Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
"Akaridan çıkarak firar etmek isteyen üç yüze yakın Musevi,Sil köyünde parça parça doğranarak yok edilmiş ve cesetleri yığınlar teşkil edecek şekilde istif yapılmıştır."
İmdi, Hegel’in göz önünfe tuttuğu İnsan, Eski Yunanlıların miras bıraktıklarına inanılan İnsan değildir. Antikçağ geleneğinin bu sözde İnsanı, aslında, katıksız olarak doğal (= özdeş) bir varlıktır ve özgürlükten (= Olumsuzluk) de, tarihten de, gerçek anlamda bireysellikten de yoksundur. Bu İnsan, tıpkı hayvan gibi, gerçek ve etkin varoluşuyla,
Reklam
Vambery Herzl'e karşı maddi bakımından herhangi bir ihtiyacı bulunmadığını vurgulamıştı ve para için değil, adil dava olarak gördüğü Siyonizm uğruna destek vereceğini söyledi. Buna rağmen padişahın huzurunda bir görüşme ayarlamak için 5.000 pound ve Musevi bankerlerin Osmanlı İmparatorluğu'na vereceği hatırı sayılır bir kredi anlaşmasına arabuluculuk yaptığı için uygun bir komisyon alması için yazılı bir teminat istemişti.
"Kapım herkese açıktır, ister Hıristiyan, ister Müslüman, ister dinsiz, ister Musevi!..."
Sayfa 340 - NESİN YAYINEVİKitabı okudu
Ben ne Hıristiyan'ım, ne Musevi, ne Farisi, ne de Müslüman; Ne Doğu'danım, ne de Batı'dan. İkiliği bir kenara koydum, İki âlemin bir olduğunu gördüm.
Sayfa 232Kitabı okudu
"Hedef" lafı bana bir yerde okuduğum Musevi atasözünü hatırlatıyor. Diyor ki: "Ülküler bir yıldıza benzer, belki o yıldızı tutamazsın ama oraya doğru yürürsün."
Reklam
Gazali'nin mesajı, Müslümanlar kadar Hristiyan ve Museviler arasında da ilgi uyandırdı. Thomas Aquinas (1225-1274) yani "Akinolu Thomas" Napoli'de üniversitede okurken karşılaşmış­tı Gazali'nin çalışmalarıyla. Hemen farklı olduğunu anlamıştı diğer kadim filozoflardan; Thomas onlara hayranken, Gazali red­dediyordu. Gazali'nin akıldan çok, vahiye vurgu yaptığını gördü; onun Tanrı ile doğrudan aşk yoluyla bağlantıya geçme çağrısını Hristiyanlık ve kendisinin de yani yeni benimsediği inanç yolu­na yakın buldu. Ekonomide bile Thomas, tefecilik, sahtekarlık, fiyatlandırma ve özel mülkiyet konularında Gazali'nin görüşlerini izliyordu. Sonraları bir çok başka Avrupalı yazar da başvuru­yordu Gazali'ye, Fransız Matematikçi ve Katolik düşünür Blaise Pascal (1623-1662) Gazali'nin geleneksel akıl karşıtı sezgilerle ilgili görüşlerine yakınlık duyuyordu ve İskoç ekonomist David Hume (1711-1776) Gazali'nin nedensellik ilkesini reddedişini ken­di görüşlerine benzetiyordu. Çalışmalarının İbraniceye çevrilmiş olması bir çok Musevi oku­ra sahip olmasına yol açmıştı. Onların içinde Gazali'den Akinolu Thomas gibi direkt olarak etkilenen büyük Endülüs-Mısırlı düşü­nür Maimonides (1135-1204)de vardı. Gazali'yi Arapçadan oku­yan Maimonides, Aristoteles'e, Platon'a ve bilime olan sövgülerini bir kenara bırakıp, Gazali'nin Tanrı ile birlik, kehanet, kıyamet ve dini merkeziyet kavramlarına dört elle sarıldı.
Bazı geceler uyanıp sigara içiyorum karanlıkta Odamdaki aynada yanıp sönen küçük kırmızı bir yıldızım Musevi bir kadının ruhu dolaşıyor evde, ya da Müslüman Ya da ateist bilmiyorum Gelip yamuk tabloları düzeltiyor, biraz çorba içiyor mutfakta Sanırım yağmuru yapısalcı bir yaklaşımla karşılıyor Saçma bir kadın, anlaşılmaz Ama iyidir saçmalamak dostlarını satmaktan İyidir adanmak, yalandan Bir çocuk romanı olarak anlaşılmıştım artık.
Belki de hâlâ birisi vardır Her gün dupduru rüyalarından Uyanıyordur Ve kirlenmiş camlarını siliyordur dünyanın. Belki de hâlâ birisi vardır Ve rüyalarını henüz kimseye anlatmamıştır. Hafız Musevi
Sayfa 14
Geri199
1.500 öğeden 1.486 ile 1.500 arasındakiler gösteriliyor.