Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
TERKÎB-İ BEND'DEN
Bir katre içen çesme-i pürhûn-ı fenâdan Başın alamaz bir dahi bârân-ı belâdan Asûde olam dersen eğer gelme cihâna Meydâna düşen kurtulamaz seng-i kazâdan Sabit-kadem ol merkez-i me'mûn-ı rızâda Vâreste olup dâire-i havf u recādan
"Şimdiye kadar ulusun beynini paslandıran, uyuşturan ve bu istekte bulunanlar olmuştur. Herhalde zihinlerde bulunan bütün boş inanlar tümüyle atılacaktır. Onlar çıkarılmadıkça, beyne gerçek aydınlıkları aşılamak olanaksızdır"
Reklam
İnsanın iğrenç ve boş yaşamının bir anlamı vardır ve Tanrı sonunda bütün yanlışları doğrular. İnsanın kendisi cahil, kibirli, kötüdür, her eylemi bencillikle belirlenir; beğenilmekten hoşlanır, gerçekleri hor görür, hemcinslerinden nefret eder. Tüm bunlara karşın, bu sefil yaratıkta yüce olan bir şey vardır: İnsan düşünür, bu da onun değer ve onurunun özüdür. İnsan kendisinin bir sefil olduğunu bilir ve bu bilgi onun büyüklüğünü ortaya çıkarır: "İnsan yalnızca bir kamıştır, doğada bulunanlar içinde en dayanıksızı; ama düşünen bir kamış."
Sayfa 186Kitabı okudu
_Aklı başındalık, düşünüp-taşınıp, tartıp, tercih etmeye yönelik bir erdemdir ve bir anlamda pek çok erdemin ustasıdır. Bu bağlamda basiret ve zeka gibi yine ruhun bu kısmına ait erdemler, aklı başındalığın kalfası, ruhun diğer kısmındaki karakter erdemleri ise çırağı konumundadır. Öte yandan erdemlere yönelik doğal eğilimin söz konusu olduğu
Bir kısmı da ya birtakım ham hayaller peşinde koşan idraki kıt veya nasıl ve hangi yoldan olursa olsun, tekrar iş başına geçmek hırsı ile yanıp tutuşan, gözleri dönmüş politikacılardı. Her iki kategori içinde bulunanlar, koca Osmanlı imparatorluğunun sekiz, on yıl içinde dağılmasına mal olan çok ağır hatalarının, elemli sonuçları ortada dururken, birtakım boş ve mantıksız sözlerle hâlâ memleketi kendilerinden başkalarının idare edemeyeceği iddiasındaydılar.
_Anlamak, sevmenin başlangıcıdır. _Üzülme, kızma, sadece anla. İnsanlara kahkahalarla gülmek ya da nefret duymak yerine onları anlamak için çaba sarf ettim. _Tutkulardan kurtulup özgürleşmek için, eylemlerimizin gerçek nedenlerini anlamalıyız. Anlamak, onları dönüştürür. _Aklın kılavuzluğunda yaşayan insan başkasının kendisine olan nefretine,
Reklam
_Asıl mesele, şimdiye dek kimsenin görmediğini görmek değil fakat daha çok şimdiye dek kimsenin düşünmediği bir şeyi düşünmektir. Dolayısıyla bir filozof olmak, doğa bilimcisi olmaktan çok daha fazla şey talep eder. _Orta çağlar bize tecrübe etmeksizin düşündüğümüzde nereye gideceğimizi gösterdi. Yaşadığımız yüzyıl da düşünmeksizin tecrübe
Köylerdeki mali vaziyet:
Kudüs’ün düşmesinden sonra zahire ambarları da düşmanın eline geçmiş, ordu yiyecek hususunda sıkıntıya düşmüştü. Garbi Arabistan Komutanı Ferik Cemal Paşa’dan Havran mutasarrıflığına gelen bir şifreli telde keyfiyet bildiriliyor. Ye­niden toplanacak buğday ve arpanın bekletilmeksizin hemen şevki isteniyordu. Halbuki o sene, aşar halktan tamamen
108 öğeden 11 ile 20 arasındakiler gösteriliyor.