Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Bilinmedik, iyi yürekli insanlar, bu çiçeksiz mezarı görünce, çok ince bir özenle, kendi çiçeklerini bölmüşler, kendi kendine bırakılmış bu ölünün anısına saygı göstermişlerdi.
Düşünce bir köprü: kıldan ince, kılıçtan keskin...Kalabalıklar geçemez üzerinden.
Sayfa 223Kitabı okudu
Reklam
Hoşgörü Günümüzde Daha mı Fazla?
18.Yüzyılda İngiltere Kilisesi, üyelerinin şahsi inançların sorgulamayı bıraktı ve bir “özgür düşünce platformu” haline geldi; ayin, doktrin ve kilise organizasyonuna dair ince detayların yalnızca ahlaki davranışları önemseyen Tanrı nazarında “fark yaratmayacak unsurlar” olduğu hükmüne varılmıştı. ABD'de kendi döneminin en ünlü vaizi Henry Ward Beecher (1833-77), hayırseverliğin inançtan daha önemli olduğunu söylüyor ve inançsızlığı dışlamanın da Hıristiyanlık olmadığını öne sürüyordu. Günümüzde insanlık, kendini daha “hoşgörülü” hale geldiği şeklinde tasavvur ediyor olabilir; ancak eski bir geleneği bulabileceği her yerde kutsal olanı bulma geleneğini kaybediyor. Birçok dogma, bir zamanlar olduğundan daha yoğun ve daha katı.
Sayfa 120
Kim ve ne bu asalaklar ?
Sizinle birlikte bir asalağın tırmanmasına izin vermeyin! Asalak :Sizin hastalıklı, yaralı kuytularınızda palazlanmak isteyen ,sokulgan, yapışkan bir kurttur. Hüneri de sizin acınızın , umutsuzluğunuzun ,ince utancınızın içine kurar iğrenç yuvasını.
"Saf ve sade olanlar, kolayca kaçıyor bizim kaba gözlerimizden. Öylelerinin ince ve saklı bir yanları var: İnsanın pussuz, yıkanmış, arınmış bir bakışı olmalı ki; o gizli ışıltıyı görebilsin. Biz saflığı, budalalıkla eş anlamda kullanıp kınamıyor muyuz?"
Düşünce bir köprüdür; kıldan ince, kılıçtan keskin... Kalabalıklar geçemez üstünden.
Reklam
Sartre, gerçekte, Cogito'sunun tutsağı olur: Descartes'ın Cogito'su evrensele ulaşmayı sağlıyordu, ama ruhbilimsel ve bireysel kalmak koşuluyla; Sartre'sa, Cogito'yu toplumsallaştırmakla, yalnızca hapisane değiştirmiş olur. Bundan böyle, her öznenin toplumu ve çağı kendisi için zamandışı bilinç yerini tutacaktır. Bunun için de Sartre'ın insana ve dünyaya yönelttiği bakış öteden beri kapalı toplumların özelliği olarak gösterilmekten hoşlanılan şu dar görüş olarak kalır. Bir yığın dayanıksız karşıtlıktan destek alarak ilkel ile uygar arasındaki ayrımı çizmekte dayatması, pek de ondan daha ince sayılamayacak bir biçimde, ben ile başkası arasında varsaydığı temel karşıtlığı yansıtır.
Meşgale - İşgal
Aynı kökten türüyor. Demek ki arada ince bir çizgi var zîrâ insan, kendine iyi gelmeyecek işlerle uğraştığında zamanı israf etmiş olur. Öte yandan kendine iyi gelen bir meşgale bulamadığında da başkaları tarafından işgal edilmeye uygun hâle gelir. "O hâlde önemli bir işi bitirince hemen diğerine koyul." (İnşirâh, 7)
Kıskançlıkta yaradılışın payı çoktur; çoğu zaman büyük bir tutkudan ileri gelmez. İncelikten yoksun, kırıcı bir aşk, bu bakımdan bir paradoks sayılır. İnce yaradılışlı olmaktan sadece kendiniz çekersiniz, kıskanç huylu kişi ise hem çeker hem de çektirir. Hislerimizi gönlümüze göre değil de kadınların duygu ve ahlâklarına göre ayarlasaydık, başımıza iş açmayan, bizde kıskançlık uyandırmayan kadınları asla kıskanmayacaktık.
İnsanın bir niyet ve düşünce ile anlam kazandığını düşündüm. Demek ki insanlar niyetlerini göre iyi veya kötü, güzel veya çirkin olabiliyorlar, eşyaya bakış açıları da buna göre oluşuyordu. Ruhlarını şeytana satanlar ile Rahman'a adayanlar da işte bu ince çizgi ile birbirinden ayrılıyordu. Birileri zamanı çoğaltıyor, diğerleri harcayıp tüketiyordu çünkü. Birileri iyi şeylerle hayata anlam katarken, diğerleri hayatın kötülüklerine tapıyordu.
Reklam
Sevilen bir kişiden hiçbir çıkar beklenmese de kimi zaman hatır için de olsa verileni almak inceliği göstermeli. Böyle bir kimse, verenin duyduğu ince hazzı, kendisi de aynı oranda duyabilir.
Sayfa 69 - Dorlion Yayınları Nisan 2022Kitabı okuyor
Kıskançlıkta yaradılışın payı çoktur; çoğu zaman büyük bir tutkudan ileri gelmez. İncelikten yoksun, kırıcı bir aşk, bu bakımdan bir paradoks sayılır. İnce yaradılışlı olmaktan sadece kendiniz çekersiniz, kıskanç huylu kişi ise hem çeker hem de çektirir. Hislerimizi gönlümüze göre değil de kadınların duygu ve ahlâklarına göre ayarlasaydık, başımıza iş açmayan, bizde kıskançlık uyandırmayan kadınları asla kıskanmayacaktık.
Sayfa 68 - Dorlion Yayınları Nisan 2022Kitabı okuyor
"Deneyimin bize gösterdiği aşk ilişkileri konusunda en kaba saba insanların ve en hödüklerin en gözde ve en çok aranan kişiler olmasının nedeni nedir? Bir katırcının aşkının çoğu zaman kibar ve soylu birinin aşkından daha makbul bulunmasının nedeni kibar ve soylu birinin huzursuzluğunun fizik gücünü bozması, kırması, yok etmesi değilse nedir? Öyle ki böyle huzursuz biri sonunda kendini de yiyip bitirir, yok eder. Böyle bir ruhu rahatsız eden, çoğu zaman deliliğe kadar götüren, telaşı, aceleciliği, tez canlılığı, yani tek kelimeyle kendi gücü değilse nedir? En ince delilik, en ince bilgelikten doğmaz mı? Aynı şekilde en büyük dostluklar en büyük düşmanlıklardan doğar ve en iyi sağlıklar da ölümcül hastalıklardan doğar. Bu şekilde zihnimizin en canlı faaliyetlerinden de en sıradışı, en uç çılgınlıklar doğar. Birinden ötekine geçmek için anahtarın yarım çevrilmesi yeterlidir."
Sayfa 544 - Alfa Yayınları
İnsanın bir niyet ve düşünce ile anlam kazandığını düşündüm. Demekki insanlar niyeylerine göre iyi veya kötü, çirkin veya güzel olabiliyorlar, eşyaya bakış açıları da buna göre oluşuyordu. Ruhlarını şeytana satanlar ile Rahmana adayanlar da bu ince çizgi ile birbirinden ayrılıyordu.Birileri zamanı çoğaltıyor diğerleri harcayıp tüketiyordu çünkü. Birileri iyi şeylerle hayata anlam katarken diğerleri hayatın kötülüklerine tapıyordu.
Sayfa 101Kitabı okudu
İnce düşünce mi dedi birisi?
Bir gün Süfyân-ı Sevrî hz. birisiyle birlikte itibarlı zevattan birinin kapısının önünden geçiyordu. Yanındaki kişi konağa bakınca, onu bundan men edip şunları söyledi: "Şayet siz bu konaklara böyle bakmamış olsaydınız, onlar konaklara bu kadar para sarf etmezlerdi. O yüzden bu konaklara bakınca şu haksız israfta onlara ortak oluyorsunuz."
Sayfa 30
1.500 öğeden 1 ile 15 arasındakiler gösteriliyor.