içinde "Pir-i Sani" olarak kabul edilmiştir.
39. Eski kulağı kesiklerden
Becerikli, iş bilir ve kıvrak zekâlı olmakla birlikte, bu meziyetlerini kendi menfaatleri doğrultusunda kullanan, bu arada ufak tefek kaçamaklarla kendisine çıkar sağlayan kişilerden bahsederken kullandığımız bir deyimimiz vardır: Eski kulağı kesiklerden. Bu deyimin dilimizdeki varlığı ta 16. asır başlarına, Hacı Bektaşî Veli zamanına
Reklam
Cafer Dede, onları üç gün göndermedi. “Bu ocak pir ocağıdır. Balım Sultan, Baba İshak, Baba İlyas ocağıdır," diyordu. “İnce Memed gibi bir er bu ocağa gelirse üç gün kalmadan buradan ayrılamaz. Kırklar, Yediler, pirler erenler ona izin vermezler. Ben bu çocuklara ne dedim, at bizim kapıya gelince, dedim ki çocuklar hazır olun. İnce Memedi de pirler yakında buraya getirecekler, dedim. Sizi pirler getirdi bana, pirler izin vermeyince de gidemezsiniz."
Sayfa 362 - YAPI KREDİ YAYINLARIKitabı okudu
82 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.