Adı:
Cimri
Baskı tarihi:
1 Eylül 2006
Sayfa sayısı:
104
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789754588422
Orijinal adı:
L'Avare ou L'École du Mensonge
Çeviri:
Sabahattin Eyüboğlu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Molière [Jean-Baptiste Poquelin] (1622-1673); Eserlerindeki tiplemelerle dünya edebiyatında, Shakespeare’den sonra insan gerçekliğine belki de en derinlemesine nüfuz eden oyun yazarlarından biridir. Kadınlar Mektebi’nden Kibarlık Budalası’na, Cimri’den Hastalık Hastası’na bu oyunlar, sadece dönemin tutucu otoritelerini rahatsız etmekle kalmamış, tazeliklerini bugüne kadar korumuşlardır.

Sabahattin Eyüboğlu (1908-1973): Hasan Âli Yücel’in kurduğu Tercüme Bürosu’nun başkan yardımcısı ve Cumhuriyet döneminin en önemli kültür insanlarından biriydi. Tek başına ya da imece usulü yaptığı çeviriler, Hayyam’dan Montaigne’e, Platon’dan Shakespeare’e kadar, dünya kültürünün doruk adlarındandı.
Moliére, klasisizm akımının etkisinde kalmıştır. Bu yüzden, güldürürken bile düşündürmeyi amaçlar. Moliére, "Komedinin asıl görevi, insana kusurlarını göstermektir." ilkesini esas alir.

Moliére, bütün yanlış, sorun ve kusurların güldürü yoluyla düzeltilebileceğine inanan biri olarak da hatırlanır. Moliére'in en büyük özelliği eserlerini aydınlarla halk arasındaki, sarayla şehir arasındaki ayrılığı ortadan kaldırmak oldu. Bunu yapabilmesinin en büyük nedeni saray hayatını ve şehir hayatının en derin noktalarını bilmesi olmuştur.

O eserlerinin okunması ve oynanması için yazmıştır. Eğer bir söz ya da olay, her türlü akılcılık sınırını aştığı halde bizi güldürüyorsa, Moliére'e göre burada akılla budalalık sürekli yer değiştiriyor demektir.

Cimri 5 perdelik bir oyundur. Oyun Mollıére tarafından 1668 yılında yazılmış ve aynı yıl 1668 Palais Royal’da oynamıştır.

Moliére, Cimri adlı eserinde Paris burjuvasının para tutkusunu öne çıkarmak istemiştir. Molıére parayı tüm insani değerlerin üstünde tutan “kendisine yabancılaşan ve para karşısında özgürlüğünü yitiren insanları ve para temelinde biçimlenen toplumsal ilişkileri hicveder.”
Tiyatro oyunlarını her zaman sevmişimdir .
Moliere ' de eserlerindeki tiplemelerle dünya edebiyatında , Shakespeare ' den sonra insan gerçekliğine belki de en derinlenmesine nüfuz eden oyun yazarlarından biridir .
Eserlerinde genellikle dönemin tutucu otoritelerini rahatsız etmekle kalmamış , tazeliklerini bugüne kadar korumuştur .
104 sayfa bir tiyatro oyun olup 5 perdelik bir oyundur .
İsminden de belli olduğu gibi cimri bir baba olan "Harpagon" ve ailesi üzerinden mizahi bir oyun okura sunmaktadır .
Moliere okumaya devam edeceğim .
Okumanızı tavsiye ediyorum .
  • Kürk Mantolu Madonna
    8.9/10 (15.333 Oy)19.091 beğeni43.479 okunma3.028 alıntı183.318 gösterim
  • Küçük Prens
    9.0/10 (10.739 Oy)13.445 beğeni34.606 okunma3.422 alıntı146.385 gösterim
  • Dönüşüm
    8.2/10 (8.568 Oy)8.847 beğeni28.771 okunma848 alıntı139.938 gösterim
  • Fareler ve İnsanlar
    8.6/10 (5.674 Oy)5.780 beğeni19.720 okunma845 alıntı101.458 gösterim
  • Satranç
    8.7/10 (9.307 Oy)9.268 beğeni25.695 okunma1.835 alıntı119.013 gösterim
  • Simyacı
    8.5/10 (7.915 Oy)8.868 beğeni26.383 okunma2.668 alıntı115.038 gösterim
  • Hayvan Çiftliği
    8.9/10 (7.474 Oy)8.054 beğeni22.840 okunma845 alıntı90.022 gösterim
  • Şeker Portakalı
    9.0/10 (7.586 Oy)9.093 beğeni25.400 okunma1.545 alıntı126.961 gösterim
  • Suç ve Ceza
    9.1/10 (6.487 Oy)7.892 beğeni21.424 okunma4.020 alıntı129.691 gösterim
  • 1984
    8.9/10 (6.032 Oy)6.382 beğeni16.859 okunma2.929 alıntı86.237 gösterim
Moliere'yi alıntılardan tanıdım. Sonra bir tiyatro hevesi ile başladım. İlk Moliere ve ilk tiyatro kitabım. Çok beğendim. Nedeni ise sahneyi gözünüzün önünde canlandırmanız.

Yazarın dili, tadı bir harika. Çok akıcı bir eser. Cimriliği gerçek manada tüm yönleriyle görebileceksiniz. Cimri baba ve arada geçen aşk. Baya baya güleceğiniz bir eser olmuş. Gayet kısa ve hoş bir eser. Tavsiye ederim ağır kitapların arasına konulabilir....
Yaklaşık 3.5 asır önce yazılmış, okuması güzel ve boğucu metinlerden uzak güzel bir tiyatro eseri. Aşırı cimri aile babası 60 yaşındaki Hargapon'un çok genç bir kızla evlenmek istemesi üzerine kurulu ve sonunda alışık olduğumuz mutlu tesadüflerle sonlanması da hoş olmuş. Okurken cimri insanlara karşı öfkem yine depreşti. Siz siz olun cimri olmayın :) . Herkese iyi okumalar.
Bir solukta okunabilecek akıcı, içinde güzel cümlelerin olduğu birazdan bizdensi bir kitap izlemesi de keyifli bir tiyatro tavsiyedir denk gelirse keyifli saatler geçirilecek bir oyun Benim cimri Harpagonumm
Kim bilir kaçıncı kez okuduğum ve yine kim bilir kaçıncı kez kahkahalarına nail olduğum efsanevi yazar ve oyunu bu müthiş deneyimi sizde yaşayın tavsiyemdir. :)
Okuduğum ilk Moliere kitabı. Dili sade, bi oturuşta okunabilir bir kitap. Gogol'un Burun hikayesinden sonra en komik bulduğum kitap diyebilirim. Konusu adından anlaşılacağı gibi cimri bir adam, ama öyle böyle değil ultra cimri. Nefes almak parayla desen nefesini tutar öyle diyeyim. Cimri'miz hepimizin çevresinde rahatça görebileceği tiplerden. Moliere çok iyi gözlem yaparak bu karakteri yaratmış, belli. Oyunda aşk da var. Cimrimiz Hargapon ve oğlu Cleante aynı kıza(Mariane) aşık olur, Hargapon'un kızı da Valere adlı bir gence sevdalıdır. Bu genç de baba oğulu birbirine düşüren Mariene'nin kardeşiymiş. Bak sen! Olaylar bu aşk üçgeni etrafında geçmeye başlar. Cimri'miz Harpagon bir bakıma o zamanın burjuvazisini de temsil ediyor diyebilirim, ayrıca kahramanımızın yalnızlık duygusunu da bize hissettiriyor Moliere. Eserde klasizmin etkileri de gözle görülür biçimde, absürtlük ve abartı eseri komik kılan unsurlar gibi görünüyor. Sanırım tiyatroda en son Semaver Kumpanya oynadı bu oyunu, umarım sahnede de izlemek nasip olur.
Kurgu bakımından Shakespearevari bi komedyaydı daha da detaya girersem Shakespeareca diyebileceğim tesadüflerin bol olduğu komedya olmuş yazarın bu taklitle gelen esinlenmesini çok hoş buldum ..
Tesadüf üstüne tesadüf sanırsın, Yeşilçam senaryosu mübarek.Kitap 17.yüzyılda yazılmış olmasına rağmen güncelliğini koruyor. Türk dizilerinde görmeye alışkın olduğumuz bir çok klişe buradan geliyor sanırım.
Fazlasıyla komik beklentimin üstündeydi.
Harpagon adamım ya çok güldürdü:)
Bu eserin bendeki önemi çok fazla,tiyatro ile ilk tanışmam Moliere'nin Cimri adlı oyununun sahneye uyarlanmış şekliyle ilkokulda hocamızın zorlamasiyla gitmiştim.:)Ama iyiki zorlamisti yoksa Harpagonu tanımamış olacaktım.Kitabı okurken okuduğum herşey gözümün önünde canlandı.Ki sizde okuduğunuzda aynı şeyleri yaşarsınız,çünkü oyun o kadar güzel anlatılmış ki hayal etmemeniz imkansız.

Oyundan bahsetmek isterim biraz da;Harpagon ana karakter ve pinti,cimri,varyemez bir insan.Öyle biri ki hayvanlar bile bundan nasibini alıyor.:) Örneğin;hayvan bakıcısı kendi yemeğini at ile paylaşıyor hayvancagiz hayatta kalsın diye.
Verdiği yemekte  yeni evlenmek istediği kadını çocuklarla tanıştırmak istiyor.Çocuklarını tek tek tembihliyor.Ama biri varki babasının evlenmek istediği kadını seviyor.Baba oğul arasında o kadın için bir rekabet oyunu başlıyor.:)Oğlu babasının hazinesi çalar,babasını kızdan vazgeçirmek için.Sonrasında olanları varın kitapta siz okuyun para için nelerden feragat eder Harpagon.Okumanızı tavsiye ederim keyifle okunacak bir tiyatro eseri.


Keyifli okumalar.
Moliere'in en sevdiğim eserlerinden biri. Paradan başka hiçbir şeye değer vermeyen, çok zengin olmasına rağmen hastalık derecesinde cimri bir adam bu Harpagon. Komedi tarzında yazılmış. Okurken hep bizim mahalledeki Necati amcayı hatırladım. Necati amca Harpagondan daha cimriydi. Evden çıkarken suyu vanadan kapatıp giden bir adamdı. Zavallı karısı da camiden su almaya giderdi her gün. Moliere onu tanısaydı kesinlikle Harpagon değil Necati adını verirdi. Ahh Necati amca ahh sende çocukluğumun bir parçası bir taşı oldun..
Kitabımız cimri insan tiplemesi Harpagon'un parasını harcamamak için çevirdiği entrikaları ve entrikalar etrafında dönen olayları anlatıyor. Harpagon paraya tapan, parasını kendi evlatlarından bile saklayan, çocuklarının saadetini zengin kişilerle evlendirerek sağlayabileceğini düşünen bir adamdır. Çocukları Elise ve Cleante ise babalarından tamamen farklı ikisinin gönlüde, babalarının, Fakir oldukları için evlenmelerine müsade etmeyeceği insanlarda. Harpagon'da insanın acziyetini çocuklarında ise merhametini gözlemleyebilirsiniz, sonu Yeşilçam filmlerini andıran bu eserin okunması gerektiğini düşünüyorum.
Hem dünyada kim var, hayatında bir kez olsun aklını kaybetmeyen?
Molière
Sayfa 14 - Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Siz erkekler bir tuhafsınız: İnsan sizi yüreğinin bütün açıklığıyla sevdi mi, sevgisini gösterdi mi, hemen soğuyuverirsiniz; hem de nasıl! Ölsek kılınız kıpırdamaz.
Molière
Sayfa 12 - Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
" Kimi işlerde en ummadığın insan, canını ciğerini verir. "
Molière
Sayfa 37 - Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları/Çeviren: Sabahattin Eyüboğlu
Evlenmek sanıldığından çok daha önemli bir konu;insanın yaşamı boyunca mutlu ya da mutsuz olması buna bağlı.
Molière
Sayfa 40 - beda
Otun kötüsü çabuk büyür derler.
Molière
Sayfa 60 - İş Bankası Kültür Yayınları
Hayatında bir kere olsun yolunu şaşırmamış kimse var mıdır acaba?
Molière
Sayfa 26

Kitabın basım bilgileri

Adı:
Cimri
Baskı tarihi:
1 Eylül 2006
Sayfa sayısı:
104
Format:
Karton kapak
ISBN:
9789754588422
Orijinal adı:
L'Avare ou L'École du Mensonge
Çeviri:
Sabahattin Eyüboğlu
Dil:
Türkçe
Ülke:
Türkiye
Yayınevi:
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Molière [Jean-Baptiste Poquelin] (1622-1673); Eserlerindeki tiplemelerle dünya edebiyatında, Shakespeare’den sonra insan gerçekliğine belki de en derinlemesine nüfuz eden oyun yazarlarından biridir. Kadınlar Mektebi’nden Kibarlık Budalası’na, Cimri’den Hastalık Hastası’na bu oyunlar, sadece dönemin tutucu otoritelerini rahatsız etmekle kalmamış, tazeliklerini bugüne kadar korumuşlardır.

Sabahattin Eyüboğlu (1908-1973): Hasan Âli Yücel’in kurduğu Tercüme Bürosu’nun başkan yardımcısı ve Cumhuriyet döneminin en önemli kültür insanlarından biriydi. Tek başına ya da imece usulü yaptığı çeviriler, Hayyam’dan Montaigne’e, Platon’dan Shakespeare’e kadar, dünya kültürünün doruk adlarındandı.

Kitabı okuyanlar 1.455 okur

  • Selin Boyacı
  • Mine Günyol
  • Seyhan Özkul
  • Mert Durgun
  • E.Cagla
  • Aytaç Topuz
  • Alara Tanrıverdi
  • CR7
  • Destan
  • Ceren Tekdemir

Yaş gruplarına göre okuyanlar

0-13 Yaş
%3.9
14-17 Yaş
%4.5
18-24 Yaş
%22.1
25-34 Yaş
%39.2
35-44 Yaş
%20.2
45-54 Yaş
%6.8
55-64 Yaş
%1.4
65+ Yaş
%1.9

Cinsiyetlerine göre okuyanlar

Kadın
%64.4
Erkek
%35.6

Kitap istatistikleri (Bütün baskılar)

Bu baskının istatistikleri

Okur puanlamaları

10
%24 (95)
9
%19.2 (76)
8
%29 (115)
7
%15.4 (61)
6
%6.6 (26)
5
%1.5 (6)
4
%1.3 (5)
3
%0.3 (1)
2
%0
1
%0

Kitabın sıralamaları