Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Jin'a evînê (Sevda kadını)
Jin'a evînê.. Ji bo ku bi te re bijîm Di navbera me de ji qeysê Adem û Hewa de devîyên reş ên hatine çandin, ger were rakirin Dîwarên ku hatine bilindkirin ger bê wêrankirin Ji bo vê, Pola yekem, dadgehê yekem, Têkçûna mêrên derewîn û zalim Û Agirê ku şanistaniyê dizîye ger bê bahiştin Min şerekî ku ji bo Prometheûs hêja ye xist xeterê Min
Tevfik Fikret bir zamanlar, vatanın kayalarına bağlı bir "Promethe" gibi bir şey olmuştu! Biz ki, onun ruhundaki kanatların, bütün bu muhitlerin içine sığmayarak ve çarparak kanadığını gördük. Biz bu meşhur mezarın başı ucunda, yavaşça ve ağlar gibi, kendisinin Nef'i'ye söylemiş olduğunu ona tekrar edebiliriz: "Sana bir başka zemin, başka zaman lazımdı! .. "
Reklam
çözülemeyen promethe
Başı dertte olmayana kolay gelir Dertliye akıl öğretmek, yanıldın demek Ama ben biliyordum başıma gelecek olanı. Bile bile, isteye isteye suç işledim Buna karşı söyleyecek bir sözüm yok. İnsanlar uğruna belaya soktum başımı. Ama düşünemezdim böylesi işkenceler içinde Çürüyüp gideceğimi kayalar başında, Bu ıssız, bu sarp yerde tek başıma
Müslüman “aydın” “manevi” olarak tanımladığı alanda mün, kün olan en güzel ahlâki davranışları sergilerken, “maddi” alandı ise bir ahlâkilikten çok modern/bilimsel bilginin yasalarının söz konusu ve geçerli olduğunu varsayar. Dikkat çeken nokta maddi alan ilişkin tüm faaliyetlerde -fiziki (görünür) dünya ile ilişkili olduğundan- ahlâk olgusunun bu alan için, söz konusu edilmediği, bunun yerine sahip olunan bilimsel bilginin “öngörüleri/yasaları”nın geçerli olması gerektiği kabulüdür. Buna rağmen bütün varlık âleminin bir canlı olarak Allah'ı tesbih ettiğini söylemesi gözden kaçan bir çelişki olur. Bu “iki-alan” ayırımını başarılı şekilde “kurmuş” olan aydınların -özellikle mühendislerin- zihinsel açıdan rahat ve rollerinde/mes leklerinde “başarılı” oldukları görülür. Dolayısı ile bu Müslüman'n modernite tarafından bölünmüş dünyasında belirleyiciliğin “akıl” tarafından yapıldığı İslamcı kimlik ise çoğu zaman bunu gizleyen bir olgu olarak var olmuştur. Hayat alanının -dinin/Siyasetin- parçalanma süreçleri “kemale” ulaştıkça, Müslümanlar da -kanaatimize göre- bireyleşme süreçlerini olgunlaştırmış olacaklardır. Bu ise -görünen o ki- Promethe'nin bu kez Müslüman kılığında geri dönüşünden başka bir şey olmayacaktır.
Sayfa 196Kitabı okudu
Modern kimliğin uygun gördüğü insan için “yeryüzündeki hayatı mükemmel hale getirmek” bilgi ve insanın çabaları ile mümkün olabileceğine duyulan inancı belirleyici özellik taşır. Aynı zamanda bu faaliyette bulunan insanın da mükemmelleşeceği ön kabulünü taşımaktadır. Diğer yandan bu kimlikle beraber bir kararsızlık, yalnızlık, çekingenlik hali ortaya çıkarak ona arkadaş olacaktır. Dinin ona biçtiği, sınırlandırdığı, tanımladığı limitlerinin (hududullah)| yeni kimlikle anlamsızlaşması sebebi ile şimdi gücüne ilişkin limitleri yeniden belirleme ve tanımlama durumundaki bu kimlik, Peter Berger'in tanımı ile tedirgin bir Promethe'ye benzemektedir. “Emanetin” reddi sayılabilecek bu “metamorfoz” moder kimliğin insanını birçoğundan biri haline getirir. Limitlerini kaybetmiş bu varlığın ne kendisine ne de dışındaki varlık dünyasına ne yapacağını kestirmek mümkün değildir. Bütün değerleri dini, siyaseti, sanatı, aileyi, işi, kârı, zararı, tarihi, gerçeği, mahrem olanı hatta zekâyı bile yeniden tanımlayıp, mevcut hayatta kendisinin gerektirdiği gerçekliğe böylece uygun hale dönüştürmüş olur.
herkesin kafası iyiyken ben küçükken küpüne düşmüşüm düşmez kalkmaz bir jüpiter promethe benim adım beşiktaş'ta bir kahvede ateş koşturuyorum doyumsuz nargilelere
Reklam
"Prometheus Olympos'un altmışsekiz kuşağıdır"
Prometheus niye Zeus'a kafa tutuyor? Zeus Kronos'a ve onun kardeşleri olan Titanlara kafa tutarken ne istiyordu? Zeus'un isteği Kronos'un yerine geçmekti, iktidar peşindeydi o. Prometheus'un gözü Zeus'un yerinde değildir, böyle bir hırsı yoktur. Tersine, bazı yerlerde anıldığı gibi philanthropos'tur o, yani insanları sevmekte dir. Niye? Egemen bir tanrı değildir de ondan. Muzip, kurnaz bir tanrıdır. Ve bana kalırsa Zeus'un idaresi altında Olymposlularla işbirli ği yapan Prometheus'u bir parçası olduğu bu düzende en çok rahatsız eden şey, her düzen gibi bunun da adaletsiz olmasıdır. Her hiye rarşide en tepedeki ile en aşağıdakiler arasın da muazzam farklar vardır. Yani Prometheus Zeus'un rakibi değildir, onunla yarışmaz. Ya pacağım benzetmeyi mazur görün, Promethe us Olympos'un altmışsekiz kuşağıdır, Olym pos'taki muhalif sestir; insanlar ile tanrılar arasına sınır çeken Zeus'un kurduğu bu dü zende, insanların çok elverişsiz bir konumda kalmaması için uğraşacaktır. Zeus'un gönlünü insanlar lehine çelmeye çalışacaktır.
Sayfa 15 - Pinhan
Canım Promethe
Prometheus en yücelerimizden bi­riydi, akan kan damlaları altındı, sırtını korkunç bir güzellikle lekeliyordu.
419 syf.
·
Puan vermedi
·
11 günde okudu
Bu kitap ilgili söylecek bir çok konu var fakat genel olarak Cumhuriyetin genç ve parlak zekalarının zorluklar içerisinde yurtdışına eğitime gönderilmesi ve orada müzik,resim,tıp, mühendislik,fizik,heykel gibi temel bilimlerde eğitimlerini tamamlayıp ülkelerine dönmelerini anlatıyor. Ögrencilerin kendi anılarından oluşan eser çok kıymetli ve tüm ülke vatandaşlarinin okuması gerektiğini düşündüğüm nadide güzellik te olan eserlerdendir.
Türk Promethe'ler
Türk Promethe'lerKansu Şarman · İş Bankası Kültür Yayınları · 200663 okunma
·
Puan vermedi
·
Beğendi
"Tüm zamanların en büyük şairine sevgiyle..!"
Arthur Rimbaud, "şair olmak istiyordum ve kendimi kahin kılmaya çalışıyorum" diyor mektubunda. Tüm zamanların en asi şairi eski şiir anlayışını yerle bir eden bir deha. Bir yerde şair sahiden ateş hırsızı olmalıdır diyor. Promethe nasıl insanlara ateşi çalarak özgürlüklerine yol açtıysa şair de insanlara duygularında özgür olmazları için
Kâhinin Mektupları
Kâhinin MektuplarıArthur Rimbaud · Sel Yayıncılık · 202063 okunma
Reklam
"Sizi birer kıvılcım olarak gönderiyorum, volkan olup dönünüz!"
.... “Onların eserlerinde, sokaklarında otomobillerin dolaştığı bir İstanbul var. Hâlbuki Dede Efendi ne kadar temizdir, fabrika artıkları değmemiş bir nehir kadar temizdir. Fakat bu zevke varabilmek için klasik batı mûsikîsini de bilmek gerekir. Yani sonsuzla meselesi olan bir sanat eserinin ne olduğunu bilmek için... Batı medeniyeti böyledir
Sayfa 43 - Fanus KitapKitabı okudu
jina evînê( Sevda Kadını)..
Jina evînê.. Ji bo ku bi te re bijîm Di navbera me de ji qeysê Adem û Hewa de devîyên reş ên hatine çandin, ger were rakirin Dîwarên ku hatine bilindkirin ger bê wêrankirin Ji bo vê, Pola yekem, dadgehê yekem, Têkçûna mêrên derewîn û zalim Û Agirê ku şanistaniyê dizîye ger bê bahiştin Min şerekî ku ji bo Prometheûs hêja ye xist xeterê Min dinya
102 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.