Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Şeffaflık neoliberal bir aygıttır (Dispositiv). Enformasyona dönüştürmek amacıyla her şeyi içine girmeye zorlar. Günümüzün gayrı maddi üretim ilişkileri koşullarında daha fazla enformasyon ve daha fazla iletişim, üretkenlik ve hızda artış demektir. Buna karşılk gizlilik, yabancılık ve ötekilik sınırsız iletişime engel oluşturur. ŞeffaflIk adIna bunlardan kurtulmak gerekir. Şeffaflık insanı camlaştırır. Şiddeti de buradadır. Sınırsız özgürlük ve iletişim topyekun kontrol ve gözetime dönüşüyor. Sosyal medya da giderek toplumsallığı disiplin altına alan ve sömüren dijital panoptikonlara benziyor daha çok.
Sayfa 12 - Metis, Altıncı basım: Kasım 2020
Özgürlük bir zorunluluk ve daimi bir mücadeledir. Bu bağlamda gerçek özgürlük, hatta isyankar özgürlük bile asla düzenin bozulması olarak anlaşılmamalıdır. Tutarlı demokratik otoriteye göre disiplin susturulanların sessizliğinde değil, meydan okunanların coşkusunda, cesaretlendirilenlerin şüphelerinde ve farkına varanların umutlarındadır.
Sayfa 135 - Yordam kitapKitabı okudu
Reklam
Eğer ihtilalin tarafındaysanız daha fazla kişinin oy kullanmasını istiyordunuz, muhtemelen cumhuriyetten yanaydınız ve kesinlikle kilisenin 1789 öncesine göre daha az etki sahibi olmasını arzu ediyordunuz. Muhtemelen ifade özgürlüğüne ve basın üzerine getirilen sansürün kötü olduğuna da inanıyordunuz. Eğer ihtilale karşıysanız güçlü bir hükümet
Sayfa 346 - İnkılap KitabeviKitabı okudu
Yükselen bir kitle hareketinin taraftarlarının, akidelere ve emirlere sıkı itaat isteyen bir atmosfer içinde bulunmalarına rağmen güçlü bir özgürleşme hissine sahip oldukları doğrudur. Bu özgürleşme hissi, tahammül edilemez bir bireysel varoluşun yüklerinden, korkularından ve umutsuzluğundan kurtulmuş olmaktan ileri gelir. Kurtuluş olarak hissettikleri şey işte bu kaçıştır. Her ne kadar değişimleri sıkı bir disiplin çerçevesi içinde yürütülse de, kapsamlı değişim tecrübesi de bir özgürlük hissi taşır.
Enformasyon rejiminde insanlar gözetlendiklerini değil, özgür olduklarını hissederler. Paradoksal bir şekilde egemenliği güvence altına alan, tam da özgürlük duygusudur. Enformasyon rejiminin disiplin rejiminden kökten ayrıldığı yer burasıdır. Özgürlük ve gözetimin birleştiği momentte tahakküm kusursuz hale gelir.
Aslında iyi bir eğitim ve eğitim sisteminin düzeltilmesi üzerinde ısrarla duranlar Liberaller değil midir? Nitekim onların Liberalizmi, "yasal sınırlar içinde özgürlük" ilkeleri, disiplin olmaksızın nasıl gerçekleşebilir ki? Her ne kadar onlar disiplin yoluyla Tanrı korku­ sunu yerleştirmeyi amaçlamıyorlarsa da, İnsan korkusu üzerinde daha ısrarla durmaktadırlar, yani insanların İnsan karşısında korku duymasını ve disiplin yoluyla "insanın hakiki misyonu"nu coşku­lu duygularla benimsemesini istemektedirler.
Sayfa 106Kitabı okudu
Reklam
Birinci Dünya Savaşı'ndan sonra oluşan yeniden yapılanma, esasen disiplin ve özgürlük kutupları arasına sıkışmış bir arayışla yüklüydü. Modernite ve postmodernite arasındaki gerilim de bir anlamda söz konusu arayıştan hasıl olan bir üründü (Wagner, 1992:472-3).
Sayfa 201 - Timaş Yayınları
Şeffaflık insanı camlaştırır. Şiddeti de buradadır. Sınırsız özgürlük ve iletişim topyekün kontrol ve gözetime dönüşüyor. Sosyal medya da giderek toplumsallığı disiplin altına alan ve sömüren dijital panoptikonlara benziyor daha çok.
"Özgürlük sevgisi insanda doğaldır ve bir kere özgürlüğüne düşkün olarak yetiştirildiğinde, bunun uğruna her şeyi feda edecektir. Bu yüzden erken yaşlarda disiplin devreye sokulmalıdır; aksi halde sonraki yaşlarda kişiliği şekillendirmek çok zordur. Disiplinsiz bir insan her türlü hevese kolaylıkla kapılır..."
Liberalizm neden çöktü? Özerk benliğin esareti
Antik ve Hristiyan anlayışlara göre özgürlük kendi kendini yönetme durumuydu ve bu da birey ya da siyasi topluluk eliyle olurdu. Kendi kendini yönetebilmek kolay olmadığından –temel ama inatçı arzular konusunda irade gücü ve öz disiplin gerektirdiğinden – özgürlüğe ulaşmak için bireysel tercihte birtakım kısıtlamalara gitmek gerekmekteydi. Bu sınırlamada esas olarak –her ne kadar yasanın bir yeri varsa da– ilan edilmiş yasalarla değil, gelenek şeklindeki yaygın toplumsal normlarla getirilebilirdi. Aquinolu Thomas'ın geleneği çoğu zaman kanundan üstün ve uzun vadeli rızaya dayanan bir tür yasa olarak büyük ölçüde böyle bir şeydi.
Sayfa 15 - Vakıfbank Kültür Yayınları, Patrıck J. DENEEN (Türkçesi: İsmail Hakkı Yılmaz)Kitabı okudu
Reklam
Özgür olmak. Ama nasıl? Özgür olmak bağlanmak demektir bizim anlayışımıza göre. Özgürlük ne başıboşluk ne de nefsin isteklerini tatmindir, tersine nefsin boyunduruğundan kurtulma, dünyanın ruhu sıkan sert çizgilerinden sıyrılma ve ruhu bir disiplin içine almadır. Vahyin ruha ve hayata kavuşmasıdır. Kısacası teslimiyettir.
Sayfa 76 - İz yayıncılıkKitabı okudu
358 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.