• AKP iktidarının 2012 yılında sonraki döneminde ekonomi de ivme kayıpları ortaya çıktı.
    2011 yılında 1,91 TL olan dolar kuru 3,79 oldu. Dönem içinde kur aşırı dalgalanmalar yaşadı.
  • O bir hidayet/rehberlik kitabıdır. O bir öğüt, hatırlatma (tezkira/zikrâ) kitabıdır.
    İlk muhatapları olan Ümmî bir toplumun bildiklerini esas alarak, onlarla diyalog kurmuş, onları tevhid ve adalete, merhamete, insan olmanın ağır mesuliyetine çağırmıştır.

    Allah'ın ilmi nâ mütenahi ise de, Allah'ın hitap ettiği muhatapları o çağın sıradan ümmi bir toplumdur. Allah da bu toplumun anlayabileceği bir dil kullanmıştır.
    Yok efendim Kur'an'da bütün ilimler dürülüdür. Bilim insanlarının bu çağda ancak bulabildiği bilimsel keşifler oralarda bir yerlerde yazılıdır. Yapmayın, etmeyin..
    Bu kimselere bir türlü derdimizi anlatamadık gitti.
    Kur'an'ı en iyi sahabe anlamıştır. Kur'an'ın edebî icazını onlar görmüş ve takdir etmişlerdir. Aksi halde anlamadıkları bir kitabın edebî yönden bir şaheser olduğunu fark edemezlerdi.

    Kur'an da dünya ile ilgili verilen bilgilere gelince.

    1-Dünya düzdür. Dünya "Arz" olarak geçer ki anlamı: Düz, ova, arazi demektir. Yeryüzü, surface... Kurtubî “Yeryüzünü yayan o Allahtır.” [13/3] âyetinde dünyanın kürevî olduğunu iddia edenlere bir reddiye bulunduğunu söyler. Süyûtî de “O kâfirler yeryüzünün dümdüz yayıldığını görmüyorlar mı?” [88/20] âyetinden hareketle şeriat ulemasının astronomların aksine dünyanın bir satıh gibi düz olduğunu kabul ettiklerini belirtir .

    2- Dünya sabittir. Bağdâdî, Ehl-i sünnetin icma ettiği on beş ilkeyi sayarken, Ehl-i sünnetin yeryüzünün hareketsiz/ sakin olduğunda icma ettiğini, bunun aksini savunanların ise materyalist (dehriyyûn) olduğunu söyler . Bağdâdî’nin bu sözü sadece mezhep tassubundan kaynaklanmaz. O bu cesareti Kur’ân’dan almaktadır. Devamında da; Ehl-i sünnetin güneşin her gün (düz olan dünyanın) doğuş noktasına geri döndüğüne inandıklarını, göklerin dünyanın etrafında dönen küre gibi bir yapıya sahip olmadığı konusunda ittifak ettiklerini söyler. Ehl-i sünnet, zındıklar gibi dünyanın iç içe geçmiş kürelerin tam merkezinde olduğu görüşünü benimsemez. Eğer bunların dediklerini kabul edersek göklerin üstünde Allah’ın arşını, meleklerini ve göklerin üstünde var olduğunu kabul ettiğimiz (cennet gibi) şeyleri ispat edemeyiz . Nitekim hadislerde geçen güneşin batınca Arş’ın altına secde etmeye gitmesi düz dünya görüşüyle bağlantılıdır. Zülkarneyn gide gide güneşin battığı yere varınca onu kara bir balçıkta/sıcak bir gözede batar buldu. [18/86] Bir başka seferinde güneşin doğduğu yere vardı. [18/91] İslâmî rivayetlere göre de dünyadan (milyon kere) daha büyük olan güneş dünya üzerindeki sıcak bir kaynak/göze’de ya da kara balçıkta batmaktadır. Râzî güneşin dünyada gözelerden bir gözede batmasını imkânsız olduğunu ve güneşin yanında bir kavmin olamayacağını (yaşayamayacağını) söyleyerek âyetin tevil edilmesi gerektiğini söyler . Pek tabii âyet Ehl-i Kitab’ın Mekkelilere sordurduğu soru üzerine nâzil olmuş, verilen cevap da Ehl-i Kitap ve müşriklerin tarihsel ve kozmolojik bilgilerine göre verilmiştir . Eğer bildiklerine uygun verilmeseydi, peygamberin nübüvvetini sorgulayacaklardı.

    3- Gezegenler onun etrafında döner. Yani geocentrik/yer merkezli bir evren tasavvuru söz konusudur.

    4-Gezegenler (o zamanlar yıldız/güneş ve planet/gezegen ayırımı henüz yoktu) gök denizinde bir kayık içinde yüzdürülür. “Bütün gezegenler bir felekte yüzer.” [36/40] mealindeki âyet, “Sanki bir gemide imiş gibi feleğin yüzmesiyle yüzerler, Bir gemi gibi yüzerler” şeklinde anlaşılmaya müsaittir. Göklerin kozmik bir okyanus gibi, gök cisimlerinin de bu okyanusta yüzen bir gemi gibi düşünülmesi fikri antik kozmolojilerle ilgili olmalıdır. Kadîm Mısır’da da gökyüzü, yeryüzündeki okyanusa benzer bir okyanus olarak görülüyor, güneş, ay ve yıldızların gece ve gündüz gemiler içinde bu okyanusta yolculuk yaptığına inanılıyordu. Zaten devamındaki âyette “Biz onların dedelerini /zürriyetlerini yüklü bir gemide (Nuh’un gemisinde) taşıdık.” [36/41] denilmektedir. Yani felek ve fülk (gemi, kayık, binek) ard arda kullanılarak felek kelimesi tefsir edilmiştir. Ve yine bir sonraki âyette “Biz dilesek (gökteki güneşin bindiği kayıkları, dedeleri Nuh’un gemisini ve) onların bindikleri kayıkları /gemileri sulara gömeriz…” [36/42-3] denilmektedir. Kısaca Güneş, ay ve diğerleri bir felekte yüzerler, ya da bir kayık içinde gök denizinde yüzdürülürler. Nuh tufanında Cudi dağının zirvesine kadar yükselen sular bu gök denizinden boşalmıştır.

    5- Dünya yani düz olan yeryüzü de tıpkı gökyüzü gibi yedi kat olarak yaratılmıştır. Talak sûresinin 12. âyetidir. Müfessirler, ya âyeti literal olarak okuyup, üst üste konulmuş yedi baklava tepsisi gibi yedi tabaka /katman şeklinde yedi arz/yeryüzü vardır demişler, ya da dünyayı yedi iklime/ bölgeye ayırmışlardır. Ama ne var ki âyet birinci görüşü desteklemekte: “وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ” [65/12 âyetindeki atıf vavı tıpkı gökler gibi yeryüzü de yedi kattır der. Yine âyetteki “min-i beyaniye” bu yedi yeryüzünün hem adet, hem de vasıf olarak gökler gibi kat kat olduğunu söyler. Bu anlamı devamında gelen “Allah’ın emri bu kat kat semalar ve yerler arasında iner de iner” âyeti de tasdik eder. Zahiri anlamıyla bunun kabul edilebilecek bir tarafı yoktur. Bu âyet meallerde genellikle “yedi kat sema ve onun tıpkı bir benzeri olan yedi kat yer” olarak çevrilmiştir ki, bu anlam metne en sadık olan çevi-ridir. Ne var ki böyle bir evren yoktur. Ayrıca yeryüzünün yedi kat olduğuna ve her birinde bir takım mahlûkatn yaşadığına dair hadisler de vardır. Bunun tek bir açıklaması vardır; O da şudur: Vahiy, nâzil olduğu muhatapların bilgisini esas alarak onlara hitap etmektedir. Yukarıdaki âyetler vahyin nâzil olduğu dönemin evren tasavvurunu yansıtmaktadır. Vahyin amacı onlara kozmoloji, astronomi dersi vermek değildir. Âyetteki asıl gaye evren hakkında bilgi vermekten çok, o dönemde Araplarca benimsenen hâkim âlem telakkisi üzerinden insanları Allah'ın kudretini, azametini idrak etmeye yöneltmektir .

    6- Kur'an'a göre önce "Arz/yeryüzü" sonra semavat/uzay yaratılmıştır. " 0, yerde ne varsa hepsini sizin için yarattı, sonra semaya yöneldi, onu yedi sema olarak yaratıp düzenledi.” [2/29] Yine [41/9-12] ayetlerine bakılabilir. Oysa bilimsel gerçek bunun tam zıddıdır. Güneş olmadan fotosentez olmaz, haliyle bitkiler de olmaz. Tefsirlerde ve hadis mecmualarında görüleceği üzere ilk önce yeryüzü yaratılmış, yeryüzünden yükselen bir buhar/duman ile de semalar yaratılmıştır.

    7- Kur'an'a göre dünya dört günde, semavat ise iki günde yaratılmıştır. Bilime göre ise gerçek bunun tam zıddıdır. Dünya ve içindekilerin 2 günde, uzayın ise daha önceden dört günde yaratılması icap eder.

    8- Kur'an'a göre dünya ve uzay 6 günde yaratılmıştır. Bu altı günün bilimsel tefsirlerde olduğu gibi altı uzun astronomik zaman dilimine çevrilmesi âyetin maksadına aykırıdır. Çünkü Allah bu âyetlerde göğü ve içindekiler ile birlikte yeri hiç yardımcısı olmadığı halde ne kadar çabuk yarattığını, yani ne kadar güçlü, her şeye kâdir bir ilah olduğunu belirtmek ister. “Zira (o kadar hızlı yaratmasına rağmen) O’na herhangi bir yorgunluk dokunmadı.” [50/38] Evrenin altı günde yaratılması ile ilgili âyetler Tekvin’deki yaratılış kronolojisiyle bağlantılıdır. Nasıl Tekvin’de “altı gün” sabah oldu, akşam oldu şeklinde 24 saatlik zaman dilimini ifade ediyorsa Kur’ân’daki âyetler de aynı şekilde 6x24= 144 saatlik toplam zamanı ifade eder. Tüm hadisler de bu altı günü, bu şekilde anlamış, altı kozmolojik devasa zaman periyodu olarak anlamamışlardır .

    Daha fazla vaktinizi almak istemiyorum. Âyetlerden doğru bir yaratılış kronolojisi çıkarmak mümkün değildir. KuR'an ne big-Bang'ten bahseder, ne de genişleyen evrenden, ne de kara deliklerden..

    "Dünya dönüyor" diyen Galileo'yu yakmaya kalkan Kiliseden bir farkımız olsun. Zira Kilise'de İncil'e dayanarak güneş merkezli evren görüşünü afaroz etmişti.
    Kilise'nin dışında hakikat yoktur diyen papazlardan da bir farkımız olsun.
    Ayrıca dini hakikat, bilimsel hakikat da demek değildir.

    Daha önce de belirttiğimiz gibi Kur'an'ın üçte biri olan kıssaların da tarihte birebir yaşanmış olması gerekmez. Arapların ve Peygamberin de çok iyi bildiği bu kıssalar üzerinden onlara "Hisse/öğüt" verilmektedir. Bildikleri şuradan da bellidir ki, kıssalardan bir kesit, bir parça, fragman alınmaktadır. Çünkü onlar o kıssanın tamamını zaten biliyorlar. İnsanlara bilmedikleri kıssalar, darb-ı meseller üzerinden bir şey anlatmak mümkün değildir.

    Biraz "vahiy tasavvurumuzu" değiştirmek, geliştirmek durumundayız. Vahiy ne bir ses, ne bir lafız ne de bir harftir. Bir mananın peygamberin kalbine bırakılmasıdır. "Efsahu'l-Arab" olan Peygamber de bu manayı Arapça ifade etmiştir. Haliyle Kur'an'da peygamberin ya da Mekkelilerin bilgisini aşan üst bir teknik bilgi yoktur. Vahiy tek taraflı bir iletişim de değil diyalojik bir iletişimdir. Peygambere yukarıdan akustik bir ses gelmemiş ya da vahyi insan (Dıhye) suretinde ya da kanatlı bir melek getirmemiştir. Allah'ın "Kutsal ve Emin Ruh'u" onu/vahyi, onun kalbine / zihnine bırakmıştır. Yani vahyi biraz da "Peygamber'in vahiy/ilham alma gücü, yukarısıyla iletişim kurma yeteneği" olarak değerlendirin. Onun fetanetini /dehasını, ümniyesini/ ülküsünü, Hira /arayış mağarasındaki uzun tefekkürünü de hesaba katın..

    O devirde kalp düşünme/akletme merkezi olduğu kabul ediliyordu. Ya şeytan dudaklarını insan kalbine dayıyor oradan fitliyor, vesvese veriyordu. Ya da bir melek oraya ilham bırakıyordu. İnsanın içinde duyduğu sesler ya şeytanın ya da melekten zannediliyordu. Bugün biliyoruz ki, kalp bir kas yumağıdır. Akletme ile herhangi bir alakası yoktur. Vahiy de o devrin epistemolojisi /kavramları ile o devrin insanına izah edilmeye çalışılmıştır. Kahin ve şairlerin şeytan/cinleri göğe çıkıp, efendilerine güya bilgi getiriyordu. Vahiy de buna benzetilerek izah edilmiş. Ne var ki vahyi şeytan/cinler değil, tertemiz /mutahhar olan Ruh getirmiştir.
  • Allah, yedi sınıf insanı hiçbir gölgenin bulunmadığı kıyamet gününde (arşının) gölgesinde gölgelendirecektir. (Bunlar, şu özelliğe sahip müminlerdir): 1. Adil yöneticiler, 2. Rabbine ibâdet ile yetişen gençler, 3. Kalbi mescitlere bağlı olanlar (yani namazlarını cemaatle camilerde kılanlar) 4. Allah için birbirlerini seven, Allah için bir araya gelen ve Allah için ayrılan kimseler, 5. Asil ve güzel bir kadın kendisini arzu ettiği halde ‘ben Allah’tan korkarım’ diyerek iltifat etmeyen kimseler, 6. Sağ elinin verdiğini sol eli bilmeyecek kadar gizli sadaka verenler, 7. Tenha yerlerde Allah’ı anıp göz yaşı dökebilenler.”

    (Buharî, “Zekat”,16, "Ezan",36; Müslim,"Zekat",91)
  • Toplam 300 tane kuraldan oluşan bir söz dizisi kitabı. Kitap da yer alan sözler yer yer sizi güldürüyor yer yer düşündürüyor açık söylemek gerekirse çok başarılı bir kitap değil ancak, size kendini sevdire biliyor. Kitap içerisinde hoşuma giden sözlerden bir tanesi ise şuydu: Kural 91: " Bazı insanların işleri güçleri çay kaşığı gibi ortalığı karıştırmaktır. Öyleyse çayı şekersiz iç ve onları sap gibi ortada bırak "
  • Doğunun ezilen halklarının Hindistan’dan Mısır’a, Suriye’den Mezopotamya’ya yükselen ayaklanması, bu cicili biçili anlaşmaları paramparça edecektir. (S. 91-92)
  • 91. Yavaşça putlarının yanına vardı. (Oraya konmuş yemekleri görünce:) Yemiyor musunuz?

    92. Neden konuşmuyorsunuz? dedi.

    93. Bunun üzerine, yanlarına gelip sağ eliyle vurdu (kırıp geçirdi.)
  • Bir ülkeye ait film doğal olarak oranın tarihini ve kimliğini yansıtsa da sinemanın evrensel bir dili var.

    BBC Kültür, dünya sinemasının gelmiş geçmiş en iyi filmlerini belirlemek için 43 ülkeden 209 film eleştirmeninin görüşlerine başvurdu. İşte ilk 100'e giren filmler. Ankete katılan film eleştirmenlerinin her birinden, İngilizce filmler dışında dünya sinemasından en beğendikleri 10 filmi sıralamaları istendi. En fazla listeye giren filmler, sıralamaya göre ilk 100'deki yerini aldı. Bu 100 film 24 ülke, 19 dil ve 67 yönetmene ait. Listeye giren filmlerin 27'si Fransızca, 12'si Mandarin (Çince) ve 11'er tanesi de İtalyanca ve Japonca. Film eleştirmenlerinin 94'ü kadın olsa da, ilk 100'e giren filmlerin sadece dördü kadın yönetmene ait.



    İşte dünya sinemasının en iyi 100 filmi listesi.



    1. Yedi Samuray (Seven Samuari - Akira Kurosawa, 1954)

    2. Bisiklet Hırsızları (Bicycle Thieves - Vittorio de Sica, 1948)

    3. Tokyo Hikayesi (Tokyo Story - Yasujirô Ozu, 1953)

    4. Rashomon (Akira Kurosawa, 1950)

    5. Oyunun Kuralı (The Rules of the Game - Jean Renoir, 1939)

    6. Persona (Ingmar Bergman, 1966)

    7. 8 1/2 (Federico Fellini, 1963)

    8. 400 Darbe (The 400 Blows - François Truffaut, 1959)

    9. Aşk Zamanı (In the Mood for Love - Wong Kar-wai, 2000)



    10. Tatlı Hayat (La Dolce Vita - Federico Fellini, 1960)

    11. Serseri Aşıklar (Breathless - Jean-Luc Godard, 1960)

    12. Hoşçakal Cariyem (Farewell My Concubine - Chen Kaige, 1993)

    13. M (Fritz Lang, 1931)

    14. Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels (Chantal Akerman, 1975)

    15. Pather Panchali (Satyajit Ray, 1955)

    16. Metropolis (Fritz Lang, 1927)

    17. Aguirre: Tanrının Gazabı (Aguirre, the Wrath of God - Werner Herzog, 1972)

    18. A City of Sadness (Hou Hsiao-hsien, 1989)

    19. Cezayir Bağımsızlık Savaşı (The Battle of Algiers - Gillo Pontecorvo, 1966)



    20. Ayna (The Mirror - Andrei Tarkovsky, 1974)

    21. Bir Ayrılık (A Separation - Asghar Farhadi, 2011)

    22. Pan'ın Labirenti (Pan's Labyrinth - Guillermo del Toro, 2006)

    23. Jeanne D'arc'ın Izdırabı (The Passion of Joan of Arc - Carl Theodor Dreyer, 1928)

    24. Potemkin Zırhlısı (Battleship Potemkin - Sergei M Eisenstein, 1925)

    25. Yi Yi (Edward Yang, 2000)

    26. Cennet Sineması (Cinema Paradiso - Giuseppe Tornatore, 1988)

    27. Arı Kovanının Ruhu (The Spirit of the Beehive - Victor Erice, 1973)

    28. Fanny and Alexander (Ingmar Bergman, 1982)

    29. İhtiyar Delikanlı (Oldboy - Park Chan-wook, 2003)



    30. Yedinci Mühür (The Seventh Seal - Ingmar Bergman, 1957)

    31. Başkalarının Hayatı (The Lives of Others - Florian Henckel von Donnersmarck, 2006)

    32. Annem Hakkında Her Şey (All About My Mother - Pedro Almodóvar, 1999)

    33. Oyun Vakti (Playtime - Jacques Tati, 1967)

    34. Arzunun Kanatları / Berlin Üzerindeki Gökyüzü (Wings of Desire - Wim Wenders, 1987)

    35. Leopar (The Leopard - Luchino Visconti, 1963)

    36. Harp Esirleri (La Grande Illusion - Jean Renoir, 1937)

    37. Ruhların Kaçışı (Spirited Away - Hayao Miyazaki, 2001)

    38. A Brighter Summer Day (Edward Yang, 1991)

    39. Yakın Plan (Close-Up - Abbas Kiarostami, 1990)



    40. Andrei Rublev (Andrei Tarkovsky, 1966)

    41. Yaşamak (To Live - Zhang Yimou, 1994)

    42. Tanrıkent (City of God - Fernando Meirelles, Kátia Lund, 2002)

    43. İyi İş (Beau Travail - Claire Denis, 1999)

    44. 5'ten 7'ye Cléo (Cleo from 5 to 7 - Agnès Varda, 1962)

    45. L'Avventura (Michelangelo Antonioni, 1960)

    46. Cennetin Çocukları (Children of Paradise - Marcel Carné, 1945)

    47. 4 Ay, 3 Hafta, 2 Gün (4 Months, 3 Weeks and 2 Days - Cristian Mungiu, 2007)

    48. Viridiana (Luis Buñuel, 1961)

    49. İz Sürücü (Stalker - Andrei Tarkovsky, 1979)



    50. L'Atalante (Jean Vigo, 1934)

    51. Cherbourg Şemsiyeleri (The Umbrellas of Cherbourg - Jacques Demy, 1964)

    52. Rastgele Balthazar (Au Hasard Balthazar - Robert Bresson, 1966)

    53. Geç Gelen Bahar (Late Spring - Yasujirô Ozu, 1949)

    54. Eat Drink Man Woman (Ang Lee, 1994)

    55. Jules ve Jim (Jules and Jim - François Truffaut, 1962)

    56. Chungking Express (Wong Kar-wai, 1994)

    57. Solaris (Andrei Tarkovsky, 1972)

    58. The Earrings of Madame de… (Max Ophüls, 1953)

    59. Gel ve Gör (Come and See - Elem Klimov, 1985)



    60. Le Mepris / Contempt (Jean-Luc Godard, 1963)

    61. Sansho the Bailiff (Kenji Mizoguchi, 1954)

    62. Touki Bouki (Djibril Diop Mambéty, 1973)

    63. Spring in a Small Town (Fei Mu, 1948)

    64. Üç Renk: Mavi (Three Colours: Blue - Krzysztof Kieślowski, 1993)

    65. Ordet (Carl Theodor Dreyer, 1955)

    66. Korku Ruhu Kemirir (Ali: Fear Eats the Soul - Rainer Werner Fassbinder, 1973)

    67. Yok Edici Melek (The Exterminating Angel - Luis Buñuel, 1962)

    68. Ugetsu (Kenji Mizoguchi, 1953)

    69. Aşk (Amour - Michael Haneke, 2012)



    70. Batan Güneş (L'Eclisse - Michelangelo Antonioni, 1962)

    71. Happy Together (Wong Kar-wai, 1997)

    72. Yaşamak (Ikiru - Akira Kurosawa, 1952)

    73. Kameralı Adam (Man with a Movie Camera - Dziga Vertov, 1929)

    74. Çılgın Pierro (Pierrot Le Fou - Jean-Luc Godard, 1965)

    75. Gündüz Güzeli (Belle de Jour - Luis Buñuel, 1967)

    76. Ananı Da! (Y Tu Mamá También - Alfonso Cuarón, 2001)

    77. Konformist (The Conformist - Bernardo Bertolucci, 1970)

    78. Kaplan ve Ejderha (Crouching Tiger, Hidden Dragon - Ang Lee, 2000)

    79. Ran (Akira Kurosawa, 1985)


    80. Los Olvidados / The Young and the Damned (Luis Buñuel, 1950)

    81. Celine and Julie go Boating (Jacques Rivette, 1974)

    82. Amélie (Jean-Pierre Jeunet, 2001)

    83. Sonsuz Sokaklar (La Strada - Federico Fellini, 1954)

    84. Burjuvazinin Gizli Çekiciliği (The Discreet Charm of the Bourgeoisie - Luis Buñuel, 1972)

    85. Umberto D (Vittorio de Sica, 1952)

    86. La Jetée (Chris Marker, 1962)

    87. Cabiria'nın Geceleri (The Nights of Cabiria - Federico Fellini, 1957)

    88. Son Krizantemlerin Öyküsü (The Story of the Last Chrysanthemum - Kenji Mizoguchi, 1939)

    89. Yaban Çilekleri (Wild Strawberries - Ingmar Bergman, 1957)

    90. Hiroşima Sevgilim (Hiroshima Mon Amour - Alain Resnais, 1959)

    91. Rififi (Jules Dassin, 1955)

    92. Bir Evlilikten Manzaralar (Scenes from a Marriage - Ingmar Bergman, 1973)

    93. Kırmızı Fenerler (Raise the Red Lantern - Zhang Yimou, 1991)

    94. Arkadaşımın Evi Nerede? (Where is the Friend's Home? - Abbas Kiarostami, 1987)

    95. Ukigumo / Floating Clouds (Mikio Naruse, 1955)

    96. Shoah (Claude Lanzmann, 1985)

    97. Kirazın Tadı (Taste of Cherry - Abbas Kiarostami, 1997)98. In the Heat of the Sun (Jiang Wen, 1994)

    99. Küller ve Elmaslar (Ashes and Diamonds - Andrzej Wajda, 1958)

    100. Puslu Manzaralar (Landscape in the Mist - Theo Angelopoulos, 1988)

     

    (BBC)