Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
“ İ n s a n h e r z a m a n i y i e y l e r. ” –Doğa bize bir fırtına gönderdiğinde ve bizi ıslattığında, onu ahlaksızlıkla suçlamıyoruz: peki zarar veren insanlara neden ahlaksız diyoruz? Çünkü onların keyfi davranan, özgür bir istenci olduğunu, doğada ise bir zorunluluk bulunduğunu kabul ediyoruz. Oysa bu ayrım bir yanılgıdır. Sonra: kasten zarar vermeyi bile her koşulda ahlaksızlık olarak tanımlamıyoruz; örneğin bir sivrisineği, sırf vızıltısı hoşumuza gitmediği için, hiç tereddüt etmeden, kasten öldürüyoruz; kendimizi ve toplumu korumak için bir suçlu kasten cezalandırılıyor ve ona acı çektiriliyor. Birinci örnekte kendini korumak ya da kendi keyfini kaçırmamak için kasıtlı olarak acı çektiren bireydir; ikinci örnekte ise devlettir. Her ahlak, m e ş r u m ü d a f a a durumunda kasten zarar vermeyi kabul eder: Yani kendini koruma söz konusu olduğunda. Ama bu iki görüş açısı, insanların insanlara yaptıkları tüm kötü eylemleri açıklamak için y e t e r l i d i r : insan haz almak, ya da acıyı savuşturmak ister; herhangi bir anlamda daima kendini korumak amacıyla eylemektedir. Sokrates ve Platon haklılar: İnsan ne yaparsa yapsın, her zaman iyidir yaptığı, yani: kendine(iyi) yararlı görüneni yapar, anlağının derecesine, akıllılığının her defasındaki ölçüsüne göre.
Friedrich Nietzsche’den Lou Salome’ye Mektup, Aralık 1882
Sevgili Lou, ... Bana çok iyi bir savunma zemini bıraktın, ama en insafsız yargıcın eline verdin! Senin kendi kendini yargılamam ve kendi cezanı kendin takdir etmeni istiyorum... Orta’dayken tekrar düşünmüş ve bütün felsefemi sana açıklamaya karar vermiştim. Bu kararın ne demek olduğunu asla bilemezsin: Kimseye bundan daha büyük bir armağan verebileceğimi sanmıyorum... O günlerde seni görebildiğimi düşünerek, dünyevi ideallerimi ortaya döktüm, ama sana iyi bakamamışım. Lütfen gözlerimin ne kadar bozuk olduğunu unutma! Bence kimse senin hakkında benim kadar iyi düşünemez; benim kadar kötü de düşünemez. Seni ben yaratmış olsaydım seni daha sağlıklı, üstelik çok daha değerli yapardım... Ve belki de benim için sana biraz daha sevgi verirdim (ama aslında en önemsiz olanı da bu) ve aynı şeyi dostumuz Ree için de yapardım. Ne seninle ne de onunla, yüreğimin derinliklerinde duyduklarım hakkında tek bir söz bile edemem. Benim ne istediğim konusunda en ufak bir fikriniz bile olduğunu sanmıyorum! Ama bu zorlama suskunluk beni neredeyse boğacak, çünkü sizler hoşlandığım insanlarsınız. F.N.
Ayrıntı Yayınları
Reklam
F... o..
''Üstelik yalnızlığımı elimden aldıkları halde gerçekten benimle olmayanlardan da nefret ederim'' ''Ne demek istiyorsunuz Friedrich? Sizinle nasıl olmazlar?" "Benim için aziz olan şeylere değer vermeyerek! Bazen yaşamın o kadar içini görebiliyorum ki birden doğrulup çevreme baktığımda kimsenin yanımda olmadığını, bana eşlik eden tek şeyin zaman oldu­ğunu görüyorum."
Sayfa 280
“Yalnız yaşamak için bir hayvan ya da bir tanrı olunmalı - diyor Aristoteles. Üçüncü durum eksik: ikisi birden olunmalı - f i l o z o f . . .”
F.N.; problemlerinin, aslında görmek istemediği şeyleri saklamak için kopardığı yaygaradan ibaret olduğunu ona nasıl anlatabilirim?
Yalnız yaşamak için bir hayvan ya da bir tanrı olunmalı --- diyor Aristoteles. Üçüncü durum eksik: ikisi birden olunmalı --- f i l o z o f . . .
Reklam
430 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
Hangi yıldızlardan düşüp birbirimizi bulduk biz. Bu kadar düz bir cümlenin bu kadar karmaşık olmasına neden olan kadın.” Irvın D. Yalom’un kurmacayla gerçekliği harmanladığı bu romanını bir çok arkadaşımda görmüş ve hep yarım bıraktıklarından başlamaya korktuğum bu eserle çok geç tanıştığım için üzgünüm açıkçası. Kitap akıp gitti, elimden
Nietzsche Ağladığında
Nietzsche AğladığındaIrvin D. Yalom · Ayrıntı Yayınları · 202352,1bin okunma
HİÇ KİMSE İÇİN KİTAP
-...Ama önce sen kendini inşa etmelisin /dimdik bir beden ve dimdik bir gönülle... ~F.Nietzsche~
Sayfa 63 - Nomos Kitap YayınlarıKitabı okudu
Kızgınlığa Dair...
Kendini zedelenmemiş hisseden insan kızgın olmaz (Bacon:1625); kızmasını bilmeyen insan iyi olmayı da bilemez (H. W. Beécher:1887); öfkenizin ardından güneşin batmasına izin vermeyin (İncil); pek çok insan karşısındakinin öfkesinin sürdüğünü gördüğü için kendini öfkeye kaptırır (F. M. Colby:1926); gücün desteklemediği öfke aptallıktır (Alman atasözü); kızgınlığın ne olduğunu bilmeyen insan hiçbir şey bilmiyor demektir, anında yaşananı bilmediğinden (H. Michaux:1952); hiçbir şey insanı kızgınlık duygusu kadar hızla içine çekmez (Nietzsche:1888); kızgınlık insanın bir diğerini cezalandırılmasına neden olurken kendine de işkence etmiş olur (P. Syrus: İ.Ö. 1.yy); kızgınlığın yaşı yoktur, / Ölüm dışında (Sophocles: İ.Ö. 401).
Çünkü budur sizin hakikatiniz: s i z f a z l a s ı y l a t e m i z s i n i z sözcüklerin kiri için: intikam, ceza, ödül, kısasa kısas.
Sayfa 89 - Türkiye İş Bankası Kültür YayınlarıKitabı okudu
Reklam
Yaşamak için bir nedeni olan insan her türlü nasıla katlanabilir. F.Nietzsche
248 syf.
·
Puan vermedi
·
7 günde okudu
Biliyorum ki bu başlangıç satırlarım çok uzayacak ve belki de çok fazla detay barındıracak, o yüzden
Emre Timur
Emre Timur
okuyor ya da okumayı düşünüyorsanız sonuna dek okumanızı isterim. Ve bu yazımı okuyan sizlere kolaylık olsun diye konu konu ele alacağım Şizofren’i. İlk önce kitabın yoğun emek, araştırma, kurgulama, psikolojik ve felsefik açıdan uzun
Şizofren
ŞizofrenEmre Timur · Az Kitap · 2018417 okunma
_Tanrı, ilk ateisttir. E. Hubbard _Din, gönüllü köleliktir. Herzen _Burada bir ateist yatıyor. Giyinip kuşanmış hazır, ama gidecek bir yeri yok; ne cennet ne de cehennem. Mezar taşı _Çürümüş bedenimden çiçekler çıkacak ve ben de onların içinde olacağım. E. Mumch _Bir zamanlar ateist olmak istemiştim. Artık vazgeçiyorum. Adamların tatili yok! H.
356 öğeden 16 ile 30 arasındakiler gösteriliyor.